Tråden for dumme spørsmål.

Greit med alt man slipper å kjøpe
Bestiller f.eks ikke nytt bankkort bare for å måle valsene
min livsfilosofi
 
Har et fat med øl som jeg testa en kveik på. Ølet er godt, men gjæra vel litt for bra ut, 88%.. For tørt. Vurderer å tilsette laktose på fatet. Noen tips om hvor mye som er nok? Bare en liten justering. Øla gikk fra 1.059 til 1.006. Og vil det hjelpe på den litt stramme tørrheten..? Null erfaring med å tilsette laktose.
 
Har et fat med øl som jeg testa en kveik på. Ølet er godt, men gjæra vel litt for bra ut, 88%.. For tørt. Vurderer å tilsette laktose på fatet. Noen tips om hvor mye som er nok? Bare en liten justering. Øla gikk fra 1.059 til 1.006. Og vil det hjelpe på den litt stramme tørrheten..? Null erfaring med å tilsette laktose.
19 liter? Ville startet med 100 gram i såfall.
 
Jeg bruker StarSan sprayflasken.
Tømmer StarSan oppi noe annet, veier flasken tom, veier inn rett antall gram vann, sprayer malten, tømmer StarSan tilbake i flasken.
- og jeg fyller flaska helt opp, veier den, og trekker fra rett antall gram vann så jeg veit hva den skal veie når jeg er ferdig.Tur ikke jeg ville fått det til å funke med så lite vann i flaska.

Men det er klart; det ville vært kjekt å ha mindre vann i flaska her om dagen, da jeg ikke hadde skrudd toppen skikkelig på, og det glapp etter ei stund:).
 
Står et lagerøl for tur her nå. Tenkte at jeg skulle prøve med litt vannjustering igjen.
Men både kalsiumsulfat og klorid hadde utløpsdato i 2018. Så hva mener folket,
bruke de som de er eller gjøre som de siste årene, ta Gahrs sine ord til meg og godta at dette er det minst
viktige jeg gjør som brygger?
 
Står et lagerøl for tur her nå. Tenkte at jeg skulle prøve med litt vannjustering igjen.
Men både kalsiumsulfat og klorid hadde utløpsdato i 2018. Så hva mener folket,
bruke de som de er eller gjøre som de siste årene, ta Gahrs sine ord til meg og godta at dette er det minst
viktige jeg gjør som brygger?
De har vel holdt noen millioner år, de stoffene der, så det var jævelig uflaks at de skulle gå ut akkurat nå:p!

Nei, bruk dem, de er så gode som nye:).
 
Tabbe. Karbonerer alltid å gjærskapet på 24 grader etter tapping på flasker, men denne gangen tapet jeg temp.føleren fra STC1000 i siden innsiden av kjøleskapet, men isolasjonen rundt. Har tatt ut en flaske både etter en og to uker, men likevell helt flatt. Har nå stått i 3 uker med innstilling på 24 grader, før jeg kjente på flaskene - de var rundt 40 grader Smaker herlig ennå, men potte flatt øl. S-04
 
Tilbake
Topp