Tråden for dumme spørsmål.

Oppskrifta gir ikke mye grunnlag for den klassiske tåka, og når du dessuten bruker 05, skal du ikke vente det. Skulle ikke overraske meg om den der blir helt klar etter hvert. Nå er ikke det egentlig noe problem - jeg skjønner ikke alt maset med den tåka. Men du legger et godt grunnlag med å bruke 10% hvetemalt. Får du tak i havremalt, er det også bra - jeg har brukt Golden Naked Oats. Bruk gjerne 10% av det, også. Altså 80% basismalt, og 10% hvetemalt og 10% havremalt. (Jeg synes det er godt med noen små prosenter caramalt på 30-35 EBC, også.)

Og så er gjæren veldig viktig. 04 funker visst fint i NEIPA hvis du vil bruke tørrgjær, og ellers har Lallemand denne: LalBrew® New England | Lallemand Brewing Min favoritt er Wyeast 1318 / Imperial A38 Juicy. (Som @erikraude sier, så er kvaliteten på gjæren til Imperial overlegen. Men den får du bare fra Strømmen Hjemmebrygg.)

Skikkelig artig, forøvrig, at flere kan vise opp flaska NEIPA som ikke er oksidert! Gjør man bare ting ordentlig, går det bra:).

Blir så absolutt å bruke en annen gjær neste gang .Ser også bra ut de ingrediensene du viser til i oppskriften der.Hvilken innvirkning vil caramalten ha på produktet ?
Har troen på at flaskene kan stå i en god stund til uten at ølet blir seende ut som sølevann.Fikk forresten smake NEIPA av en kamerat som har flere brygg på samvittigheten enn meg.Han lagrer på fat og fargen på ølet hans var identisk med mitt,smaken likeså.
Som du sier at er man nøyaktig med produksjon så har jeg også troen at NEIPA på flaske ikke er så vanskelig.Jeg lot ølet sildre ned i flasken langs flaskehalsen og fylte de opp så mye som mulig OG jeg brukte det trikset jeg har nevnt før i videoen under ;) :

Blir så absolutt å bruke en annen gjær neste gang .Ser også bra ut de ingrediensene du viser til i oppskriften der.Hvilken innvirkning vil caramalten ha på produktet ?
Har troen på at flaskene kan stå i en god stund til uten at ølet blir seende ut som sølevann.Fikk forresten smake NEIPA av en kamerat som har flere brygg på samvittigheten enn meg.Han lagrer på fat og fargen på ølet hans var identisk med mitt,smaken likeså.
Som du sier at er man nøyaktig med produksjon så har jeg også troen at NEIPA på flaske ikke er så vanskelig.Jeg lot ølet sildre ned i flasken langs flaskehalsen og fylte de opp så mye som mulig OG jeg brukte det trikset jeg har nevnt før i videoen under ;) :

Caramaltet gir litt sødme, og sammen med gjær som ikke gjærer veldig ut, balanserer det bitterheta i ølet fint. men det er ikke mye - kanskje liker jeg bare å vite at det er der:).

Med en grist med 70% Lagermalt. 15% hvetemalt, 10% Golden naked Oats (17EBC) og 5% Caramalt 35 EBC, altså med et visst innslag av litt mørkere malt, ser NEIPAen min sånn ut nå, 6 uker gammel. Denne har forresten ganske mye Columbus humle, som skal ha et høyt innhold av mangan, som igjen skal bidra til å oksidere ølet. Den er litt mørkere enn tidligere utgaver, og humla er den eneste forklaringa jeg kan se på det. Men det preger ikke smaken, så vidt jeg kan bedømme.
Atal katte august.jpg

Sist redigert:
Med en grist med 70% Lagermalt. 15% hvetemalt, 10% Golden naked Oats (17EBC) og 5% Caramalt 35 EBC, altså med et visst innslag av litt mørkere malt, ser NEIPAen min sånn ut nå, 6 uker gammel. Denne har forresten ganske mye Columbus humle, som skal ha et høyt innhold av mangan, som igjen skal bidra til å oksidere ølet. Den er litt mørkere enn tidligere utgaver, og humla er den eneste forklaringa jeg kan se på det. Men det preger ikke smaken, så vidt jeg kan bedømme.
Vis vedlegget 46520
Jeg liker lakris-smaken jeg får av columbus, og dette er eneste grunnen til at jeg bruker den nå. Zeus sies å være svært lik, men har den like store mengder mangan?

Jeg liker lakris-smaken jeg får av columbus, og dette er eneste grunnen til at jeg bruker den nå. Zeus sies å være svært lik, men har den like store mengder mangan?

Lakris????

- men ja, det er den samme humla. Kjært barn osv. ... : CTZ = Columbus, Tomahawk, Zeus. Mengden mangan varierer sikkert mye fra årgang til årgang, og fra parti til parti.

Jeg syns både summit og Rakau gir et snev av lakris så er nok ikke så uvanlig ;)

Jeg har brukt veldig mye Columbus, men har aldri oppfatta at den gir det minste hinst av lakris. Summit og Rakau har jeg ikke brukt, så jeg skal ikke uttale meg om dem.

Har vel aldri plukka opp lakris i noe øl som ikke har vært tilsatt lakris.

Men sjølsagt; at jeg ikke har kjent lakris fra Columbus, betyr ikke at det ikke finnes der. Men jeg har aldri hørt om det, heller.

Jeg har brukt veldig mye Columbus, men har aldri oppfatta at den gir det minste hinst av lakris. Summit og Rakau har jeg ikke brukt, så jeg skal ikke uttale meg om dem.

Men sjølsagt; at jeg ikke har kjent lakris fra Columbus, betyr ikke at det ikke finnes der. Men jeg har aldri hørt om det, heller.

Andre har bemerket det uten at jeg har spurt eller hintet. WP på 75 grader.

Lakris ja, ser forøvrig det oppgitt mange steder … :)

Ja, googla litt, og ser det nevnes noen steder. Men som sagt, jeg har aldri vært i nærheten av å kjenne det. Så jeg blei ganske overraska.

Men jeg har absolutt ikke verdens fineste nese. Er god på pannekaker og sånt, jeg - som bikkja til faren til Øystein Sunde;).

Kjøp en Bad Habit (7Fjell) på polet, lakris i bøtter. Det er summit :)

Hjelper jo ikke nesa mi så mye;).

Hva med solbær i Bramling Cross? Jeg har til gode å høre noen si de har oppfatta den - men den skal visst være der, i følge alle beskrivelser jeg har sett.
Bramling Cross er en humle jeg vurderer å prøve på sikt. Er så mye en skulle ha prøvd:oops:. Det er vel uansett slik at ting ofte smaker forskjellig for oss. Når det gjelder lakrisen i Columbus står det noen steder at den kommer best frem ved tørrhumling. Det har jeg ikke prøvd med columbus, men får den (i min gane) med hopstand på 75 grader.

Bramling Cross er en humle jeg vurderer å prøve på sikt. Er så mye en skulle ha prøvd:oops:. Det er vel uansett slik at ting ofte smaker forskjellig for oss. Når det gjelder lakrisen i Columbus står det noen steder at den kommer best frem ved tørrhumling. Det har jeg ikke prøvd med columbus, men får den (i min gane) med hopstand på 75 grader.

Vestkyst - som er det ølet jeg har brygga klart flest ganger - har en tredel hver av Columbus, Simcoe og Centennial @ 30, 15 og 0, og en firedel i tørrhumlinga (der har Kinn lagt til Amarillo, også.)

Sist redigert:
Når vi først prater om rar, britisk humle... det kan se ut som jeg kan få kongler på phoenixen min i år. Noen med noe erfaring med den? Tenkte den kunne være verdt å prøve som en 30/15-minutterstilsetning i en streit bitter eller en porter. Eller en brown ale, kanskje. Lenge sia jeg brygga en brown.

Tilbake
Topp