Tråden for dumme spørsmål.

Nei dette er natriumhydroksid (kaustisk soda) og natriumkarbonat (krystallsoda), disse brukes vel kun som vaskemidler i ølbrygging (og enkelte mener de også er for sterke/farlige å bruke til det). De er både unødvendig sterke og farlige å jobbe med til å være praktisk for vannjustering, og ville kanskje også påvirket smak i tillegg til å være lette å tilsette i mengder som kan være skadelig.

Til vannjustering brukes ofte melkesyre eller syremalt til å justere pH ned i tillegg til kalsiumsulfat (gips) og kalsiumklorid, og kalsiumkarbonat (kritt) eller natriumbikarbonat (natron) for å justere pH opp.
 
Nei dette er natriumhydroksid (kaustisk soda) og natriumkarbonat (krystallsoda), disse brukes vel kun som vaskemidler i ølbrygging (og enkelte mener de også er for sterke/farlige å bruke til det). De er både unødvendig sterke og farlige å jobbe med til å være praktisk for vannjustering, og ville kanskje også påvirket smak i tillegg til å være lette å tilsette i mengder som kan være skadelig.

Til vannjustering brukes ofte melkesyre eller syremalt til å justere pH ned i tillegg til kalsiumsulfat (gips) og kalsiumklorid, og kalsiumkarbonat (kritt) eller natriumbikarbonat (natron) for å justere pH opp.
Ja der ser man :p Jeg leste i tillegg feil på brewshop sine sider med vannjustering, jeg hoppet over BI delen i natriumBIkarbonat. Jeg pleier å slenge noe prosent syremalt i gristen på lyse øl, men det er alt jeg gjør av justering.

Edit: Og når jeg i tillegg ser på boksen med Natriumhydrogensulfat så burde det vel ha gått opp et lys.. med både advarseltekst og etsesymboler.. :rolleyes:
 
Sist redigert:
Oh, jeg så nå på ene bildet at det er noe inni den ja.
Jeg skal bruke den som et t stykke nederst i meskekjelen. Jeg sirkulerer vørteren og har idag temperatursonden øverst i loopen . Ulempen er at hvis pumpen stopper så måler føleren ikke tempen i bunnen av kjelen og vil kjøre på varme til det koker over.
Så jeg tenkte å montere en y nederst før pumpen, bore hull i toppa på y-en og sveise på en brønn som sonden ligger i.
 
Jeg skal bruke den som et t stykke nederst i meskekjelen. Jeg sirkulerer vørteren og har idag temperatursonden øverst i loopen . Ulempen er at hvis pumpen stopper så måler føleren ikke tempen i bunnen av kjelen og vil kjøre på varme til det koker over.
Så jeg tenkte å montere en y nederst før pumpen, bore hull i toppa på y-en og sveise på en brønn som sonden ligger i.

HERMs? Har lit samme utfordring - men jeg lager en bypass, slik at jeg kan unngå coilen i HLT’n når den har høy/lav temp. Har diskutert flere løsninger med folk fra Einbrew og vi prøver først med bypass og se om jeg kan ha bedre styring på varme i/fra HLT’n på denne måte. Det er jo egentlig bare en energikilde - du tar det du trenger ikke mer :) Hilsen - Nics.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
HERMs? Har lit samme utfordring - men jeg lager en bypass, slik at jeg kan unngå coilen i HLT’n når den har høy/lav temp. Har diskutert flere løsninger med folk fra Einbrew og vi prøver først med bypass og se om jeg kan ha bedre styring på varme i/fra HLT’n på denne måte. Det er jo egentlig bare en energikilde - du tar det du trenger ikke mer :) Hilsen - Nics.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vanlig kokeplate som styres av en Grainfather connect boks.
Sammens med en 20 liters kasserolle kjøpt på coop og påsveiset 1/2 toms kobling oppe og nede.
 
Tenkte å prøve meg på min første belgiske sterkøl, som vanlig legger jeg oppskriften inn i brewR appen. Det merkelige er at den resonerer seg til en FG på 1.018 mens "Brewing Classic Styles" sier 1.012. Jeg tenkte kanskje appen min var søppel, den er tross alt gammel og forlatt av utvikleren, men når jeg legger den inn hos brewer's friend får jeg en anslått FG på 1.019. Hvorfor? Den skal havne på 7% som fungerer greit når OG er 1.065 og FG 1.012, men om min OG 1.071 går til 1.012 havner jeg på 7,74%

Screenshot_20200621_211116_com.weekendcoders.brewr.jpg
 
Det ser ut som BrewR kanskje ikke tar hensyn til høyere utgjæring / senking av FG av det tilsatte sukkeret. Brewfather beregner FG 1.012 med din oppskrift skalert til OG 1.071 for mitt oppsett.
 
Det du må ta hensyn til er ugjæringsgraden til gjærtyp
+ sukker og meste temp seff
drit langt i kalkulator og oppskrift
 
Det ser ut som BrewR kanskje ikke tar hensyn til høyere utgjæring / senking av FG av det tilsatte sukkeret. Brewfather beregner FG 1.012 med din oppskrift skalert til OG 1.071 for mitt oppsett.
Hmm, som sagt brewer's friend sin recipe builder beregner en FG på 1.019, så det er ikke bare den slitne appen min, men hva foreslår du? Justere ned oppskrifta til 1.065??
 
Det du må ta hensyn til er ugjæringsgraden til gjærtyp
+ sukker og meste temp seff
drit langt i kalkulator og oppskrift
Som sagt appen min gjør neppe det, men tenkte kanskje brewer's friend gjorde, men spør deg i samme slengen, blir det best å bare justere oppskriften ned til 1.065?
 
t-58 har moderat utgjæring ser jeg, så det kan jo stemme
hvis du vil ha lavere fg, senk mesketemp eller bytt gjær
du har jo allerede en del sukker

det er en hellig triangel her sukker --> gjærtype --> mesketemp
(også har du noen gjærtyper som driter i det og spiser det meste ;) )

jeg tror BF tar hensyn til sukker og gjærtype
 
t-58 har moderat utgjæring ser jeg, så det kan jo stemme
hvis du vil ha lavere fg, senk mesketemp eller bytt gjær
du har jo allerede en del sukker

det er en hellig triangel her sukker --> gjærtype --> mesketemp
(også har du noen gjærtyper som driter i det og spiser det meste ;) )

jeg tror BF tar hensyn til sukker og gjærtype
De stakkars 110 gramene med aromatic malt som skal trekke vil nok heller gjøre lite uansett temperatur :D Jeg er veldig glad i T-58, men du har kanskje et annet gjær forslag?
 
jeg er veldig glad i wlp550 og BE-134 hvis du vil ha den type øl

begge har høy ugjæringsgrad og ganske krydra og fenolske,
BE-134 er riktig nok en Saison strain og ser ikke ut til å være særlig kresen
 
jeg er veldig glad i wlp550 og BE-134 hvis du vil ha den type øl

begge har høy ugjæringsgrad og ganske krydra og fenolske,
BE-134 er riktig nok en Saison strain og ser ikke ut til å være særlig kresen
Jeg har angst hva diastaticus angår, men ser wlp550 har en mye bedre utgjæring enn T-58, så kanskje jeg prøver meg på den, men om jeg gjør det burde jeg kanskje justere oppskriften til 1.065?
 
Jeg har angst hva diastaticus angår, men ser wlp550 har en mye bedre utgjæring enn T-58, så kanskje jeg prøver meg på den, men om jeg gjør det burde jeg kanskje justere oppskriften til 1.065?

Tja, spørsmålet er hva du vil ha da
er og, fg eller alkohol prosentene viktigs?
 
men har ikke du stor nok kjele til å trekke litt mer en 110 gram nå da ;)
Joda jeg har absolutt det, men jeg handler jo DME i 20kg sekker så greit å bruke det om oppskriften tillater det, derfor jeg digger "Brewing Classic Styles" boka.

Tja, spørsmålet er hva du vil ha da
er og, fg eller alkohol prosentene viktigs?

Jeg vil at den skal bli lik som den i boka, så kan jeg leke meg videre om det er noe jeg liker. Greia er, at jeg er veldig glad i hobbyen, men jeg kan ikke bli for tykk eller en alkoholiker, passer dårlig med situasjonen min bare, så da var planen å finne noen ølstiler som både har godt av og ikke minst tåler å stå i boden en stund.

Har du noen gode oppskrifter som har godt av boden så kom gjerne med innspill, kan si at surøl er ute av bildet dog:D
 
Som sagt appen min gjør neppe det, men tenkte kanskje brewer's friend gjorde, men spør deg i samme slengen, blir det best å bare justere oppskriften ned til 1.065?
Nei, jeg tror brewersfriend også må være feil. Jeg ville stolt på brewfather som sier FG skal bli 1.012 med din oppskrift med OG 1.071. Om du skalerer ned oppskrift til OG 1.065 sier den du skal få nesten samme FG 1.011, mens om du bytter gjær til f.eks. WLP550 med 85% utgjæring vil du få FG helt nede på 1.004 - både for OG 1.071 og 1.065.

Tillegg: Ref. brewfather kan du da eventuelt droppe sukker med WLP550 og få FG 1.010 fra OG 1.065.
 
Tilbake
Topp