Finn Berger
Moderator
Du kan jo bare ha starsan'et oppi noe annet så lenge - eller stole på @PetterL .Funker det også uten sprayflaske? Har kun en og den er stadig opptatt med StarSan
Jeg tror ei tom flaske koster 30-40 kroner på Europris.
Du kan jo bare ha starsan'et oppi noe annet så lenge - eller stole på @PetterL .Funker det også uten sprayflaske? Har kun en og den er stadig opptatt med StarSan
Jeg bruker StarSan sprayflasken.Funker det også uten sprayflaske? Har kun en og den er stadig opptatt med StarSan
19 liter? Ville startet med 100 gram i såfall.Har et fat med øl som jeg testa en kveik på. Ølet er godt, men gjæra vel litt for bra ut, 88%.. For tørt. Vurderer å tilsette laktose på fatet. Noen tips om hvor mye som er nok? Bare en liten justering. Øla gikk fra 1.059 til 1.006. Og vil det hjelpe på den litt stramme tørrheten..? Null erfaring med å tilsette laktose.
- og jeg fyller flaska helt opp, veier den, og trekker fra rett antall gram vann så jeg veit hva den skal veie når jeg er ferdig.Tur ikke jeg ville fått det til å funke med så lite vann i flaska.Jeg bruker StarSan sprayflasken.
Tømmer StarSan oppi noe annet, veier flasken tom, veier inn rett antall gram vann, sprayer malten, tømmer StarSan tilbake i flasken.
Det gjelder klor, ikke Klorin som er et vaskemiddel med litt klor i som lukter uansett.Da har den i hvert fall ikke greidd å ta knekken på bakteriefloraen i den klorflaska jeg har stående .
OK - men det er vel stort sett i form av klorin vi bruker klor?Det gjelder klor, ikke Klorin som er et vaskemiddel med litt klor i som lukter uansett.
Ja, det er nok korrekt, jeg antok at det var skikkelig klor det var snakk om her.OK - men det er vel stort sett i form av klorin vi bruker klor?
Det ble midt i blinken det. Kokte sammen med 1dl, og tømte det over på fatet gjennom øl ut ballock og en slange. Blåste litt trykk på øl ut for å få alt inn i fatet og mikse litt. Mye bedre!19 liter? Ville startet med 100 gram i såfall.
Litt natron.Dry Stout. Noe spesielt enn bør tenke på for vannjustering? For å få den smooth og rund.
De har vel holdt noen millioner år, de stoffene der, så det var jævelig uflaks at de skulle gå ut akkurat nå!Står et lagerøl for tur her nå. Tenkte at jeg skulle prøve med litt vannjustering igjen.
Men både kalsiumsulfat og klorid hadde utløpsdato i 2018. Så hva mener folket,
bruke de som de er eller gjøre som de siste årene, ta Gahrs sine ord til meg og godta at dette er det minst
viktige jeg gjør som brygger?
Bare vaske den godt så bør vel det går bra. Tror det er viktigere å ikke kverne der du skal stå å "jobbe" med vørteren etter koking etc.Er det safe å bruke samme bøtta som man ønsker å gjære i til å kverne malten i
eller er det frarådt?