Tråden for dumme spørsmål.

Vel, nok H2S så blir det død og fordervelse, når konsentrasjonen blir høy nok forsvinner lukten (luktesansen blir lammet) og du dør.
 
Nå har jeg kjørt tre runder med dyrking av dregs fra to flasker Karmeliet. Startet med en 0.3 liter starter med SG 1.018 (risting i lab glass). Den gikk ned til 1.015 etter noen dager, brukte så en ny starter med SG 1.025 (ca. 0.3 l.).

SG gikk ned til 1.008, satte så en "starter" på 1.030 (0.4 liter), satte lab flasken på magnetrøreren og nå oppførte ting seg som vanlig (skum, krausen ring etc).

Dette ser slik ut etter flokkulering:

Vis vedlegget

Estimert ca. 15 ml. gjær.

Nå er planen å sett en starter i en erlenmeyerkolbe på 1 liter, SG 1.036. Så, en vanlig starter på 3 -3.5 liter med resultatet av det over - får å brygge Karmleliet klonen min.

Er dette omtrent riktig tenkt?

Og, jeg er klar over at det løse rykter sier at Karmeliet er flaskegjæret med en lager gjær. Eller, Google har dokumentert at ...

Jeg tenker at hvis Karmeliet øllen ikke er pasteurisert før flasking, så har vi gjær både fra gjæren som lagde øllet og lagergjæren brukt til flaskekarbonering. Da vet jeg ikke hvilken gjær som formerer seg mest/flest ved de ca. 21 grd dette har foregått på.

Videre tror jeg at det blir øl uansett.

Så, for å destillere mine spørsmål:

  1. Er det noen vits i å bruke dregs fra Karmeliet?
  2. Er min plan over OK dersom dette ikke bare er å kaste?
 
Nå har jeg kjørt tre runder med dyrking av dregs fra to flasker Karmeliet. Startet med en 0.3 liter starter med SG 1.018 (risting i lab glass). Den gikk ned til 1.015 etter noen dager, brukte så en ny starter med SG 1.025 (ca. 0.3 l.).

SG gikk ned til 1.008, satte så en "starter" på 1.030 (0.4 liter), satte lab flasken på magnetrøreren og nå oppførte ting seg som vanlig (skum, krausen ring etc).

Dette ser slik ut etter flokkulering:

Vis vedlegget 44953

Estimert ca. 15 ml. gjær.

Nå er planen å sett en starter i en erlenmeyerkolbe på 1 liter, SG 1.036. Så, en vanlig starter på 3 -3.5 liter med resultatet av det over - får å brygge Karmleliet klonen min.

Er dette omtrent riktig tenkt?

Og, jeg er klar over at det løse rykter sier at Karmeliet er flaskegjæret med en lager gjær. Eller, Google har dokumentert at ...

Jeg tenker at hvis Karmeliet øllen ikke er pasteurisert før flasking, så har vi gjær både fra gjæren som lagde øllet og lagergjæren brukt til flaskekarbonering. Da vet jeg ikke hvilken gjær som formerer seg mest/flest ved de ca. 21 grd dette har foregått på.

Videre tror jeg at det blir øl uansett.

Så, for å destillere mine spørsmål:

  1. Er det noen vits i å bruke dregs fra Karmeliet?
  2. Er min plan over OK dersom dette ikke bare er å kaste?

Jeg ville ikke gjort alt det arbeidet uten å vite at det er den gjæren du er ute etter, som er brukt. Men øl blir det jo uansett, som du sier, og det er bare å kjøre på som planlagt.

Bryggeriene karbonerer gjerne med en annen gjær dersom det er gode grunner for det, som at den gjæren som brukes til å fermentere ølet, flokkulerer dårlig. Karboneringsgjæringa vil ikke endre smaken på ølet, siden det i veldig liten grad foregår formering av gjæren, så det spiller ingen rolle.
 
Høres ut som en god plan spør du meg.

Forøvrig kan jeg anbefale 50-100ml små labrør. Siden du "estimerer" gjærmengden, men skjønner at siden du skal steppe så er det greit å ikke bytte beholder altfor ofte, men likevel så er de kjekke. Da ser du mer nøyaktig hvor mye du har og hvor mye som er trub. Samt at du frigjør større glass for bunnfellings-arbeide.

Billig via aliexpress
 
Forøvrig kan jeg anbefale 50-100ml små labrør. Siden du "estimerer" gjærmengden, men skjønner at siden du skal steppe så er det greit å ikke bytte beholder altfor ofte, men likevel så er de kjekke. Da ser du mer nøyaktig hvor mye du har og hvor mye som er trub. Samt at du frigjør større glass for bunnfellings-arbeide.

Billig via aliexpress

Godt tips :)

Mitt estimat var: 20 mm per 100 ml i lab glasset, bunnfallet ca. 3 mm, derfor 100 ml * 3 mm / 20 mm = 15 ml.
 
3 millioner celler pr ml er ganske greit utgangspunkt hvis gjæren er veldig ren for det blotte øyet.

Godt å vite. Til gjæringen trenger jeg 580 mrd celler, så en starter basert på 15 ml * 3 mrd / ml = 45 mrd blir i snauste laget (og jeg lagrer ca 20% til neste batch).
 
Disse terostripsa måler jo bare til 30 grader, men blir de skada av høyere temperaturer
som f.eks ved å vaske gjæringskara i oppvaskmaskinen eller bruke den til skylling?
 
Disse terostripsa måler jo bare til 30 grader, men blir de skada av høyere temperaturer
som f.eks ved å vaske gjæringskara i oppvaskmaskinen eller bruke den til skylling?

"They are pretty bloody robust beasts too. I sparge into a fermenter with the thermo sticker on the outside and at the end of the day when its been rinsed, sanitised and filled with lovely wort it reads the same temp as the thermo on the plate chiller.... " Are 'stick On' Plastic Strip Thermometers Fairly Accurate?
 
Hvor lenge lar dere ølen stå til karbonering før dere "må gi etter"? Jeg følger alltid de 14 dagene i romtemp., men må innrømme at fire uker i kjøleskap ofte blir til én.
 
Jeg pleide å gjennomføre 14 dager, men innså at det var meningsløst å holde seg til det når man har fersk IPA, så det pleier å ryke en etter 5 -7 dager
 
Hvis man skal klone en kommersiell øl, og kloneoppskriften inneholder "100 gram orange zest". Da lurer jeg. Tror jeg at det kommersielle bryggeriet skreller, la oss si, 400 appelsiner og tar skallet i? Nei, det gjør jeg ikke. Hva gjør dem med resten av appelsinene? Koriander frø, kanskje. Men ikke appelsinskall!
 
Orange Zest er ikke hele skallet. Det er kun topplaget (men er kanskje det bryggebutikker selger som søtt appelsinskall), og er nok langt enklere for de å bruke olje utvinnet fra det. Det er nok vanskeligere for forbrukere å få tak, slik at oppskriften må tilpasses.
 
Regner med de bruker noe sånt:
Appelsinskall Søt 15 kg sekk - Craft Co

Tillegg: Dette er tørket, men er også mulig å kjøpe dehydrert som kanskje ligner mer på ferskt. Og for å snu spørsmålet, hva gjør de som lager appelsinjuice med alt appelsinskallet?

Appelsinmarmelade kanskje, eller kanskje de bare dumper det. Det er i hvert fall langt større sannsynlighet for at de dumper skallet, enn at et bryggeri dumper appelsiner etter å ha pelt litt av skallet :)
 
Tilbake
Topp