Tråden for dumme spørsmål.

Klor/klorin, hvor lang holbarhet har slike stoff?

Bruker ofte å gi bøttene en runde med slikt, men i dag var det nesten ikke klorlukt.
Finner en dato (2019) men tipper det er produksjonsdato. Så uten lukt har jeg lite tro på dette.
10liter 5%klor i ei bøtte burde gi lukt, men det gjorde det ikke. Den ene 5literen var uåpnet.
Så kloren har ikke forsvunnet pga at den var åpnet tidligere.
Og det er ikke covid som har tatt luktesansen, veslejenta kunne heller ikke kjenne noen tydelig klorlukt.
 
Klor/klorin, hvor lang holbarhet har slike stoff?

Bruker ofte å gi bøttene en runde med slikt, men i dag var det nesten ikke klorlukt.
Finner en dato (2019) men tipper det er produksjonsdato. Så uten lukt har jeg lite tro på dette.
10liter 5%klor i ei bøtte burde gi lukt, men det gjorde det ikke. Den ene 5literen var uåpnet.
Så kloren har ikke forsvunnet pga at den var åpnet tidligere.
Og det er ikke covid som har tatt luktesansen, veslejenta kunne heller ikke kjenne noen tydelig klorlukt.
Klorin får svekka effektiviteten relativt fort. Jeg husker Charles Talley sa noe om det i den berømmelige podcasten som tipset om klorin+eddik-blandinga stammer fra. (For den som ikke kjenner til dette: IKKE prøv å lage noe slikt uten å vite hva du gjør. Det er farlig! Veldig farlig.)
 
Da har jeg kvernet meg igjennom mine første kilo med malt
Det gikk fint, syntes i hvertfall det ser fint nok ut (114mm)
Noen eksperter som vil uttale seg?

DSC073881226.jpg
 
Det ser jo riktig vakkert ut, det der. Men jeg lurer litt på hvordan du fikk det til med mølla stilt inn med et gap mellom valsene på 114 mm :rolleyes: ;)?

Vil du ha helere skall, kan du prøve å fukte maltet med 2% vann (av maltvekta). Bruk spruteflaske. Rør rundt etter hvert underveiss med hånda eller et egna redskap. Vent 10 minutter før du kverner.
 
Det ser jo riktig vakkert ut, det der. Men jeg lurer litt på hvordan du fikk det til med mølla stilt inn med et gap mellom valsene på 114 mm :rolleyes: ;)?

Vil du ha helere skall, kan du prøve å fukte maltet med 2% vann (av maltvekta). Bruk spruteflaske. Rør rundt etter hvert underveis med hånda eller et egna redskap. Vent 10 minutter før du kverner.

Hehe, 1,14 mm er nok korrekt
 
Oh my... Jeg har jo maaaaasssse StarSan som har stått lenge. Mange måneder. Spesielt det jeg har på slike spruteflasker og for å ta øl-linjene. Dette hørtes ikke bra ut!
Men det har da gått bra, vel?

Ignorer det der. Hva som ligger bak, aner jeg ikke, men antakelig har det noe med FDA-bestemmelser å gjøre. Jeg bruker stoffet i flere måneder, jeg også.
 
God dag medbryggere :)

Jeg var litt overivrig ved brygging på lørdag.
Jeg kjøpte en Fermzilla på Black Friday, og uten å helt tenke noe mer over det så tok jeg den i bruk.

Fermzillaen klarte aldri å bygge opp noen form for trykk med spunding valve, så jeg er litt redd at karet ikke er/var tett.

Jeg ønsker fremdeles å flaske ølet, men har ikke per nå utstyret som trengs for mottrykksfylling.
Er det helt uaktuelt å overføre fra fermzilla til ett kar med sukkerlake og kran med hevert?

Eller bør jeg hastebestille det som trengs for mottrykksfylling først som sist?
Ikke noe stress å flytte øl til flaskebøtte med hevert, du risikerer jo selvfølgelig mer kontakt med oksygen, men hvis det ikke er en neipa eller annet superhumlet øl, og du skal drekke det opp i løpet av "ikke alt for lang tid" burde det går helt fint.
 
En enkel og rimlig, Grain gorilla

Den der er faktisk utrolig god for prisen... Før jeg kjøpte maken lånte jeg en dyr trevalsers og denne gjør en like bra jobb med den metoden @Finn Berger beskriver litt opp i tråden. Skallene blir mer "spjæret" enn "knekt" og med kondisjonering med 2% vann før kverning slipper en maltstøvet..
 
Klor/klorin, hvor lang holbarhet har slike stoff?

Bruker ofte å gi bøttene en runde med slikt, men i dag var det nesten ikke klorlukt.
Finner en dato (2019) men tipper det er produksjonsdato. Så uten lukt har jeg lite tro på dette.
10liter 5%klor i ei bøtte burde gi lukt, men det gjorde det ikke. Den ene 5literen var uåpnet.
Så kloren har ikke forsvunnet pga at den var åpnet tidligere.
Og det er ikke covid som har tatt luktesansen, veslejenta kunne heller ikke kjenne noen tydelig klorlukt.
Jeg kan ikke si noe om holdbarheten, men klor lukter i utgangspunktet bare når den jobber med bakterier.
Tenk på det neste gang du bader i basseng :D
 
Det er vel ca 50 år siden jeg var i et basseng og det går nok minst 50 år til før det blir aktuellt :)
Men tidligere, når en ny dunk eller flaske har blitt åpnet, så har "bassenglukt" vært tydelig.
 
Den der er faktisk utrolig god for prisen... Før jeg kjøpte maken lånte jeg en dyr trevalsers og denne gjør en like bra jobb med den metoden @Finn Berger beskriver litt opp i tråden. Skallene blir mer "spjæret" enn "knekt" og med kondisjonering med 2% vann før kverning slipper en maltstøvet..

Hva er egentlig fordelen med tre ruller? Kan jo forstå at "fler" ruller er bedre, men er det virkelig verdt prisforskjellen?
 
Det ser jo riktig vakkert ut, det der. Men jeg lurer litt på hvordan du fikk det til med mølla stilt inn med et gap mellom valsene på 114 mm :rolleyes: ;)?

Vil du ha helere skall, kan du prøve å fukte maltet med 2% vann (av maltvekta). Bruk spruteflaske. Rør rundt etter hvert underveiss med hånda eller et egna redskap. Vent 10 minutter før du kverner.

Funker det også uten sprayflaske? Har kun en og den er stadig opptatt med StarSan :rolleyes:
 
Hva er egentlig fordelen med tre ruller? Kan jo forstå at "fler" ruller er bedre, men er det virkelig verdt prisforskjellen?
Vrient å si om det er verd prisen, svaret er antakelig nei. Men teorien er at du får en mer effektiv, og mer skånsom, knusing. Maltet blir jo knust to ganger; først en slags førknusing der avstanden mellom valsene er litt større (den avstanden er fast), og så den knusinga som skjer gjennom der du har stilt avstanden mellom valsene. Du skal få mindre oppriving av skallene på denne måten. Men antakelig kan du fikse det gjennom å fukte maltet.
 
Tilbake
Topp