Tråden for dumme spørsmål.

Nå som jeg har satt mitt første brygg begynner jeg allerede leke litt med hvordan jeg kan utvide litt.

Etter hva jeg har lest er det kontroll av temperatur som er mest avgjørende og et fint sted å starte.

Har 2 idéer, ene er selvsagt kjøleskap med varmebånd og den birdbryteren, dog venter til jeg finner noe lite OG rimelig på finn, har ikke dårlig tid.

Sist brygg hadde jeg i kjellerstue med en ovn ikke så langt unna stilt inn med mill for å holde jevn varme, det ble selvsagt varmere da brygget varmer seg selv under gjæring og man får ikke helt kontrollen.

Har en kjellerbod som er relativt kjølig, rundt 17-19 grader, eventuelt et lite bad ved samme bod hvor jeg kan skru av varmekabel og bruke ovn med bird saken for å kontrollere temp. Så står mellom ovn på lite bad eller varmebånd i boden som er stort rom, kanskje vanskelig å holde den varm når den ikke har en boks rundt seg som isolerer?

Ser også at en akvariumvarmer er en relativt rimelig inngang...
Slutter meg til det @MonoBryggeriet sier over her. Hvis du har et rom med stabil temp på 17 grader, er mye gjort. Jeg gjærer mye av det jeg brygger, i et sånt rom.
 
Slutter meg til det @MonoBryggeriet sier over her. Hvis du har et rom med stabil temp på 17 grader, er mye gjort. Jeg gjærer mye av det jeg brygger, i et sånt rom.
Stabil temp er det nå ikke, varierer om det er kaldt ute og hvor mye døren til badet står åpen, men aldri noe særlig over 19 grader der, som oftest 17-18 grader.

varmer slike belter godt? Kunne jeg hatt det i garasjen? Det er en enkeltstående garasje, usikker på temp der på vinteren, men kanskje 4-6 grader nå som det er litt kaldt. I slike tilfeller bør man kanskje ha et kjøleskap som holder varmen litt inne? Eller vil ikke et lite belte klare å holde karet på 18-20 grader da?
 
Stabil temp er det nå ikke, varierer om det er kaldt ute og hvor mye døren til badet står åpen, men aldri noe særlig over 19 grader der, som oftest 17-18 grader.

varmer slike belter godt? Kunne jeg hatt det i garasjen? Det er en enkeltstående garasje, usikker på temp der på vinteren, men kanskje 4-6 grader nå som det er litt kaldt. I slike tilfeller bør man kanskje ha et kjøleskap som holder varmen litt inne? Eller vil ikke et lite belte klare å holde karet på 18-20 grader da?
Jeg bruker ikke noen annen form for temperaturkontroll enn værelsestemperaturen - har tilgang på flere "temperatursoner" - så det må andre svare på :).
 
Stabil temp er det nå ikke, varierer om det er kaldt ute og hvor mye døren til badet står åpen, men aldri noe særlig over 19 grader der, som oftest 17-18 grader.

varmer slike belter godt? Kunne jeg hatt det i garasjen? Det er en enkeltstående garasje, usikker på temp der på vinteren, men kanskje 4-6 grader nå som det er litt kaldt. I slike tilfeller bør man kanskje ha et kjøleskap som holder varmen litt inne? Eller vil ikke et lite belte klare å holde karet på 18-20 grader da?
Tror ikke slike belter klarer mer enn et par grader uten isolering, er vel ment å brukes med isoleringskappe eller plassert i kjøleskap/fryser. Med kjøleskap/fryser er det kanskje også enklere med en separat varmekilde.
 
men hva med gjæringsbøtter (PET/PP) er det trygt å oppbevare StarSan i dem over tid?
Jeg er vel ikke den eneste som gjør det fra tid til annen
Har starsan på slike: https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/trykksproyter/trykksproyte-15-l-2000030676
Det funker fint. Stått et halvt år uten tegn til at de blir ødelagt.

Ellers har jeg til en hver tid stående 19 liters cornelius fat med Starsan som er brukt til purging av fat som skal fylles.

Hvordan er det praktisk for deg å ha starsan stående i ei gjæringsbøtte?
 
Har starsan på slike: https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/trykksproyter/trykksproyte-15-l-2000030676
Det funker fint. Stått et halvt år uten tegn til at de blir ødelagt.

Ellers har jeg til en hver tid stående 19 liters cornelius fat med Starsan som er brukt til purging av fat som skal fylles.

Hvordan er det praktisk for deg å ha starsan stående i ei gjæringsbøtte?
Jeg pleier alltid å ha en gjæringsbøtte ca. 1/2 full med starsan. Brukes til desinfisering av kjøler og alle små deler på den kalde siden. Jeg heller også en liter eller så oppi gjæringskarene jeg skal bruke, setter på lokket, holder for blow-off-tube hullet og rister en del ganger. Når det nærmer seg tapping sette jeg bare gjæringskaret som det skal tappes i over oppbevaringsdunken med starsan, slik at mye av skummet renner av.
 
Har starsan på slike: https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/trykksproyter/trykksproyte-15-l-2000030676
Det funker fint. Stått et halvt år uten tegn til at de blir ødelagt.

Ellers har jeg til en hver tid stående 19 liters cornelius fat med Starsan som er brukt til purging av fat som skal fylles.

Hvordan er det praktisk for deg å ha starsan stående i ei gjæringsbøtte?

Er bare snakk om et par dager
11 liters PET'en jeg vanligvis bare bruker til eikechipslagring
 
Jeg pleier alltid å ha en gjæringsbøtte ca. 1/2 full med starsan. Brukes til desinfisering av kjøler og alle små deler på den kalde siden. Jeg heller også en liter eller så oppi gjæringskarene jeg skal bruke, setter på lokket, holder for blow-off-tube hullet og rister en del ganger. Når det nærmer seg tapping sette jeg bare gjæringskaret som det skal tappes i over oppbevaringsdunken med starsan, slik at mye av skummet renner av.

Hvorfor desinfiserer du kjølern?
 
Kom over litt sjokkerende lesning
på Five Star jeg ikke helt vet om jeg vil/skal tro på

How long is Star San good for once it’s mixed into a solution?

Star San is an EPAs registered sanitizer and must be used immediately. We do not recommend using it if has been in solution longer than an hour.
 
Noen som har tips til rimelig varmebelte som fungerer ålreit? Samt hva brukes egentlig for å isolere selve temperaturmåleren mot gjæringsdunken?
 
Et rom som er kaldere enn gjæringstemp, et varmebelte og en inkbird er alt du trenger. Den kjellerboden fungerer sikkert til gjæring av ale
Jeg bruker noe tilsvarende det der: Et isolert skap i garasjen med varmelamper og termostat. MEN! Med de sommerne vi har hatt de senere årene har det vært en skummel strategi. Har hatt noen øl som helst skulle gjæret ved 20 grader som har tilbragt mye tid på 25. Min "løsning" på problemet er å brygge øl som skal gjæres med kveik om sommeren. Foreløpig har sommertemperaturene holdt seg under 40 grader, så jeg føler meg ganske safe der.
 
Jeg bruker noe tilsvarende det der: Et isolert skap i garasjen med varmelamper og termostat. MEN! Med de sommerne vi har hatt de senere årene har det vært en skummel strategi. Har hatt noen øl som helst skulle gjæret ved 20 grader som har tilbragt mye tid på 25. Min "løsning" på problemet er å brygge øl som skal gjæres med kveik om sommeren. Foreløpig har sommertemperaturene holdt seg under 40 grader, så jeg føler meg ganske safe der.
Jeg bor i Trøndelag... sjelden et problem
 
God dag medbryggere :)

Jeg var litt overivrig ved brygging på lørdag.
Jeg kjøpte en Fermzilla på Black Friday, og uten å helt tenke noe mer over det så tok jeg den i bruk.

Fermzillaen klarte aldri å bygge opp noen form for trykk med spunding valve, så jeg er litt redd at karet ikke er/var tett.

Jeg ønsker fremdeles å flaske ølet, men har ikke per nå utstyret som trengs for mottrykksfylling.
Er det helt uaktuelt å overføre fra fermzilla til ett kar med sukkerlake og kran med hevert?

Eller bør jeg hastebestille det som trengs for mottrykksfylling først som sist?
 
Oh my... Jeg har jo maaaaasssse StarSan som har stått lenge. Mange måneder. Spesielt det jeg har på slike spruteflasker og for å ta øl-linjene. Dette hørtes ikke bra ut!
De ønsker jo å selge produktet sitt. Det er lav pH som gjør at overflatebakterier blir kverka, og så lenge løsninga holder under pH 2.0 så funker det vel helt fint skulle jeg tro.
 
Tilbake
Topp