Tråden for dumme spørsmål.

Gikk på en stor blemme sist brygg, som var torsdag. Skulle brygge en kolsch og bryggedagen gikk forsåvidt perfekt. Dette var helt til jeg skulle sette karene til gjæring. Stilte meg som vanlig på en krakk og fylte gjæringskarene ifra to meters høyde slik at det plasket kraftig i karene og og fyllte på med en liter gjærstarter i hvert kar (brygget 50 liter).

Det jeg derimot glemte var og riste et av karene

I dag, en uke etter bryggedagen målte jeg SG som lå på 1.01, altså rett på antatt FG. Smakte på ølet etter målingen og kunne kjenne et hint av Diacetyl, ikke mye, men nok til at jeg reagerte.

Jeg regner med at det karet jeg nå testet var det karet jeg glemte og riste, og hvis det i så tilfelle var dette ville vel det tyde på at gjæring ikke har hatt optimale forhold.

Samtidig så var det en fin Krausen oppå gjæringskaret når jeg tok gravity-målingenz noe som kanskje tyder på at gjæringen nettopp var over, i dette tilfelle har kanskje ikke gjæren rukket og bli kvitt Diacetylet enda?

Dette er mitt 5 brygg og jeg føler dette også var det beste gjennomførte med unntak av selve oksygentilførselen, synd og ødelegge et Øl slik :( Hva tror dere?
Hilsen bekymret nykommer :)

Jeg editerte innlegget mitt samtidig som du svarte, la til pitchrate i innlegget mitt.
OG på 1.085 og FG på 1.010 gir 9,8 % ... men jeg innser jo nå at det ikke er mulig å forvente 1.010 på en slik øl. 1.095 og en forventet FG på 1.020 gir ca. 10 % ... Og med all gjæren fra "starteren" min (altså brygget før) vil jeg da få en pitching rate på 1.5. Bør vel være innafor?

Dette er mitt 5 brygg og jeg føler dette også var det beste gjennomførte med unntak av selve oksygentilførselen, synd og ødelegge et Øl slik :( Hva tror dere?
Hilsen bekymret nykommer :)
Jeg tror, la stå ei uke til. Du vil nok få en FG på et par poeng lavere enn du målte nå. Du skriver ikke hvilken gjær du brukte. Var det tørrgjær er ikke risting eller O2 nødvendig.

Det var tørrgjær ja, men jeg gjorde en gjærstarter av den på tross av dette, har det noe og si? Benyttet selvsagt gjærnæring i både starter og i gjæringskaret :)

Anekdotiske bevis kan ikke godtas. Jeg tillater meg å tvile:p.

Jeg blander "normalt" - og blir fort sår om jeg ikke passer meg. Holdt faktisk på så jeg fikk blødende sår før jeg skjønte at hansker måtte til.

Ja, men så brygger jeg kanskje bare 10% av det du brygger, det kan ha betydning.
Og som sykepleier vasker og spriter jeg hendene nærmest konstant, så det er mulig jeg har bygget opp hud som tåler hva som helst av kjemikalier :D

Sist redigert:
OG på 1.085 og FG på 1.010 gir 9,8 % ... men jeg innser jo nå at det ikke er mulig å forvente 1.010 på en slik øl. 1.095 og en forventet FG på 1.020 gir ca. 10 % ... Og med all gjæren fra "starteren" min (altså brygget før) vil jeg da få en pitching rate på 1.5. Bør vel være innafor?

Det høres ut som en plan det.

Et (sikkert ikke så dumt) spørsmål.
Stakk innom garasjen på vei til jobb i dag for å ta en liten kikk på oktoberølet som står på gjæring, dette er en lager og er nå på dag 5, 9°C og har gått fra 1.049-1.031 (ispindelmåling) med 34/70.
Det har luktet godt øl i skapet de siste dagene, men i dag var det et hint at råttent kjøtt, og krausen var blitt mye brunere ytterst i kantene.

KAN dette være noe annet enn en infeksjon, eller er det bare å belage seg på sluket?

Et (sikkert ikke så dumt) spørsmål.
Stakk innom garasjen på vei til jobb i dag for å ta en liten kikk på oktoberølet som står på gjæring, dette er en lager og er nå på dag 5, 9°C og har gått fra 1.049-1.031 (ispindelmåling) med 34/70.
Det har luktet godt øl i skapet de siste dagene, men i dag var det et hint at råttent kjøtt, og krausen var blitt mye brunere ytterst i kantene.

KAN dette være noe annet enn en infeksjon, eller er det bare å belage seg på sluket?
Råttent kjøtt høyrest litt rart ut, det lukter jo ganske jævlig. Sikker på det ikkje er svovel du lukter? Får ein del av det med lagergjær

Svovel var nok det jeg var ute etter ja, minner ikke det mye om (litt) råtten kjøttdeig?

Men da kan det være normalt da? Så kan jeg heller konsentrere meg om jobben :p

Tilbake
Topp