Acetaldehyd, altså. Det virker som det er et tilbakevendende problem hos meg, og spesielt ved bruk av kveik på lyse øl. Det virker som at selv om SG er stabil over 3 dager og har kommet seg ned til forventet SG, gjæren har bunnfelt osv. så er det veldig lett at jeg får acetaldehyd. Jeg har ikke gått tilbake og sjekket, men vil tro at disse ølene er blitt flasket innen 7-10 dager etter pitch av gjær. Det virker ikke som pitchtemperatur er relevant, siden siste brygg ble pitchet ved under 20 grader og jobbet seg opp sammen med varmekilden i gjæringsskapet til 32 grader over de to første dagene.
Jeg ser dette om acetaldehyd:
"Brewers yeast produces acetaldehyde as an intermediate compound in the conversion of glucose to ethanol, so it’s found in every beer you make, at least during primary fermentation. "
Betyr det at når SG er stabil (og FG altså er oppnådd), så kan man ikke vite om gjæringen har gitt hovedsakelig alkohol (etanol) eller om den har produsert en relativt stor andel acetaldehyd som ennå ikke er håndtert?
Er acetaldehyd vanligere ved gjær som flokkulerer og bunnfeller raskt?
Er dette at man ikke vet om man har acetaldehyd en av grunnene til at man anbefaler å la ølet stå noen dager etter at FG er nådd, slik at gjæren får "ryddet opp"?