Tråden for dumme spørsmål.

Satte mitt første brygg på fat idag og gikk på en stor tabbe..

Rengjorde et brukt fat igår som jeg kjøpte fullt av øl for noen måneder siden. Fatet hadde vært forseglet inntil igår. Skylte først ut med springvann for deretter og fylle med pbw og skrubbe sidene med vanlig oppvaskbørste. Når innsiden var ren fyllte jeg med 10l suresan iblandet 40ml/10liter og lot stå opp ned i 1 time, snudde deretter rettvendt og lot stå over natten. Når jeg var igang med og fylle fatet idag og det nesten var fullt, så jeg til min forferdelse at det fortsatt var igjen noen rester helt øverst i fatet jeg ikke hadde sett igår pga dårlig lys.

Det jeg lurer på er derfor om dette utgjør noen infeksjonsfare? Fatet var som sagt forseglet helt frem til vask og "dritten" som var igjen var derfor ren dritt? De bakteriene som kom i kontakt med denne dritten under vask burde ikke ha trengt så langt inn. På bakgrunn av dette skulle man vel tro at når fatet sto opp ned i en time, ville alle bakterier bli drept på tross av denne glippen?

Hva tenker dere?

Satte mitt første brygg på fat idag og gikk på en stor tabbe..

Rengjorde et brukt fat igår som jeg kjøpte fullt av øl for noen måneder siden. Fatet hadde vært forseglet inntil igår. Skylte først ut med springvann for deretter og fylle med pbw og skrubbe sidene med vanlig oppvaskbørste. Når innsiden var ren fyllte jeg med 10l suresan iblandet 40ml/10liter og lot stå opp ned i 1 time, snudde deretter rettvendt og lot stå over natten. Når jeg var igang med og fylle fatet idag og det nesten var fullt, så jeg til min forferdelse at det fortsatt var igjen noen rester helt øverst i fatet jeg ikke hadde sett igår pga dårlig lys.

Det jeg lurer på er derfor om dette utgjør noen infeksjonsfare? Fatet var som sagt forseglet helt frem til vask og "dritten" som var igjen var derfor ren dritt? De bakteriene som kom i kontakt med denne dritten under vask burde ikke ha trengt så langt inn. På bakgrunn av dette skulle man vel tro at når fatet sto opp ned i en time, ville alle bakterier bli drept på tross av denne glippen?

Hva tenker dere?
Det vil helst gå bra. Men jeg ville nok ikke planlagt å spare det fatet veldig lenge.

Skylte først ut med springvann for deretter og fylle med pbw og skrubbe sidene med vanlig oppvaskbørste. Når innsiden var ren fyllte jeg med 10l suresan iblandet 40ml/10liter og lot stå opp ned i 1 time, snudde deretter rettvendt og lot stå over natten.
Det er ikke noe levende igjen i fatet der. Kos deg med ølet og fjern synlig skitt neste gang. :)

Jeg har vasket litt med Craft clean nå (nye til Bryggselv) og må si jeg ikke er fornøyd. Når jeg skyller av rustfritt og lar det tørke så blir det ofte et hvitt pulveraktig lag liggende igjen på utstyret. Noen som vet hvorfor skjer dette? Og hvordan fjernes det? Jeg skyller alltid med varmere vann enn jeg vasker med. Har ikke opplevd dette med pbw...

Jeg har vasket litt med Craft clean nå (nye til Bryggselv) og må si jeg ikke er fornøyd. Når jeg skyller av rustfritt og lar det tørke så blir det ofte et hvitt pulveraktig lag liggende igjen på utstyret. Noen som vet hvorfor skjer dette? Og hvordan fjernes det? Jeg skyller alltid med varmere vann enn jeg vasker med. Har ikke opplevd dette med pbw...

Ser faktisk nå på esken at det står at man ved skylling til slutt må fjerne eventuelle rester med myk svamp eller klut. Håpløst. Hva med plasser man ikke kommer til med dette? Hvordan vet man at det ikke ligger igjen såpe i utstyret?

Craft clean = crap clean. Styr unna.

Jeg har ikke opplevd det som et problem med pbw. Og det er jo helt håpløst om alt til slutt må innom Star san. Men, om star san fjerner det så er jo det en trøst. Mesteparten er jo innom star san før det brukes, slik at da er det vel ikke blitt med såpe over i ølet mitt...

Her er forøvrig gjærtanken min etter at jeg har skylt med varmt vann. Legg merke til fingermerkene. Masse såpe igjen i tanken. Aldri sett slik ut med pbw.
c07c9b9f2f6d998a5a96c389876cf43a.jpg

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Er det ikke bare å løse opp med varmt vann og en svamp da
vann er et undervurdert løsemiddel

Jo, det er det. Bare synes det er et kjipt ekstra skritt å måtte gjøre som tar tid. Og hva med plasser man ikke kommer til på den måten? Hva med inne i corny fat osv. Ikke alt utstyr man får gjort det på.

Sist redigert:
Hei - kort dumt spørsmal.

- hvis man har en for høy OG før kok, så kan man vaske lit med vann til man har riktig OG (trekke SG fra OG, og så beregne extra menge vann du trenger)
- da har man en mengde vann som er mer en planlagt. Si at oppskriften planlegger med 30 liter før kok og 25 liter etter kok - 60 minutt kok
- Nå sitter du faktisk med 32 liter før kok, fordi du måtte blande in lit ekstra. Men, du har jo riktig OG før kok. Tick the box and celebrate.

Spørsmål - hva gjør jeg nå:
- kok 60 minutt
Eller
- kok til du har 25 liter
Eller
- kok til du har 27 liter
Eller
- noe annet.

Takk for svar.

Nics.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjør det noe om du sitter igjen med litt ekstra vørter etter kok, da?

Jeg ville fortsatt som vanlig, men vurdert om det er nødvendig å øke humlemengden for å treffe ønsket resultat med tanke på at vørteren blir noe vannet ut. Så får du kanskje litt utvannet farge også, men det er nok for alle praktiske formål neglisjerbart.

Da koker jeg 60 min - har ikke mer humle (set fra våre Ølbrygging venner fra Grimstad).

Gjør det noe om du sitter igjen med litt ekstra vørter etter kok, da?

Jeg ville fortsatt som vanlig, men vurdert om det er nødvendig å øke humlemengden for å treffe ønsket resultat med tanke på at vørteren blir noe vannet ut. Så får du kanskje litt utvannet farge også, men det er nok for alle praktiske formål neglisjerbart.

"Bør" man egentlig gjøre det? Man skifter BUGU-balansen.

"Bør" man egentlig gjøre det? Man skifter BUGU-balansen.

Det er sånt jeg fort går i surr i, dette. Men blir det ikke sånn at når du får høyere effektivitet enn forventet, og følgelig sper ut for å treffe riktig pre-boil SG, så må du øke humlemengden tilsvarende for å beholde BU/GU-balansen? (Altså forholdet mellom bitterhet og vørterstyrke.) Du får rett og slett mer øl med den styrken du ønsker, og trenger vel da også følgelig mer bitterhumle?

Sist redigert:
Ok, men bruker man sånn set fra Ølbrygging, da får du humle for 30 liter - preboil - da blir det hva det blir, egentlig. Jeg holder meg til 60 minutt med kok.

Ok, men bruker man sånn set fra Ølbrygging, da får du humle for 30 liter - preboil - da blir det hva det blir, egentlig. Jeg holder meg til 60 minutt med kok.

Nei, jeg var klar over det. Jeg måtte bare kverulere litt for prinsippets skyld:D.

Jeg vil nok ikke anbefale andre tilgjengelige bitterstoffer du måtte ha i huset, heller. Noen dråper Gammeldansk er avgjort ikke tingen, f.eks.:eek:.

Tilbake
Topp