Tråden for dumme spørsmål.

Det du må ta hensyn til er ugjæringsgraden til gjærtyp
+ sukker og meste temp seff
drit langt i kalkulator og oppskrift
Som sagt appen min gjør neppe det, men tenkte kanskje brewer's friend gjorde, men spør deg i samme slengen, blir det best å bare justere oppskriften ned til 1.065?

t-58 har moderat utgjæring ser jeg, så det kan jo stemme
hvis du vil ha lavere fg, senk mesketemp eller bytt gjær
du har jo allerede en del sukker

det er en hellig triangel her sukker --> gjærtype --> mesketemp
(også har du noen gjærtyper som driter i det og spiser det meste ;) )

jeg tror BF tar hensyn til sukker og gjærtype

t-58 har moderat utgjæring ser jeg, så det kan jo stemme
hvis du vil ha lavere fg, senk mesketemp eller bytt gjær
du har jo allerede en del sukker

det er en hellig triangel her sukker --> gjærtype --> mesketemp
(også har du noen gjærtyper som driter i det og spiser det meste ;) )

jeg tror BF tar hensyn til sukker og gjærtype
De stakkars 110 gramene med aromatic malt som skal trekke vil nok heller gjøre lite uansett temperatur :D Jeg er veldig glad i T-58, men du har kanskje et annet gjær forslag?

jeg er veldig glad i wlp550 og BE-134 hvis du vil ha den type øl

begge har høy ugjæringsgrad og ganske krydra og fenolske,
BE-134 er riktig nok en Saison strain og ser ikke ut til å være særlig kresen

jeg er veldig glad i wlp550 og BE-134 hvis du vil ha den type øl

begge har høy ugjæringsgrad og ganske krydra og fenolske,
BE-134 er riktig nok en Saison strain og ser ikke ut til å være særlig kresen
Jeg har angst hva diastaticus angår, men ser wlp550 har en mye bedre utgjæring enn T-58, så kanskje jeg prøver meg på den, men om jeg gjør det burde jeg kanskje justere oppskriften til 1.065?

Jeg har angst hva diastaticus angår, men ser wlp550 har en mye bedre utgjæring enn T-58, så kanskje jeg prøver meg på den, men om jeg gjør det burde jeg kanskje justere oppskriften til 1.065?

Tja, spørsmålet er hva du vil ha da
er og, fg eller alkohol prosentene viktigs?

men har ikke du stor nok kjele til å trekke litt mer en 110 gram nå da ;)
Joda jeg har absolutt det, men jeg handler jo DME i 20kg sekker så greit å bruke det om oppskriften tillater det, derfor jeg digger "Brewing Classic Styles" boka.

Tja, spørsmålet er hva du vil ha da
er og, fg eller alkohol prosentene viktigs?

Jeg vil at den skal bli lik som den i boka, så kan jeg leke meg videre om det er noe jeg liker. Greia er, at jeg er veldig glad i hobbyen, men jeg kan ikke bli for tykk eller en alkoholiker, passer dårlig med situasjonen min bare, så da var planen å finne noen ølstiler som både har godt av og ikke minst tåler å stå i boden en stund.

Har du noen gode oppskrifter som har godt av boden så kom gjerne med innspill, kan si at surøl er ute av bildet dog:D

Som sagt appen min gjør neppe det, men tenkte kanskje brewer's friend gjorde, men spør deg i samme slengen, blir det best å bare justere oppskriften ned til 1.065?
Nei, jeg tror brewersfriend også må være feil. Jeg ville stolt på brewfather som sier FG skal bli 1.012 med din oppskrift med OG 1.071. Om du skalerer ned oppskrift til OG 1.065 sier den du skal få nesten samme FG 1.011, mens om du bytter gjær til f.eks. WLP550 med 85% utgjæring vil du få FG helt nede på 1.004 - både for OG 1.071 og 1.065.

Tillegg: Ref. brewfather kan du da eventuelt droppe sukker med WLP550 og få FG 1.010 fra OG 1.065.

Nei, jeg tror brewersfriend også må være feil. Jeg ville stolt på brewfather som sier FG skal bli 1.012 med din oppskrift med OG 1.071. Om du skalerer ned oppskrift til OG 1.065 sier den du skal få nesten samme FG 1.011, mens om du bytter gjær til f.eks. WLP550 med 85% utgjæring vil du få FG helt nede på 1.004 - både for OG 1.071 og 1.065.
Det var jo veldig lavt igjen, men 550 er ikke var.diastaticus vel?

Edit: Da tenker jeg at jeg skallerer ned til 1.065 og bruker T-58 denne første gangen siden det er en av de gjæretypene boka foreslår, wlp550 neste runde med mindre ølet og smaksløkene ikke vil samarbeide i det hele tatt :)

Mange takk begge to.

Sist redigert:
Spørsmål i forbindelse med kettle sour:

- Bakteriene er jo anaerobe og liker ikke oksygen... Kan man fordrive oxygen ved å benytte en oksygeneringsstein (heh) og tilsette CO2 slik at oksygenet blir fordrevet?

Om ikke er vel et alternativ å koke mesken 10-20 minutter i stedet for å bare gi et oppkok for å sterilisere den...

Tanker? :)

På tross av sommervarmen har jeg vurdert å brygge en pils.Et alternativ er bruk av jordkjelleren under huset (temperatur mellom 9-11 grader).
I forbifarten nevnte jeg det til en annen bryggeentusiast forleden og han mente at at å kle gjæringskaret med en isolasjonskappe for så å tvinne en slange på utsiden der man sirkulerte konstant med kaldt vann var en god løsning.

Har sett noe lignende har vært diskutert på forumet,men klarer ikke å finne tråden(e).Noen som har en formening om dette?

På tross av sommervarmen har jeg vurdert å brygge en pils.Et alternativ er bruk av jordkjelleren under huset (temperatur mellom 9-11 grader).
I forbifarten nevnte jeg det til en annen bryggeentusiast forleden og han mente at at å kle gjæringskaret med en isolasjonskappe for så å tvinne en slange på utsiden der man sirkulerte konstant med kaldt vann var en god løsning.

Har sett noe lignende har vært diskutert på forumet,men klarer ikke å finne tråden(e).Noen som har en formening om dette?
Ingen aning om hvor godt det der vil fungere, men om du har plass så vil jeg jo anbefale et kjøleskap på finn til en femhundrelapp og en enkel kontroller (inkbird o.l.) til samme pris - så er du i mål til rundt 1000-1500 :)

Ingen aning om hvor godt det der vil fungere, men om du har plass så vil jeg jo anbefale et kjøleskap på finn til en femhundrelapp og en enkel kontroller (inkbird o.l.) til samme pris - så er du i mål til rundt 1000-1500 :)

Er i budrunde på et greit kjøleskap nå,men så var det problemet med plass da ;).

Kjøling av gjæringskar når kjøleskap ikke er en opsjon.

Jordkjelleren er ideell. Sett dunken der, og la den stå til du er nede mot 1.020. Da er det en fordel om du kan la den stige gradivis til 16 grader i løpet av et døgn, så du kan kvitte deg med diacetyl.

Jeg brygget Kølschen til Finn Berger her for to-tre uker siden, og gjæret under trykk, satte blow-off på 0.5 bar og lot gjæren bygge opp til det trykket selv.
På grunn av jobb har jeg ikke hatt tid til å gjøre noe særlig med det, men har sjekket SG noen ganger, den har vært stabil på 1.011 som var estimert FG i over en uke, så på fredag skrudde jeg tempen ned til 2°C.
I går tenkte jeg at jeg kunne smake et lite glass, og det hadde et klart hint av (smør)popkorn. Nå regner jeg med dette er diacetyl, men spørsmålet er om jeg kan gjøre noe med dette, og isåfall om det bør gjøres mens det fortsatt har gjæren i dunken?

OG 1.048, gjæringstemp 14°C i 17 dager. Gjær er Lallemand Køln.

Spørsmål i forbindelse med kettle sour:

- Bakteriene er jo anaerobe og liker ikke oksygen... Kan man fordrive oxygen ved å benytte en oksygeneringsstein (heh) og tilsette CO2 slik at oksygenet blir fordrevet?

Om ikke er vel et alternativ å koke mesken 10-20 minutter i stedet for å bare gi et oppkok for å sterilisere den...

Tanker? :)
Du kan absolutt, og med fordel, fordrive o2 med co2. Hvis du har kokekar/maskin med kran, kan du sende inn gass denne veien. Stein, som du skisserer vil også fungerer, men da må du jo oppi vørteren. Det betyr i tillegg, at du enten må ha steinen oppi, eller ha åpning nok til å få den ut, som betyr eksponering av vørteren.
Jeg har pleid å legge noen lag med plastfolie på overflaten av vørteren, for å redusere eksponeringsflaten. Det har fungert fint, og jeg har aldri fått dårlig resultat. Har hatt vørter stående i 72 timer på denne måten.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Jeg brygget Kølschen til Finn Berger her for to-tre uker siden, og gjæret under trykk, satte blow-off på 0.5 bar og lot gjæren bygge opp til det trykket selv.
På grunn av jobb har jeg ikke hatt tid til å gjøre noe særlig med det, men har sjekket SG noen ganger, den har vært stabil på 1.011 som var estimert FG i over en uke, så på fredag skrudde jeg tempen ned til 2°C.
I går tenkte jeg at jeg kunne smake et lite glass, og det hadde et klart hint av (smør)popkorn. Nå regner jeg med dette er diacetyl, men spørsmålet er om jeg kan gjøre noe med dette, og isåfall om det bør gjøres mens det fortsatt har gjæren i dunken?

OG 1.048, gjæringstemp 14°C i 17 dager. Gjær er Lallemand Køln.

Jeg aner ikke om trykksetting spiller noen rolle, men normalt skulle ei uke på 17 grader tatt hånd om diacetylen.

Jeg kommer ikke på noe bedre nå enn å sette den opp i romtemperatur, og håpe at gjæren våkner til live og går løs på diacetyl'en. Noen dager vil den nok trenge nå som du har sendt gjæren i dvale - vil jeg tro, da.

Kan ikke huske at jeg har hatt problemer med diacetyl i kølsch. Det er acetaldehyd som er hovedfienden min der, og i andre lyse øl av nærstående type (hybrider mellom ale og lager) som cream ale og american blonde.

Tilbake
Topp