Tråden for dumme spørsmål.

Et (sikkert ikke så dumt) spørsmål.
Stakk innom garasjen på vei til jobb i dag for å ta en liten kikk på oktoberølet som står på gjæring, dette er en lager og er nå på dag 5, 9°C og har gått fra 1.049-1.031 (ispindelmåling) med 34/70.
Det har luktet godt øl i skapet de siste dagene, men i dag var det et hint at råttent kjøtt, og krausen var blitt mye brunere ytterst i kantene.

KAN dette være noe annet enn en infeksjon, eller er det bare å belage seg på sluket?
 
Et (sikkert ikke så dumt) spørsmål.
Stakk innom garasjen på vei til jobb i dag for å ta en liten kikk på oktoberølet som står på gjæring, dette er en lager og er nå på dag 5, 9°C og har gått fra 1.049-1.031 (ispindelmåling) med 34/70.
Det har luktet godt øl i skapet de siste dagene, men i dag var det et hint at råttent kjøtt, og krausen var blitt mye brunere ytterst i kantene.

KAN dette være noe annet enn en infeksjon, eller er det bare å belage seg på sluket?
Råttent kjøtt høyrest litt rart ut, det lukter jo ganske jævlig. Sikker på det ikkje er svovel du lukter? Får ein del av det med lagergjær
 
Svovel var nok det jeg var ute etter ja, minner ikke det mye om (litt) råtten kjøttdeig?

Men da kan det være normalt da? Så kan jeg heller konsentrere meg om jobben :p
 
Svovel var nok det jeg var ute etter ja, minner ikke det mye om (litt) råtten kjøttdeig?

Men da kan det være normalt da? Så kan jeg heller konsentrere meg om jobben :p

Det er H2S, hydrogensulfid. Lukter råtne egg, tarmgass - og det er helt normalt. Kommer etter noen dager, regelmessig på nøyaktig det tidspunktet du har begynt å tenke at dette er den gangen du får en helt uvanlig rein gjæringsprosess:p.
 
Ja, når du sier det så er det H2S det lukter, er såpass lenge siden jeg har vært offshore at jeg hadde glemt hele gassen :)

Du trenger ikke være offshore for å få friska opp minnet når det gjelder den gassen der:p.

Du får den mest merkbart når du bruker lagergjær, men enkelte alegjær kan produsere den også. Verst er Burton-gjæren (WLP023, f.eks.), og jeg får ikke sjelden noe av det med WLP013 - men da forsvinner det gjerne igjen. Lagerøl har jeg alvorlige problemer med pga. svovellukta:(.
 
Med problemer, mener du at lukten ikke forsvinner etter at ølet er ferdig?

Ja. Jeg har prøvd å la det stå lenge, og jeg har prøvd å kjøre CO2 gjennom ølet via krana på gjæringskaret, men svineriet blir ikke helt borte. To og tre måneder på flaske har heller ikke hjulpet.

Men ikke la det skremme deg. Alle som brygger lagerøl får en solid dose H2S i løpet av gjæringa, men de blir kvitt den igjen - alle, unntagen jeg. Og jeg begriper ikke hvorfor:(.
 
Ja. Jeg har prøvd å la det stå lenge, og jeg har prøvd å kjøre CO2 gjennom ølet via krana på gjæringskaret, men svineriet blir ikke helt borte. To og tre måneder på flaske har heller ikke hjulpet.

Men ikke la det skremme deg. Alle som brygger lagerøl får en solid dose H2S i løpet av gjæringa, men de blir kvitt den igjen - alle, unntagen jeg. Og jeg begriper ikke hvorfor:(.

Lukter det når du ikke har en øl i nærheten også, så kan du jo se litt på kostholdet :p
 
Jo det er mulig det :) tenker meir død og fordervelse eg :p
Men trur uansett du kan ta det heilt med ro

En liten avsporing. Jeg ville heller tatt et rom med H2S enn "død og fordervelse":

For en god del år siden så var det ei gammel dame som daua i hybelen sin i blokka jeg bodde i. Hun ble ikke funnet før etter noen uker etter anslått tidspunkt for død. Dette var midt på sommeren, en sommer som var strålende, altså varm og god.

Lukta som spredte seg utover alle etasjene oppover i blokka var helt vanvittig. Det er det kvalmeste jeg har kjent noen gang. Fis meg heller rett i trynet etter å ha spist både kål og gammelt kjøtt, liksom. Den kom kraftig den dagen de åpnet opp døren til leiligheten. Det var mildt sagt krevende å ta trappene eller måtte vente på heisen i noen få uker.
En slags søtlig, utrolig tung og gjennomtrengende odør. Hvis jeg lukter det samme igjen noen gang så vet jeg hva det betyr. Umulig å ta feil av.
 
Tilbake
Topp