Tråden for dumme spørsmål.

Whaaat? Har brukt Star-San siden jeg begynte å brygge og har alltid blandet 15 ml i 1 liter vann.

Sjekket på flasken nå og der står det 15-25 ml i 10 liter vann. Er det mulig? :eek:

Jeg har en 650 ml sprayflaske hvor jeg blander in 1/4 oz ~7 ml StarSan
skyller da av med vann
 
Sist redigert:
Aldri, og har ikke merket noe spesielt. Har flasket en batch i dag, og kan rapportere om at jeg fortsatt er i live :)

Anekdotiske bevis kan ikke godtas. Jeg tillater meg å tvile:p.

Jeg blander "normalt" - og blir fort sår om jeg ikke passer meg. Holdt faktisk på så jeg fikk blødende sår før jeg skjønte at hansker måtte til.
 
Spørsmål om gjær!

Pusler med en oppskrift på en engelsk bitter. OG ca. 1.045. Skal gjæres med WLP013 London ale yeast. Ca. 80 liter i gjæringstanken. Brewfather sier at vi må ha 9 pakker med den produksjonsdatoen vi har på dem. Vi har 7 pakker og tar sjansen på at det holder.

Planen er å sette et nytt brygg rett på gjærkaken uken etter og vi regner med at det er nok gjær til en skikkelig høy-OG-øl (satser på noe mørkt og fyldig på rundt 10 %).

Så til spørsmålet: Finnes det noen kalkulator eller måte å beregne hvor mye gjær vi har i gjæringstanken etter at dette er utgjæret?
 
God idé fra @Miguel.

Brewers friend. Step 1 er å lage vanlig Starter. Sep 2 er selve byggingen. 20.liter i mitt eksempel. Du får sikkert ikke med deg alt over. Noe blir jo i ølet. Men hvis du forsiktig regner 80% og angir den som slurry i neste starter med alder et par dager etter forrige bryggedag, så tar du hensyn til den gjæren som har dødd.

Det kan vel ikke være så veldig gal beregning?
7d70e7683d79c566d0816992d7e88960.jpg


Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Bruk en gjærstarter-kalkulator?
Jeg bruker Brewfather. Kalkulatoren der funker slik at du oppgi hva du skal brygge og hva du har av gjær og så forteller den deg hvor stor starter du må lage. Jeg angir at jeg skal brygge 80 liter med OG 1.085, 100 % viability på gjæren (den blir stående oksygenfritt og kjølig en uke til vi brygger igjen) og at jeg starter med 7 pakker og ingen røring. Den svarer da at jeg trenger 22 pakker gjær (eller ca 2200 milliarder celler). Og den sier jeg må ha en starter på 33,6 liter om jeg starter med 7 pakker. Og det gir meg ca 2200 milliarder celler. Men så kan jeg overstyre og si jeg har 80 liter starter (som da altså er batchen jeg skal brygge først). Da sier den at jeg vil få 3240 milliarder celler. Altså omtrent 1000 milliarder celler mer enn jeg trenger.

Høres det ut som om jeg har brukt kalkulatoren rett da? Og i så fall: Er det alt for mye gjær å bruke (ca. 3200 milliarder celler i stedet for 2200 milliarder celler). Eller hvordan tenker dere som setter neste batch rett på gjærkaken etter forrige brygg?
 
Jeg bruker Brewfather. Kalkulatoren der funker slik at du oppgi hva du skal brygge og hva du har av gjær og så forteller den deg hvor stor starter du må lage. Jeg angir at jeg skal brygge 80 liter med OG 1.085, 100 % viability på gjæren (den blir stående oksygenfritt og kjølig en uke til vi brygger igjen) og at jeg starter med 7 pakker og ingen røring. Den svarer da at jeg trenger 22 pakker gjær (eller ca 2200 milliarder celler). Og den sier jeg må ha en starter på 33,6 liter om jeg starter med 7 pakker. Og det gir meg ca 2200 milliarder celler. Men så kan jeg overstyre og si jeg har 80 liter starter (som da altså er batchen jeg skal brygge først). Da sier den at jeg vil få 3240 milliarder celler. Altså omtrent 1000 milliarder celler mer enn jeg trenger.

Høres det ut som om jeg har brukt kalkulatoren rett da? Og i så fall: Er det alt for mye gjær å bruke (ca. 3200 milliarder celler i stedet for 2200 milliarder celler). Eller hvordan tenker dere som setter neste batch rett på gjærkaken etter forrige brygg?


En tommelfingerregel er at du kan brygge 10x gravity units som neste brygg med den gjæren som man sitter igjen med etter et brygg (hvis jeg husker rett).

Jeg ville egentlig bare satt standard 75% viability. Du får jo en del døde gjærceller etter et brygg. 75 er kanskje ganske strengt, men dette tallet velger du selv, men 100% vil ikke stemme, da gir du deg selv ikke noe headroom før neste kalkulering. Jeg vet ikke hva som er normal % for hvor mange celler som dauer ila et brygg.

Du sa du skal opp i 10%. Får du til det med bare 1.085 da? Med mindre du bruker sukker da.

Når du skal opp i store øl så må du også bumpe pitchraten, da mange celler vil stryke med på slagmarken ifht et øl på 1.045 som iallefall har en rate på 0.75/ml/plato. Jeg ville sett på en rate lignende pilsner hvis du skal opp mot 10%.
 
Sist redigert:
En tommelfingerregel er at du kan brygge 10x gravity units som neste brygg med den gjæren som man sitter igjen med etter et brygg (hvis jeg husker rett).

Jeg ville egentlig bare satt standard 75% viability. Du får jo en del døde gjærceller etter et brygg. 75 er kanskje ganske strengt, men dette tallet velger du selv, men 100% vil ikke stemme, da gir du deg selv ikke noe headroom før neste kalkulering. Jeg vet ikke hva som er normal % for hvor mange celler som dauer ila et brygg.
Takk for svar! Med 75 % viability så har jeg "bare" ca. 500 milliarder celler for mye. Utgangspunktet for spørsmålet mitt var jo i egentlig om jeg ender opp med alt for mye gjær (som jo ikke er helt bra med tanke på smaksprofil om jeg har forstått det rett). Men da er jeg ikke så himla mye over likevel og jeg gjør som jeg har tenkt.
 
Takk for svar! Med 75 % viability så har jeg "bare" ca. 500 milliarder celler for mye. Utgangspunktet for spørsmålet mitt var jo i egentlig om jeg ender opp med alt for mye gjær (som jo ikke er helt bra med tanke på smaksprofil om jeg har forstått det rett). Men da er jeg ikke så himla mye over likevel og jeg gjør som jeg har tenkt.


Jeg editerte innlegget mitt samtidig som du svarte, la til pitchrate i innlegget mitt.
 
Gikk på en stor blemme sist brygg, som var torsdag. Skulle brygge en kolsch og bryggedagen gikk forsåvidt perfekt. Dette var helt til jeg skulle sette karene til gjæring. Stilte meg som vanlig på en krakk og fylte gjæringskarene ifra to meters høyde slik at det plasket kraftig i karene og og fyllte på med en liter gjærstarter i hvert kar (brygget 50 liter).

Det jeg derimot glemte var og riste et av karene

I dag, en uke etter bryggedagen målte jeg SG som lå på 1.01, altså rett på antatt FG. Smakte på ølet etter målingen og kunne kjenne et hint av Diacetyl, ikke mye, men nok til at jeg reagerte.

Jeg regner med at det karet jeg nå testet var det karet jeg glemte og riste, og hvis det i så tilfelle var dette ville vel det tyde på at gjæring ikke har hatt optimale forhold.

Samtidig så var det en fin Krausen oppå gjæringskaret når jeg tok gravity-målingenz noe som kanskje tyder på at gjæringen nettopp var over, i dette tilfelle har kanskje ikke gjæren rukket og bli kvitt Diacetylet enda?

Dette er mitt 5 brygg og jeg føler dette også var det beste gjennomførte med unntak av selve oksygentilførselen, synd og ødelegge et Øl slik :( Hva tror dere?
Hilsen bekymret nykommer :)
 
Jeg editerte innlegget mitt samtidig som du svarte, la til pitchrate i innlegget mitt.
OG på 1.085 og FG på 1.010 gir 9,8 % ... men jeg innser jo nå at det ikke er mulig å forvente 1.010 på en slik øl. 1.095 og en forventet FG på 1.020 gir ca. 10 % ... Og med all gjæren fra "starteren" min (altså brygget før) vil jeg da få en pitching rate på 1.5. Bør vel være innafor?
 
Dette er mitt 5 brygg og jeg føler dette også var det beste gjennomførte med unntak av selve oksygentilførselen, synd og ødelegge et Øl slik :( Hva tror dere?
Hilsen bekymret nykommer :)
Jeg tror, la stå ei uke til. Du vil nok få en FG på et par poeng lavere enn du målte nå. Du skriver ikke hvilken gjær du brukte. Var det tørrgjær er ikke risting eller O2 nødvendig.
 
Det var tørrgjær ja, men jeg gjorde en gjærstarter av den på tross av dette, har det noe og si? Benyttet selvsagt gjærnæring i både starter og i gjæringskaret :)
 
Anekdotiske bevis kan ikke godtas. Jeg tillater meg å tvile:p.

Jeg blander "normalt" - og blir fort sår om jeg ikke passer meg. Holdt faktisk på så jeg fikk blødende sår før jeg skjønte at hansker måtte til.

Ja, men så brygger jeg kanskje bare 10% av det du brygger, det kan ha betydning.
Og som sykepleier vasker og spriter jeg hendene nærmest konstant, så det er mulig jeg har bygget opp hud som tåler hva som helst av kjemikalier :D
 
Sist redigert:
OG på 1.085 og FG på 1.010 gir 9,8 % ... men jeg innser jo nå at det ikke er mulig å forvente 1.010 på en slik øl. 1.095 og en forventet FG på 1.020 gir ca. 10 % ... Og med all gjæren fra "starteren" min (altså brygget før) vil jeg da få en pitching rate på 1.5. Bør vel være innafor?

Det høres ut som en plan det.
 
Tilbake
Topp