Tråden for dumme spørsmål.

Nei, jeg tror brewersfriend også må være feil. Jeg ville stolt på brewfather som sier FG skal bli 1.012 med din oppskrift med OG 1.071. Om du skalerer ned oppskrift til OG 1.065 sier den du skal få nesten samme FG 1.011, mens om du bytter gjær til f.eks. WLP550 med 85% utgjæring vil du få FG helt nede på 1.004 - både for OG 1.071 og 1.065.
Det var jo veldig lavt igjen, men 550 er ikke var.diastaticus vel?

Edit: Da tenker jeg at jeg skallerer ned til 1.065 og bruker T-58 denne første gangen siden det er en av de gjæretypene boka foreslår, wlp550 neste runde med mindre ølet og smaksløkene ikke vil samarbeide i det hele tatt :)

Mange takk begge to.
 
Sist redigert:
Spørsmål i forbindelse med kettle sour:

- Bakteriene er jo anaerobe og liker ikke oksygen... Kan man fordrive oxygen ved å benytte en oksygeneringsstein (heh) og tilsette CO2 slik at oksygenet blir fordrevet?

Om ikke er vel et alternativ å koke mesken 10-20 minutter i stedet for å bare gi et oppkok for å sterilisere den...

Tanker? :)
 
På tross av sommervarmen har jeg vurdert å brygge en pils.Et alternativ er bruk av jordkjelleren under huset (temperatur mellom 9-11 grader).
I forbifarten nevnte jeg det til en annen bryggeentusiast forleden og han mente at at å kle gjæringskaret med en isolasjonskappe for så å tvinne en slange på utsiden der man sirkulerte konstant med kaldt vann var en god løsning.

Har sett noe lignende har vært diskutert på forumet,men klarer ikke å finne tråden(e).Noen som har en formening om dette?
 
På tross av sommervarmen har jeg vurdert å brygge en pils.Et alternativ er bruk av jordkjelleren under huset (temperatur mellom 9-11 grader).
I forbifarten nevnte jeg det til en annen bryggeentusiast forleden og han mente at at å kle gjæringskaret med en isolasjonskappe for så å tvinne en slange på utsiden der man sirkulerte konstant med kaldt vann var en god løsning.

Har sett noe lignende har vært diskutert på forumet,men klarer ikke å finne tråden(e).Noen som har en formening om dette?
Ingen aning om hvor godt det der vil fungere, men om du har plass så vil jeg jo anbefale et kjøleskap på finn til en femhundrelapp og en enkel kontroller (inkbird o.l.) til samme pris - så er du i mål til rundt 1000-1500 :)
 
Ingen aning om hvor godt det der vil fungere, men om du har plass så vil jeg jo anbefale et kjøleskap på finn til en femhundrelapp og en enkel kontroller (inkbird o.l.) til samme pris - så er du i mål til rundt 1000-1500 :)

Er i budrunde på et greit kjøleskap nå,men så var det problemet med plass da ;).
 
På tross av sommervarmen har jeg vurdert å brygge en pils.Et alternativ er bruk av jordkjelleren under huset (temperatur mellom 9-11 grader).
I forbifarten nevnte jeg det til en annen bryggeentusiast forleden og han mente at at å kle gjæringskaret med en isolasjonskappe for så å tvinne en slange på utsiden der man sirkulerte konstant med kaldt vann var en god løsning.

Har sett noe lignende har vært diskutert på forumet,men klarer ikke å finne tråden(e).Noen som har en formening om dette?
Kjøling av gjæringskar når kjøleskap ikke er en opsjon.
 
På tross av sommervarmen har jeg vurdert å brygge en pils.Et alternativ er bruk av jordkjelleren under huset (temperatur mellom 9-11 grader).
I forbifarten nevnte jeg det til en annen bryggeentusiast forleden og han mente at at å kle gjæringskaret med en isolasjonskappe for så å tvinne en slange på utsiden der man sirkulerte konstant med kaldt vann var en god løsning.

Har sett noe lignende har vært diskutert på forumet,men klarer ikke å finne tråden(e).Noen som har en formening om dette?

Jordkjelleren er ideell. Sett dunken der, og la den stå til du er nede mot 1.020. Da er det en fordel om du kan la den stige gradivis til 16 grader i løpet av et døgn, så du kan kvitte deg med diacetyl.
 
Jeg brygget Kølschen til Finn Berger her for to-tre uker siden, og gjæret under trykk, satte blow-off på 0.5 bar og lot gjæren bygge opp til det trykket selv.
På grunn av jobb har jeg ikke hatt tid til å gjøre noe særlig med det, men har sjekket SG noen ganger, den har vært stabil på 1.011 som var estimert FG i over en uke, så på fredag skrudde jeg tempen ned til 2°C.
I går tenkte jeg at jeg kunne smake et lite glass, og det hadde et klart hint av (smør)popkorn. Nå regner jeg med dette er diacetyl, men spørsmålet er om jeg kan gjøre noe med dette, og isåfall om det bør gjøres mens det fortsatt har gjæren i dunken?

OG 1.048, gjæringstemp 14°C i 17 dager. Gjær er Lallemand Køln.
 
Spørsmål i forbindelse med kettle sour:

- Bakteriene er jo anaerobe og liker ikke oksygen... Kan man fordrive oxygen ved å benytte en oksygeneringsstein (heh) og tilsette CO2 slik at oksygenet blir fordrevet?

Om ikke er vel et alternativ å koke mesken 10-20 minutter i stedet for å bare gi et oppkok for å sterilisere den...

Tanker? :)
Du kan absolutt, og med fordel, fordrive o2 med co2. Hvis du har kokekar/maskin med kran, kan du sende inn gass denne veien. Stein, som du skisserer vil også fungerer, men da må du jo oppi vørteren. Det betyr i tillegg, at du enten må ha steinen oppi, eller ha åpning nok til å få den ut, som betyr eksponering av vørteren.
Jeg har pleid å legge noen lag med plastfolie på overflaten av vørteren, for å redusere eksponeringsflaten. Det har fungert fint, og jeg har aldri fått dårlig resultat. Har hatt vørter stående i 72 timer på denne måten.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg brygget Kølschen til Finn Berger her for to-tre uker siden, og gjæret under trykk, satte blow-off på 0.5 bar og lot gjæren bygge opp til det trykket selv.
På grunn av jobb har jeg ikke hatt tid til å gjøre noe særlig med det, men har sjekket SG noen ganger, den har vært stabil på 1.011 som var estimert FG i over en uke, så på fredag skrudde jeg tempen ned til 2°C.
I går tenkte jeg at jeg kunne smake et lite glass, og det hadde et klart hint av (smør)popkorn. Nå regner jeg med dette er diacetyl, men spørsmålet er om jeg kan gjøre noe med dette, og isåfall om det bør gjøres mens det fortsatt har gjæren i dunken?

OG 1.048, gjæringstemp 14°C i 17 dager. Gjær er Lallemand Køln.

Jeg aner ikke om trykksetting spiller noen rolle, men normalt skulle ei uke på 17 grader tatt hånd om diacetylen.

Jeg kommer ikke på noe bedre nå enn å sette den opp i romtemperatur, og håpe at gjæren våkner til live og går løs på diacetyl'en. Noen dager vil den nok trenge nå som du har sendt gjæren i dvale - vil jeg tro, da.

Kan ikke huske at jeg har hatt problemer med diacetyl i kølsch. Det er acetaldehyd som er hovedfienden min der, og i andre lyse øl av nærstående type (hybrider mellom ale og lager) som cream ale og american blonde.
 
Ja, jeg må nok opp igjen i temp, men hvor høyt? Og må det gjøres mens den har all gjæren i karet, eller kan jeg fate/flaske og så sette i romtemp en uke?
 
Ja, jeg må nok opp igjen i temp, men hvor høyt? Og må det gjøres mens den har all gjæren i karet, eller kan jeg fate/flaske og så sette i romtemp en uke?

Jeg er litt usikker, men jeg mener at gjæren gjør oppryddingsarbeidet mer effektivt når den får jobbe i karet. Den omdanner diacetylen til et stoff vi ikke kjenner smaken av, så det er ikke snakk om at noe skal fordampe. Sånn sett skulle det funke greit i flaske, så lenge det bare er høy nok temperatur.

Fater du, er det viktige at det er aktiv gjær der. Om du karbonerer kunstig, blir antakelig gjæraktiviteten så liten at det er fare for at det ikke funker. Men her er jeg på tynn is.

Over 18 grader er greit.
 
Da har jeg skrudd opp tempen på karet til 20°C, så får det stå der en liten uke...

Kanskje litt tøft å gå direkte fra 2-20°C over et døgn?
 
Du kan absolutt, og med fordel, fordrive o2 med co2. Hvis du har kokekar/maskin med kran, kan du sende inn gass denne veien. Stein, som du skisserer vil også fungerer, men da må du jo oppi vørteren. Det betyr i tillegg, at du enten må ha steinen oppi, eller ha åpning nok til å få den ut, som betyr eksponering av vørteren.
Jeg har pleid å legge noen lag med plastfolie på overflaten av vørteren, for å redusere eksponeringsflaten. Det har fungert fint, og jeg har aldri fått dårlig resultat. Har hatt vørter stående i 72 timer på denne måten.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Takk for svar.

Har BT80 med inline-oxygen og tenkte å benytte dette men med CO2 i stedet. Vørteren vil da bli fylt opp med CO2 på vei inn i kjelen som også vil stige opp og legge seg som et lokk oppå vørteren før jeg tetter til med gladpakk på toppen... Det er i hvert fall planen :)
 
Da har jeg skrudd opp tempen på karet til 20°C, så får det stå der en liten uke...

Kanskje litt tøft å gå direkte fra 2-20°C over et døgn?

Jeg er usikker. Den gjæren der er i dvale, og du kan pitche direkte fra dvale til romtemperatur uten problemer. Men dette blir jo noe annet. Palmer sier 6 grader per døgn - uten at jeg har noen mening om hvor godt eller dårlig det rådet er.
 
Jeg er usikker. Den gjæren der er i dvale, og du kan pitche direkte fra dvale til romtemperatur uten problemer. Men dette blir jo noe annet. Palmer sier 6 grader per døgn - uten at jeg har noen mening om hvor godt eller dårlig det rådet er.

Nå har det vært en del styr og skjær i sjøen på dette brygget, så kan like godt teste dette også :D
 
Jordkjelleren er ideell. Sett dunken der, og la den stå til du er nede mot 1.020. Da er det en fordel om du kan la den stige gradivis til 16 grader i løpet av et døgn, så du kan kvitte deg med diacetyl.

Da hører jeg på de erfarne og lar den stå i jordkjelleren :).
 
Da har jeg skrudd opp tempen på karet til 20°C, så får det stå der en liten uke...

Kanskje litt tøft å gå direkte fra 2-20°C over et døgn?

Da står den på 20°C og det "koker" et par ganger i minuttet i ølet...

Nå har jeg ikke sluppet trykket av i det hele, så den står nå på ca 1.8bar, bør jeg slippe det ned?
 
Da står den på 20°C og det "koker" et par ganger i minuttet i ølet...

Nå har jeg ikke sluppet trykket av i det hele, så den står nå på ca 1.8bar, bør jeg slippe det ned?

Som sagt, så aner jeg ikke hva som gjelder når du har trykk på. Egentlig tror jeg ikke det skulle ha betydning for reduksjonen av diacetyl. Men andre har kanskje noen erfaringer å bidra med?
 
Tilbake
Topp