Tråden for dumme spørsmål.

Hvis man skal klone en kommersiell øl, og kloneoppskriften inneholder "100 gram orange zest". Da lurer jeg. Tror jeg at det kommersielle bryggeriet skreller, la oss si, 400 appelsiner og tar skallet i? Nei, det gjør jeg ikke. Hva gjør dem med resten av appelsinene? Koriander frø, kanskje. Men ikke appelsinskall!
@Kjempetorsken Kan ikke du legge ut et bilde fra når dere "zestet" noen kasser med lime?
 
Tilsatte gelatin i fatet for 2 dager siden (fatet holdt 4 grader ved tilsetting og frem til nå). Nå tappet jeg av litt gugge og ølen er tydelig klarere.Fortsetter prosessen og klarner mer de nærmeste dagene eller har gelatinen gjort jobben sin?
 
Hei igjen med enda ett dumt spørsmål!

Siden det er ganske kaldt her jeg tenker og brygge og jeg sliter med og få vannet opp til 100 grader, jeg får den opp til 96 grader stabilt.

Da lurer jeg på om dette går bra på 96 grader?
 
Da lurer jeg på om dette går bra på 96 grader?

Koking fjerner DMS. Halveringstid på noen og 30 minutter. Jeg vet ikke om sizzling på 96 gjør det samme. Koking fjerner vann, dvs. du får en høyere OG.

Hva slags utstyr har du? Jeg har en dyppvarmer i bakhånd ofte ;)
 
Koking fjerner DMS. Halveringstid på noen og 30 minutter. Jeg vet ikke om sizzling på 96 gjør det samme. Koking fjerner vann, dvs. du får en høyere OG.

Hva slags utstyr har du? Jeg har en dyppvarmer i bakhånd ofte ;)
Jeg har en Cobra CB3 Pro og jeg koker i en garasje oppi midt norge og det er kaldt ute nå.Jeg kokte i 15 min uten att den gikk høyere. Jeg hadde på lokket og et flisteppe med 0 effekt.

Jeg tester bare ut utstyre nå før jeg setter bryggingen igang.
 
Jeg har en Cobra CB3 Pro og jeg koker i en garasje oppi midt norge og det er kaldt ute nå.Jeg kokte i 15 min uten att den gikk høyere. Jeg hadde på lokket og et flisteppe med 0 effekt.

Jeg tester bare ut utstyre nå før jeg setter bryggingen igang.

Jeg må og adde til at jeg er veldig limited til hvor jeg kan brygge i huset, det er bare 1 stikk kontakt som kan takkle 2.5kw i huset
 
Jeg må og adde til at jeg er veldig limited til hvor jeg kan brygge i huset, det er bare 1 stikk kontakt som kan takkle 2.5kw i huset

Mener du 16A? Det kan hende du kan dra 2.5kW oppgitt effekt på en 10A-kurs. Hvis de er rated til 240V og du har spenningsfall i stikket i tillegg, så kanskje?
 
Mener du 16A? Det kan hende du kan dra 2.5kW oppgitt effekt på en 10A-kurs. Hvis de er rated til 240V og du har spenningsfall i stikket i tillegg, så kanskje?
Jeg kan ikke kjøre det på 10A-kurs, her i huset da slår sikringen ut når den nærmer seg 2.2kW. Dette huset er litt spesielt sammen søttet når det kommer til strøm nettverket her.
 
Kjøpe/låne en Honda generator da kanskje;) Spøk tilside, høres litt spooky ut, dette ledningsnettet ditt. Jordfeil?
Nei, det er faren min som har pusset opp i huset her og ja, jeg vil ikke si så veldig mye på det derr :p Men Jeg strakk en ledning fra gangen og ned til garasjen så jeg KAN gjøre dette i gangen, skal kjøre test på det imorgen.
 
2.5kW , det ene elemente er 1500 og 1000 på det andre. Sitter nå i gangen og tester om jeg får 100 grader nå. Ble utålmodig og ivrig hehe.
Ok. Men likevel, burde jo gå greit det. Jeg har 6kW i en kjele som jeg koker 85 liter i rett som det er, og der stiller jeg effekt ned til 75% for at det ikke skal fosskoke.
 
Ok. Men likevel, burde jo gå greit det. Jeg har 6kW i en kjele som jeg koker 85 liter i rett som det er, og der stiller jeg effekt ned til 75% for at det ikke skal fosskoke.
Jeg er totalt nybegynner så jeg må bare gjøre meg sikker på att jeg gjør dette rett og derfør lurer jeg på om det er viktig og få den opp til 100 grader og det høres ut som det er viktig pga DMS og bismaker.
 
Jeg er totalt nybegynner så jeg må bare gjøre meg sikker på att jeg gjør dette rett og derfør lurer jeg på om det er viktig og få den opp til 100 grader og det høres ut som det er viktig pga DMS og bismaker.

Du må få vørteren opp til koketemperatur iallefall. Om du f.eks bor langt pokker over havet på et fjell så er denne lavere enn 100 grader, men da må du koke lengre for å bli kvitt tilsvarende mengde DMS som ved havoverflaten. Forøvrig er koketemp til vørter litt over 100 grader, det er avhengig av OG.
 
Du må få vørteren opp til koketemperatur iallefall. Om du f.eks bor langt pokker over havet på et fjell så er denne lavere enn 100 grader, men da må du koke lengre for å bli kvitt tilsvarende mengde DMS som ved havoverflaten. Forøvrig er koketemp til vørter litt over 100 grader, det er avhengig av OG.
Jeg fant ut at temperatur måleren var ikke helt kalibrert så jeg må få den kalibrert.. Jeg bor på kysten oppi gokk og havet er rett neddafor bakken.
 
Sikringen slår ut uten at du har annen last på samme kurs? Hvis det er kaldt som du beskriver så er det muligens noen ovner på kursen også?

Ellers har du kanskje en gammel kurs til komfyr du kan begrense ned til 16A (kan faktisk gjøres lovlig også). Jeg har vanskelig å se for meg at det er maks 10A tilgjengelig på kjøkkenet :)
 
Sikringen slår ut uten at du har annen last på samme kurs? Hvis det er kaldt som du beskriver så er det muligens noen ovner på kursen også?

Ellers har du kanskje en gammel kurs til komfyr du kan begrense ned til 16A (kan faktisk gjøres lovlig også). Jeg har vanskelig å se for meg at det er maks 10A tilgjengelig på kjøkkenet :)
Nei du har misforstått, Jeg har en 16A-kurs som jeg kan bruke. Ifølge displayet så fikk jeg bare opp 96 Grader nede i garasjen og jeg har merket att den er ikke kalibrert rett den termometre, så jeg må kalibrere den. prøvde på fullguffe i gangen der det er rom temp og jeg fikk bare 98grader på displayet og så tok jeg å stakk termometre neddi og det var vell over 100...
 
Tilbake
Topp