Tråden for dumme spørsmål.

Lakris ja, ser forøvrig det oppgitt mange steder … :)

Ja, googla litt, og ser det nevnes noen steder. Men som sagt, jeg har aldri vært i nærheten av å kjenne det. Så jeg blei ganske overraska.

Men jeg har absolutt ikke verdens fineste nese. Er god på pannekaker og sånt, jeg - som bikkja til faren til Øystein Sunde;).
 
Jeg har brukt veldig mye Columbus, men har aldri oppfatta at den gir det minste hinst av lakris. Summit og Rakau har jeg ikke brukt, så jeg skal ikke uttale meg om dem.

Har vel aldri plukka opp lakris i noe øl som ikke har vært tilsatt lakris.

Men sjølsagt; at jeg ikke har kjent lakris fra Columbus, betyr ikke at det ikke finnes der. Men jeg har aldri hørt om det, heller.
Kjøp en Bad Habit (7Fjell) på polet, lakris i bøtter. Det er summit :)
 
Hjelper jo ikke nesa mi så mye;).

Hva med solbær i Bramling Cross? Jeg har til gode å høre noen si de har oppfatta den - men den skal visst være der, i følge alle beskrivelser jeg har sett.
Bramling Cross er en humle jeg vurderer å prøve på sikt. Er så mye en skulle ha prøvd:oops:. Det er vel uansett slik at ting ofte smaker forskjellig for oss. Når det gjelder lakrisen i Columbus står det noen steder at den kommer best frem ved tørrhumling. Det har jeg ikke prøvd med columbus, men får den (i min gane) med hopstand på 75 grader.
 
Bramling Cross er en humle jeg vurderer å prøve på sikt. Er så mye en skulle ha prøvd:oops:. Det er vel uansett slik at ting ofte smaker forskjellig for oss. Når det gjelder lakrisen i Columbus står det noen steder at den kommer best frem ved tørrhumling. Det har jeg ikke prøvd med columbus, men får den (i min gane) med hopstand på 75 grader.

Vestkyst - som er det ølet jeg har brygga klart flest ganger - har en tredel hver av Columbus, Simcoe og Centennial @ 30, 15 og 0, og en firedel i tørrhumlinga (der har Kinn lagt til Amarillo, også.)
 
Sist redigert:
Når vi først prater om rar, britisk humle... det kan se ut som jeg kan få kongler på phoenixen min i år. Noen med noe erfaring med den? Tenkte den kunne være verdt å prøve som en 30/15-minutterstilsetning i en streit bitter eller en porter. Eller en brown ale, kanskje. Lenge sia jeg brygga en brown.
 
Det gikk litt vel fort i svingene i går under bryggedagen, jeg bomma totalt og tilsatt aaalt for mye skyllevann, så her sitter jeg da å hører på plåppinga til min første Hefe med wlp300 som ser ut til å bli en hefe light på svimlende 3,2%.

Den har vel kjørt jevnt i 12 timer og sg er 1.021 nå, kan jeg koke opp noe spraymalt å tilsette eller er det bedre å bare ha en hefe light. Om jeg skal koke opp spraymalt tenker jeg at det kan være lurt å bruke lite vann, noen som har gjort dette?
 
Hallo. Er medeier i en speidel 50 liter, men er nå interessert i å begynne på hjemmebane for fullt. Har sett meg ut en Brewtools 80, men så begynte tankene å gå på nattskift.

Vurderer 2x50litere a Automatisk ølbrygger – 50 liter | Alt til hage og utemiljø.
Om disse ble satt ved siden av hverandre og sirkulerte vørteren, ville det fungere? På den måten kan jeg brygge MYE øl, samt ha plass i kombinert maltmengde til å brygge tyngre øl. Kan dette fungere, eller er jeg helt på jordet?
 
Det kan selvsagt fungere, men det er neppe optimalt. Disse bryggerne er av lavere kvalitet enn BT, uten at det påvirker selve meskingen. Jeg testet lillebroren til 50L i helgen, og den fungerte helt fint.
Har du to 50L kan du jo bruke den ene til skyllevann og/eller brygge vanlig i begge bryggerne dersom du vil ha mye øl.
 
Har sett meg ut en Brewtools 80, men så begynte tankene å gå på nattskift.

Vurderer 2x50litere a Automatisk ølbrygger – 50 liter | Alt til hage og utemiljø.
Du kommer unna med en tredjedel av prisen da for å brygge likt volum pr batch. De der har 45 liter til kok, mens B80 har 90 liter maks volum i kjelen. Det blir litt som å sammenligne en Chevrolet Suburban mot en Skoda Fabia. Kjøper du to stk Skoda der du legger ned seta, får du nesten like mye bagasjeplass som i Suburban.
 
Hei. Noen spørsmål før eg kjøpte og bygger ny keezer.

Ønsker primært å ha Co2 tanken og regulatoren utenfor keezeren. I hagestua blir det under 0 grader på de rette vinterdagene.
Er dette problematisk? Ødelegger det noe?

Stoutkraner. Vurderer å kjøpe en.
Er de kun visuelt vakrere eller har det en funksjon?
Har ikke nitrogen, og med mindre det blir lett tilgjengelig, så kommer eg ikkje til å skaffe meg det (enda... :rolleyes:).

Selve tårnet. Ønsker å ha kranene over lokket. Bygge opp noe. Bør en ha en for for kjøling til tappeslangene slik at de er kalde en sommerdag. Hvordan gjøre det?
Bygge de inn med noe kuldeledende/stål i midten?
Liker hvordan dette ser ut.
Vis din kegerator / øleskap!
Tenker å ha den inntil veggen og feste på kanthengsler slik at eg kan vippe den ned når eg åpner lokket. Noe feil med det?

Edit til mod: Dette burde sikkert vært egen tråd. Keezerspørsmål.
Hvis dere plages, så kan dere fikse det;)
 
Sist redigert:
Ikke bruk noe kuldeledende, fordi dette går begge veier, det er også varmeledende, og ambient er varmt.. isoler slangene
 
Tilbake
Topp