Tråden for dumme spørsmål.

Noen som snappa med seg 2020's Pink Boots Blend og kan fortelle hvilke humle den gir mest preg av? Jeg tok en liten smaksprøve av APA'en jeg satt på den og innser jo at jeg gjerne vil brygge mer, men det er jo ikke å få tak på så da hadde det vært greit å vite hvilken av humle er som dominerer i den blenden.

I blenden for 2020 skal det være : Azacca, El Dorado, Loral og Idaho Gem.
 
- og @dojonieu : Sant å si så spiller såpass liten forskjell antakelig ingen rolle i praksis. Vi er ikke særlig følsomme for variasjoner i bitterhet.

Men i prinsippet skal man ... :D

--------
Hei,

Trenger lit mer guidance her, sorry

Vi brygger en festbier etter oppskriften fra Ølbrygging.no (i Brewfather App) sier:

· Pre-boil OG: 1.044 – 34.4 liter
· Post-boil OG: 1.055 – 27.6 liter
· Gjær: SafLager German Lager – 2 pk
· Volume i gjær-tanken: 25 Liter
· Pitch @ 10 Celsius
· 4 dager på 10 Celsius
· 1 dag på 13 Celsius
· 1 dag på 17 Celsius
· 1 dag på 19 Celsius
· Cold Crash på 5 Celius i 7 dager
· Fixed FG 1.010

Jeg har gjort etter oppskriften, men pitched på 11 Celsius

· Pre-boil OG: 1.048 – 34.8 liter
· Post-boil OG: 1.055 – 27.5 liter
· Volume i gjær-tanken: lit under 25 Liter
· Pitch @ 11 Celsius
· 4 dager på 10 Celsius (pendler mellom 10 og 12 Celsius)
· 1 dag på 13 Celsius – SG har jeg nå på 1.036

Ser sånn ut nå:
upload_2020-6-18_19-36-58.png


Nå lurer jeg hva er riktig (eller, hva er riktig?). SG er nå kun på 1.036 og det bobler som bare det. Lukter lit banan og lit annet jeg ikke kjenner (hjelpestikker??, men lit svak).

Hva gjør jeg nå?

1) Følg oppskrift og sett opp temp til 17 grader i kveld
2) Hands-off, ikke gjør noe ting - vent til SG er på 1.010 /1.011 og så setter du temperatur til 17 grader osv. osv.
3) Noe annet jeg ikke vet ennå

Takk for hjelpen.

Forresten, hva betyr Fixed FG….lurer på Fixed.

Nics
 
Noen som snappa med seg 2020's Pink Boots Blend og kan fortelle hvilke humle den gir mest preg av? Jeg tok en liten smaksprøve av APA'en jeg satt på den og innser jo at jeg gjerne vil brygge mer, men det er jo ikke å få tak på så da hadde det vært greit å vite hvilken av humle er som dominerer i den blenden.

I blenden for 2020 skal det være : Azacca, El Dorado, Loral og Idaho Gem.

Nettopp derfor kjøper man ikke humleblandinger eller brygger ølsett uten oppskrift :p
 
Nettopp derfor kjøper man ikke humleblandinger eller brygger ølsett uten oppskrift :p
Ååå du er så streng, fikk kjøpt 3x100g pakker for den nette sum av 500 spenn hos beergear med forsendelse, men hadde jo vært morro å vite om noen har brukt den og om de kjenner noen humler igjen, men joda ser poenget ditt:D
 
Skal lage en kopi av en god kettle sour og har blitt tipset om å benytte
Lactobacillus brevis og redusere ph til 3,3.... På hvilket tidspunkt bør PH reduseres? Gjør man det før man mesker, eller når man har mesket ferdig og før man har i basseluskene?

Har også blitt anbefalt å benytte 38c under surningsprosessen i ca 18 timer. Høres det kurant ut?

Bonusspørsmål: Kan man "høste" basseluskene fra kjelen før man koker opp (etter de har formert seg et døgn eller mer) og putte i en boks i kjøleskapet og gjenbruke senere?
 
Sist redigert:
Nei egentlig ikke. Er det fenolene du tenker på? De er litt mer "skarpe".. Så kan forsåvidt se for meg at du vil kalle det "fjøs", men på mitt språk så heter det fenolsk :)
Er litt skeptisk, skjønner du. Jeg var tom for spraymalt, og pusherene her i distriktet var også tom. Brygga derfor 10 liter startervørter på tirsdag. Tappa rett fra kok til en klargjort gjæringsbøtte, trykka på lokket og satt i en gjærlås. Lot stå i garasjen til dagen etterpå. Da satte jeg en 3 liters starter, skal sies at jeg lukta jo ikke på den når den gikk, men når den var ferdig i dag tidlig, satte jeg til kjøling og nå i ettermiddag tok jeg da 3 liter til fra bøtta som har stått på bryggebenken i garasjen. Det lukta litt snodig, tenkte at sånn er det kanskje oksidert vørter lukter, da. Smakte på, ikke surt. Målte SG - samme som forrige starter. Kan nok være som du sier, fenoler.
 
Strainer er en slags filter, inline eller Y. TechTrade fra Tananger selger sånne til olje&gas industri.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
--------
Hei,

Trenger lit mer guidance her, sorry

Vi brygger en festbier etter oppskriften fra Ølbrygging.no (i Brewfather App) sier:

· Pre-boil OG: 1.044 – 34.4 liter
· Post-boil OG: 1.055 – 27.6 liter
· Gjær: SafLager German Lager – 2 pk
· Volume i gjær-tanken: 25 Liter
· Pitch @ 10 Celsius
· 4 dager på 10 Celsius
· 1 dag på 13 Celsius
· 1 dag på 17 Celsius
· 1 dag på 19 Celsius
· Cold Crash på 5 Celius i 7 dager
· Fixed FG 1.010

Jeg har gjort etter oppskriften, men pitched på 11 Celsius

· Pre-boil OG: 1.048 – 34.8 liter
· Post-boil OG: 1.055 – 27.5 liter
· Volume i gjær-tanken: lit under 25 Liter
· Pitch @ 11 Celsius
· 4 dager på 10 Celsius (pendler mellom 10 og 12 Celsius)
· 1 dag på 13 Celsius – SG har jeg nå på 1.036

Ser sånn ut nå:
Vis vedlegget 45602


Nå lurer jeg hva er riktig (eller, hva er riktig?). SG er nå kun på 1.036 og det bobler som bare det. Lukter lit banan og lit annet jeg ikke kjenner (hjelpestikker??, men lit svak).

Hva gjør jeg nå?

1) Følg oppskrift og sett opp temp til 17 grader i kveld
2) Hands-off, ikke gjør noe ting - vent til SG er på 1.010 /1.011 og så setter du temperatur til 17 grader osv. osv.
3) Noe annet jeg ikke vet ennå

Takk for hjelpen.

Forresten, hva betyr Fixed FG….lurer på Fixed.

Nics

Jeg mener at oppskrifter som legger et løp basert på dager, er tvilsomme greier. La den gjære ned til litt over 1.020, og sett den opp til 16 grader over et døgn. Så lar du den stå der til den er ferdig. Det blir i alle fall ikke feil, men tar kanskje litt lenger tid.

Fixed FG har jeg aldri sett, men fixed betyr antakelig her fastsatt. Høres tullete ut; du kan ikke fastsette FG på forhånd, bare anslå hvor den vil havne. Så hadde det stått estimated hadde jeg forstått det.
 
Jeg mener at oppskrifter som legger et løp basert på dager, er tvilsomme greier. La den gjære ned til litt over 1.020, og sett den opp til 16 grader over et døgn. Så lar du den stå der til den er ferdig. Det blir i alle fall ikke feil, men tar kanskje litt lenger tid.

Fixed FG har jeg aldri sett, men fixed betyr antakelig her fastsatt. Høres tullete ut; du kan ikke fastsette FG på forhånd, bare anslå hvor den vil havne. Så hadde det stått estimated hadde jeg forstått det.

Ok Finn, da holder jeg temp på 13 lit lenger til 1.020+ og så op til 16 til jeg er ned til 1.010. Blir bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp