Tråden for dumme spørsmål.

Ok, men bruker man sånn set fra Ølbrygging, da får du humle for 30 liter - preboil - da blir det hva det blir, egentlig. Jeg holder meg til 60 minutt med kok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bland ut til riktig OG. Ta av vørter til rett volum før kok. Det er vel det enkleste siden du ikke har mer humle. Uansett hva du bestemmer deg for så blir det øl :rolleyes:
 
Bland ut til riktig OG. Ta av vørter til rett volum før kok. Det er vel det enkleste siden du ikke har mer humle. Uansett hva du bestemmer deg for så blir det øl :rolleyes:

- og @dojonieu : Sant å si så spiller såpass liten forskjell antakelig ingen rolle i praksis. Vi er ikke særlig følsomme for variasjoner i bitterhet.

Men i prinsippet skal man ... :D
 
Det er sånt jeg fort går i surr i, dette. Men blir det ikke sånn at når du får høyere effektivitet enn forventet, og følgelig sper ut for å treffe riktig pre-boil SG, så må du øke humlemengden tilsvarende for å beholde BU/GU-balansen? (Altså forholdet mellom bitterhet og vørterstyrke.) Du får rett og slett mer øl med den styrken du ønsker, og trenger vel da også følgelig mer bitterhumle?

Ja det er det da, mer øl men mindre bitterhet hvis du ikke kompenserer. Men BUGU teller ikke liter, de teller bare GU og IBU. Så skal man ivareta den planlagte balansen, så tenker jeg at man ikke bør kompensere. For da blir alt med hele ølet når man først har bommet "tynnere".
 
Ja det er det da, mer øl men mindre bitterhet hvis du ikke kompenserer. Men BUGU teller ikke liter, de teller bare GU og IBU. Så skal man ivareta den planlagte balansen, så tenker jeg at man ikke bør kompensere. For da blir alt med hele ølet når man først har bommet "tynnere".

Jo, men når du øker volumet synker jo IBU som du får ut av en gitt mengde humle. Her får du et større volum med den forutsatte pre-boil SG'en, hvilket resulterer i enten en ferdig vørter med beregnet volum, men med høyrere OG enn beregnet, eller mer vørter med den bergnede OG'en. Uansett må du øke humlemengden for å beholde den forutsatte BU/GU.

Men den praktiske relevansen i det aktuelle tilfellet vil jeg stadig beregne til 0:).
 
Skal fate et øl i kveld. Står på 30 grader. 9 liter. Må være ferdig til fredag. Ønskelig å ha det noenlunde i morgen.
Ønskelig rundt 2.4 vol.
Forslag til trykk?
 
Du har gjæret ølet ut på 30C? Da har du nå en CO2 metning på 0,73 vol. for å komme opp på 2,40 vol så må du da få inn 1,63 vol til.

1,63 vol CO2 x 9L (det er tank volum som teller) x 1,96 g/l (spesifikk tetthet for CO2) = 29 gram.

Så hvis du har en vekt som kan veie nøyaktig en vektendring på 29 gram så kan du enten:

- veie CO2 flasken, at dens vekt reduseres 29 gram mens du rister inn CO2 på fatet
- veie fatet med øl, at dens vekt økes 29 gram. Her må du sannsynligvis ta den av vekten for hver risterunde og så på vekten så det tar litt mer tid
 
Du har gjæret ølet ut på 30C? Da har du nå en CO2 metning på 0,73 vol. for å komme opp på 2,40 vol så må du da få inn 1,63 vol til.

1,63 vol CO2 x 9L (det er tank volum som teller) x 1,96 g/l (spesifikk tetthet for CO2) = 29 gram.

Så hvis du har en vekt som kan veie nøyaktig en vektendring på 29 gram så kan du enten:

- veie CO2 flasken, at dens vekt reduseres 29 gram mens du rister inn CO2 på fatet
- veie fatet med øl, at dens vekt økes 29 gram. Her må du sannsynligvis ta den av vekten for hver risterunde og så på vekten så det tar litt mer tid
Takk for fint svar. Mulig kjøkkenvekten kan brukes til å måle ut fra Sodastream.
Badevekta tar ikkje gram.

Hvis ikke? Alternativ?
 
3 bar i et døgn mens du kjøler ned fatet virker veldig bra på 19L fat, så 3 bar i 12t og så ned på serveringstrykk bør funke bra på 9L fat.
 
3 bar i et døgn mens du kjøler ned fatet virker veldig bra på 19L fat, så 3 bar i 12t og så ned på serveringstrykk bør funke bra på 9L fat.
Ja nettopp. Fating i kveld og da feks 2,5/6 bar til i morgen ettermiddag når eg er hjemme fra jobb.
Da har eg og et døgn på å justere.
 
Trodde aldri jeg skulle spørre om dette for en enkelt dings, men hvordan kobler jeg opp denne?

Er det inn A2 og ut 18? Enleder? Jeg skal ikke bruke modusen som bruker en jumper mellom A1 og S.

US $22.18 31% OFF|GRT8 S1 Multi Function Mini Din Rail Asymmetric Cycler Time Relay 16A Industrial Control Auto Timer Relays AC 230V|Relays| - AliExpress
Jeg leser det som at du har strøm til releet mellom A1 og A2, og når timer aktiverer vil kontakt 15 og 18 kobles sammen. I så fall kan du koble sammen f.eks. A1 og 15, og det du skal forsyne kobles mellom A2 og 18.

Ganske likt et sånn:
RS PRO Multi Function Timer Relay, Screw, 0.1 s → 100 h, SPDT, 1 Contacts, SPDT, 12 → 240 V ac/dc | RS Components
 
Jeg leser det som at du har strøm til releet mellom A1 og A2, og når timer aktiverer vil kontakt 15 og 18 kobles sammen. I så fall kan du koble sammen f.eks. A1 og 15, og det du skal forsyne kobles mellom A2 og 18.

Ganske likt et sånn:
RS PRO Multi Function Timer Relay, Screw, 0.1 s → 100 h, SPDT, 1 Contacts, SPDT, 12 → 240 V ac/dc | RS Components

Ja i svarte. Den trenger jo to ledere, ellers vil vel ikke noe fungere. Så L + N inn på A1 + A2. Jumper Mellom A1 og 15, og last mellom 18 og A2. Da er jeg med. Lenge siden jeg har koblet dingser.
 
Ja, spenning på A1 og A2. Så bestemmer S om det er forsinket inn eller forsinket ut på releutgangen. :)

Edit: Altså ved innslaget... Ligger S lav veksler releet umiddelbart og holder inne tiden t1, ligger S høy så veksler den ikke før tiden t2 er gått.
 
Tilbake
Topp