Ok. Isolere slangene? Hvordan?Ikke bruk noe kuldeledende, fordi dette går begge veier, det er også varmeledende, og ambient er varmt.. isoler slangene
Ser for meg å evt bygge de inn et rør eller noe.
Ok. Isolere slangene? Hvordan?Ikke bruk noe kuldeledende, fordi dette går begge veier, det er også varmeledende, og ambient er varmt.. isoler slangene
Jeg har/hadde en sånn løsning med et tårn på lokket til keezer'n. Gjorde ingen tiltak med ølslangene inne i tårnet. Jeg boret hull i lokket lik OD på ølslangen (3/16 slange) og koblet til krana. Det var vel kanskje 30cm ølslange i tårnet og ca 2m i fryseboksen. Hadde ingen problemer med for mye skum jeg ihvertfall. Og den mengden øl som står i 30cm med 3/16 slange gjør nada utslag i temp på ølen.Ok. Isolere slangene? Hvordan?
Ser for meg å evt bygge de inn et rør eller noe.
Ca 2 ml + det i krana. Ingenting å bry seg omOg den mengden øl som står i 30cm med 3/16 slange gjør nada utslag i temp på ølen.
Fint. Greit å vite.Jeg har/hadde en sånn løsning med et tårn på lokket til keezer'n. Gjorde ingen tiltak med ølslangene inne i tårnet. Jeg boret hull i lokket lik OD på ølslangen (3/16 slange) og koblet til krana. Det var vel kanskje 30cm ølslange i tårnet og ca 2m i fryseboksen. Hadde ingen problemer med for mye skum jeg ihvertfall. Og den mengden øl som står i 30cm med 3/16 slange gjør nada utslag i temp på ølen.
Det er vel ikke optimalt. Såvidt eg har forstått det så kan du pitche fra en oksygenert starter uten å tilføre oksygen i vørteren, da den har fått nok oksygen i starteren.Hva skjer om en skulle finne på å pitche WLP028 rett fra starter i en vørter med OG 1.049 uten noe som helst forsøk på oksigenering?
Spør for en venn![]()
Det kan vel bli tunge vilkår for gjæra ja. Dersom gjæringa ikke er kommet skikkelig i gang ville jeg ristet godt eller tilsatt o2 rett i vørtera. Er den igang kan du se på det som et eksperiment, levere inn ølet til vurdering (gratis for medlemmer ) og rapportere resultatet tilbake på forumet. Mange av oss er nysgjerrigeHva skjer om en skulle finne på å pitche WLP028 rett fra starter i en vørter med OG 1.049 uten noe som helst forsøk på oksigenering?
Spør for en venn![]()
Hva skjer om en skulle finne på å pitche WLP028 rett fra starter i en vørter med OG 1.049 uten noe som helst forsøk på oksigenering?
Spør for en venn![]()
Jeg har også en regel om at hvis den lukter annerledes / dårlig i starteren, så pitcher jeg den ikke. (Har som regel en tørrgjær som backup).Jeg har samme regel, men utvidet litt.
Dersom gjæren lukter annerledes / dårlig, lager jeg ikke starter.
Men ok, takk for greie svar ang tappeslanger osv, men dette med Co2 tank utenfor fryseren og at det potensielt sett blir under 0 grader i vinter. Skaper det problemer. Hvordan er Co2 under 0 grader?Hei. Noen spørsmål før eg kjøpte og bygger ny keezer.
Ønsker primært å ha Co2 tanken og regulatoren utenfor keezeren. I hagestua blir det under 0 grader på de rette vinterdagene.
Er dette problematisk? Ødelegger det noe?
Stoutkraner. Vurderer å kjøpe en.
Er de kun visuelt vakrere eller har det en funksjon?
Har ikke nitrogen, og med mindre det blir lett tilgjengelig, så kommer eg ikkje til å skaffe meg det (enda...).
Selve tårnet. Ønsker å ha kranene over lokket. Bygge opp noe. Bør en ha en for for kjøling til tappeslangene slik at de er kalde en sommerdag. Hvordan gjøre det?
Bygge de inn med noe kuldeledende/stål i midten?
Liker hvordan dette ser ut.
Vis din kegerator / øleskap!
Tenker å ha den inntil veggen og feste på kanthengsler slik at eg kan vippe den ned når eg åpner lokket. Noe feil med det?
Edit til mod: Dette burde sikkert vært egen tråd. Keezerspørsmål.
Hvis dere plages, så kan dere fikse det![]()
Lurer på om det kan ha noko med at enkelte gjærstammer, typiske topphaustarar, flokkulerer mot toppen når det nærmer seg slutten av gjæringa. Har du temp.kontroll?Hvordan har det seg at gjæren kommer ut blowoffen etter at stormgjæringen har gitt seg, trodde jeg skulle være trygg da men nei.
Har skjedd med disse flere ganger, kan det ha noe å gjøre med gjærtypen?: wlp066, WY1318, wlp028
Har tempkontroll ja, så skal ikke ha noe å gjøre med for høy temperatur å gjøre tror jegLurer på om det kan ha noko med at enkelte gjærstammer, typiske topphaustarar, flokkulerer mot toppen når det nærmer seg slutten av gjæringa. Har du temp.kontroll?
Dei gongane eg har opplevd det har det faktisk vore når tempen går ned etter stormgjæringa. Gjerne fått ein stopp i gjæringa også. Belgisk gjærHar tempkontroll ja, så skal ikke ha noe å gjøre med for høy temperatur å gjøre tror jeg
InteressantDei gongane eg har opplevd det har det faktisk vore når tempen går ned etter stormgjæringa. Gjerne fått ein stopp i gjæringa også. Belgisk gjær