Heller det enn å lukte på et råtnende lik igjenVel, nok H2S så blir det død og fordervelse, når konsentrasjonen blir høy nok forsvinner lukten (luktesansen blir lammet) og du dør.
Nå har jeg kjørt tre runder med dyrking av dregs fra to flasker Karmeliet. Startet med en 0.3 liter starter med SG 1.018 (risting i lab glass). Den gikk ned til 1.015 etter noen dager, brukte så en ny starter med SG 1.025 (ca. 0.3 l.).
SG gikk ned til 1.008, satte så en "starter" på 1.030 (0.4 liter), satte lab flasken på magnetrøreren og nå oppførte ting seg som vanlig (skum, krausen ring etc).
Dette ser slik ut etter flokkulering:
Vis vedlegget 44953
Estimert ca. 15 ml. gjær.
Nå er planen å sett en starter i en erlenmeyerkolbe på 1 liter, SG 1.036. Så, en vanlig starter på 3 -3.5 liter med resultatet av det over - får å brygge Karmleliet klonen min.
Er dette omtrent riktig tenkt?
Og, jeg er klar over at det løse rykter sier at Karmeliet er flaskegjæret med en lager gjær. Eller, Google har dokumentert at ...
Jeg tenker at hvis Karmeliet øllen ikke er pasteurisert før flasking, så har vi gjær både fra gjæren som lagde øllet og lagergjæren brukt til flaskekarbonering. Da vet jeg ikke hvilken gjær som formerer seg mest/flest ved de ca. 21 grd dette har foregått på.
Videre tror jeg at det blir øl uansett.
Så, for å destillere mine spørsmål:
- Er det noen vits i å bruke dregs fra Karmeliet?
- Er min plan over OK dersom dette ikke bare er å kaste?
Forøvrig kan jeg anbefale 50-100ml små labrør. Siden du "estimerer" gjærmengden, men skjønner at siden du skal steppe så er det greit å ikke bytte beholder altfor ofte, men likevel så er de kjekke. Da ser du mer nøyaktig hvor mye du har og hvor mye som er trub. Samt at du frigjør større glass for bunnfellings-arbeide.
Billig via aliexpress
3 millioner celler pr ml er ganske greit utgangspunkt hvis gjæren er veldig ren for det blotte øyet.Godt tips
Mitt estimat var: 20 mm per 100 ml i lab glasset, bunnfallet ca. 3 mm, derfor 100 ml * 3 mm / 20 mm = 15 ml.
3 millioner celler pr ml er ganske greit utgangspunkt hvis gjæren er veldig ren for det blotte øyet.
Disse terostripsa måler jo bare til 30 grader, men blir de skada av høyere temperaturer
som f.eks ved å vaske gjæringskara i oppvaskmaskinen eller bruke den til skylling?
Tror aldri jeg har klart å holde meg i 14 dager.Hvor lenge lar dere ølen stå til karbonering før dere "må gi etter"? Jeg følger alltid de 14 dagene i romtemp., men må innrømme at fire uker i kjøleskap ofte blir til én.
Regner med de bruker noe sånt:
Appelsinskall Søt 15 kg sekk - Craft Co
Tillegg: Dette er tørket, men er også mulig å kjøpe dehydrert som kanskje ligner mer på ferskt. Og for å snu spørsmålet, hva gjør de som lager appelsinjuice med alt appelsinskallet?
Fikk endelig ordnet med merkelapper til fatene mine i dag