Tråden for dumme spørsmål.

Spørsmål om hop stand:
Kan jeg fremdeles ha i humle sent i kok ( siste 5min) + hop stand etterpå med mer humle, eller bør jeg heller kjøre all humle i hopp stand?

Tar i mot tanker på det, skal teste hop stand for første gang i morgen :p

Spørsmål om hop stand:
Kan jeg fremdeles ha i humle sent i kok ( siste 5min) + hop stand etterpå med mer humle, eller bør jeg heller kjøre all humle i hopp stand?

Tar i mot tanker på det, skal teste hop stand for første gang i morgen :p

Det kommer jo helt an på hva du er ute etter :) Hopstand vil bidra med mindre bitterhet (avhengig av temperatur, lengde og alfa på humlen) enn tilsetninger i kok. Du vil også få trukket ut mer "smak" av humlen da mindre av de volatile oljene fordamper under hopstand sammenlignet med under koking. Det er mange parametere her. Det kommer som sagt an på hva du er ute etter i ølet ditt. Alt er lov. Alt er mulig :D

Hører en liten lekkasje fra slangene da jeg satte trykket opp til 2 bar
Forsøkte å stramme til slangeklemmene, det hjalp, men bare for en liten stund
?

Hører en liten lekkasje fra slangene da jeg satte trykket opp til 2 bar
Forsøkte å stramme til slangeklemmene, det hjalp, men bare for en liten stund
?
Du må jo bare stramme til det blir tett.
Men dersom slangen egentlig er litt for stor for nippelen kan du surre litt tape rundt nippelen så det blir litt trangere, og så fester du slangen igjen med slangeklemmen.

Det kommer jo helt an på hva du er ute etter :) Hopstand vil bidra med mindre bitterhet (avhengig av temperatur, lengde og alfa på humlen) enn tilsetninger i kok. Du vil også få trukket ut mer "smak" av humlen da mindre av de volatile oljene fordamper under hopstand sammenlignet med under koking. Det er mange parametere her. Det kommer som sagt an på hva du er ute etter i ølet ditt. Alt er lov. Alt er mulig :D

Alright, da gjør jeg litt av begge deler!
Takker for infoen!

Du må jo bare stramme til det blir tett.
Men dersom slangen egentlig er litt for stor for nippelen kan du surre litt tape rundt nippelen så det blir litt trangere, og så fester du slangen igjen med slangeklemmen.

men sitter jo drit stramt. Begynner å lure litt på om det kan være fittingen til regulator, hvis den sitter litt skjevt
Kappet av litt av slangen og festet på nytt (bruker armerte)

men sitter jo drit stramt. Begynner å lure litt på om det kan være fittingen til regulator, hvis den sitter litt skjevt
Kappet av litt av slangen og festet på nytt (bruker armerte)
Hva slags utstyr er dette?

Hvis slangenippelens OD er like stor som slangens ID så kan det bli vanskelig, og hvis du bruker slangeklemmer som ikke strammer jevnt rundt (de med en skrue på toppen og det bare går i sirkel) så jo mer du strammer, jo skjevere blir det, det vil lekke under der hvor skrua er, fordi den ikke strammer likt rundt, og du lager ei glippe jo hardere du strammer.

Hva slags utstyr er dette?

Hvis slangenippelens OD er like stor som slangens ID så kan det bli vanskelig, og hvis du bruker slangeklemmer som ikke strammer jevnt rundt (de med en skrue på toppen og det bare går i sirkel) så jo mer du strammer, jo skjevere blir det, det vil lekke under der hvor skrua er, fordi den ikke strammer likt rundt, og du lager ei glippe jo hardere du strammer.

sodastreamregulator og Hurtigkobling 3/8" stem x 1/4" nippel - BryggSelv

Det nok de du nevnte med skrue, og armerte slanger

Hvis du skal bruke armerte slanger, så kan du bruke de som er ett hakk mindre, koke tuppene, og bruke en god del håndmakt for å tre de på 3/8". Da trenger du ikke slangeklemmer heller. Jeg har aldri brukt slangeklemmer på noe jeg har, bare slanger som er litt underdimensjonert ifht det de "skal" være. Da går jeg ut fra at du har brukt slangeklemmer fordi slangene har vært "akkurat passende", dvs for store hvis du spør meg :)

Jeg syntes egentlig de sitter ganske bra. Hører ingen lekkasje nå, så da får vi håpe jeg ikke får en ubehagelig overraskelse i morgen

Hvordan løsner man denne termostaten?
Må flytte litt på den

8947778ed4a47b7756f6a24224b3a4a0.jpg

.

Tilbake
Topp