Tråden for dumme spørsmål.

Fantastisk, nå tror jeg @dojonieu har redda bryggedagen, men jeg har lagret delelisten så har jeg flere alternativer :) Igjen tusen takk for all hjelpen folkens.

Da er det på veg, levert i posten i dag. Lagt inn noe ekstra for deg, da kan du velge hvordan du løser saken. Fant dessverre ikke Female fitting med slange-stus, men den finnes sikkert hos BS for eksempel.

1617711602417.jpeg

Da er det på veg, levert i posten i dag. Lagt inn noe ekstra for deg, da kan du velge hvordan du løser saken. Fant dessverre ikke Female fitting med slange-stus, men den finnes sikkert hos BS for eksempel.

Vis vedlegget 50788
Dette er jo helt rått, jeg setter enormt pris på det og er deg evig takknemlig. Dette blir jo som reine julaften, igjen mange takk.

Mens du er her @Miguel. Når jeg søker på WLP041 i forumet får jeg mest treff på deg, og forstår at du har brukt denne gjæren litt. Jeg prøver den nå for første gang i en APA, og sliter med at den ligger seg på toppen av vørt. Har måttet riste den ned flere ganger nå for å holde fart i gjæringa. Er dette noe du har erfart med denne gjæren?
Ja, det er en topcropper. Omtrent som en brite. 002/007 på speed i det å gi litt mer diverse fruktighet.

Jeg synes det er litt merkelig at denne gjæren aldri fikk mer oppmerksomhet. Kanskje ikke helt NEIPA, men lavere utgjæring og god fruktighet fikk jeg fra den da jeg brukte den for en del år siden.

Ja, det er en topcropper. Omtrent som en brite. 002/007 på speed i det å gi litt mer diverse fruktighet.

Jeg synes det er litt merkelig at denne gjæren aldri fikk mer oppmerksomhet. Kanskje ikke helt NEIPA, men lavere utgjæring og god fruktighet fikk jeg fra den da jeg brukte den for en del år siden.
Det er ekstremt hvor mye jeg har måttet shake denne ned. Gjæringen stopper litt opp, jeg rister litt, og en time etter putrer den fornøyd videre. Og sånn har dagene gått. Litt slitsomt egentlig …

Det er ekstremt hvor mye jeg har måttet shake denne ned. Gjæringen stopper litt opp, jeg rister litt, og en time etter putrer den fornøyd videre. Og sånn har dagene gått. Litt slitsomt egentlig …
Trenger du å riste den ned da? Det er bare de cellene som vil opp til overflaten som drar dit, resten gjør jobben under overflaten. Ville bare latt den jobbe slik den vil. Ofte så får du bedre utgjæring enn spec og. Jeg har aldri dillet med mine pacifics.

Trenger du å riste den ned da? Det er bare de cellene som vil opp til overflaten som drar dit, resten gjør jobben under overflaten. Ville bare latt den jobbe slik den vil.
Da TROR JEG at den ville stoppet opp. Ville i hvert fall måtte stått lenge. Jeg har 4-doblet gjæringsaktiviteten i 3 dager nå med å riste 2-3 ganger om dag …

Da TROR JEG at den ville stoppet opp. Ville i hvert fall måtte stått lenge. Jeg har 4-doblet gjæringsaktiviteten i 3 dager nå med å riste 2-3 ganger om dag …
Du velger selv. Jeg har aldri dillet med den selv i alle fall. Det er bare sånn den er, og leverer, den er bare annerledes i uttrykksformen enn en som ikke top-cropper så greit som den. Den er ikke US-05 f.eks.

Har et hurtigsørsmål angående gjærhøsting.Har flasket pils i dag og fikk plutselig lyst til å prøve å gjenbruke gjæren som er igjen.Kan den stå kaldt i gjæringskaret dekket med en cm vørter i 4 uker eller bør jeg jeg oppbevare den kaldt i et rent sterilisert glass istedenfor ?

Har et hurtigsørsmål angående gjærhøsting.Har flasket pils i dag og fikk plutselig lyst til å prøve å gjenbruke gjæren som er igjen.Kan den stå kaldt i gjæringskaret dekket med en cm vørter i 4 uker eller bør jeg jeg oppbevare den kaldt i et rent sterilisert glass istedenfor ?
I glass er nok best, med mindre du har hatt lukka overføring, sånn at gjæringskaret er fylt med CO2 - og du kan ha det stående kaldt.

4 uker er uansett ganske lenge. Du får mye død gjær oppi der i løpet av 4 uker - i tillegg til de som allerede hadde tatt kvelden da gjæringa var over. Det går nok å bruke den - det meste går rimelig greit - men det er ikke optimalt. Du må i alle fall friske den opp, og gi den gjærnæring, før du bruker den.

I glass er nok best, med mindre du har hatt lukka overføring, sånn at gjæringskaret er fylt med CO2 - og du kan ha det stående kaldt.

4 uker er uansett ganske lenge. Du får mye død gjær oppi der i løpet av 4 uker - i tillegg til de som allerede hadde tatt kvelden da gjæringa var over. Det går nok å bruke den - det meste går rimelig greit - men det er ikke optimalt. Du må i alle fall friske den opp, og gi den gjærnæring, før du bruker den.
Takk for svaret Finn.Da prøver jeg lagring i glass og så får jeg se hvor mye effekt det er i denne i mai :) . Og da bør det være sterilisert vann og ikke vørter i glasset ?

Tømte et fat med starsan vann med CO2 fra gjæringen, da med en slange over i en beholder.
Beholderen ble tømt og slangen med ballock ikke fjernet, har det sneket seg CO inn i fatet mitt igjen da?
Nappet litt i sikkerhetsventilen og det er ikke noe trykk der, men starsanvannet er jo presset ut..

Mulighet for liten lekkasje? Det skal litt trykk til for å få 100% tetning på Corneliuslokket. Det andre kan være temperaturreduksjon og mindre trykk pga det.

Takk for svaret Finn.Da prøver jeg lagring i glass og så får jeg se hvor mye effekt det er i denne i mai :) . Og da bør det være sterilisert vann og ikke vørter i glasset ?
Det der er et av de evige spørsmål som du bare kan håpe å få besvart i det hinsidige:p!

Men jeg har mest tru på at du skal la gjæren få hvile under øl, i alle fall om det ikke er alt for sterkt. Og fyll glasset mer ellr mindre helt opp, så det blir minst mulig kontakt med luft. (Jeg synder alltid grovt der. Det er den gamle visa; å vite hva som er best er ikke nødvendigvis det samme som å gjøre det:).)

Ikke lukk glasset helt så lenge det er den minste form for aktivitet nedi der. Gjæren liker ikke trykk (så hvorfor i all verden folk brygger under trykk er noe jeg ikke skjønner:)). Og sjekk alltid seinere også, for sikkerhets skyld. Jeg har opplevd - trur jeg - at jeg har drept gjær med trykk i glasset.

Har en kjele incomming og skal starte med BIAB.
Vurderte bazookafilter, noen som vet om denne: https://www.aliexpress.com/item/100...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
bare passer alt?
Er det en standard på de gjengene? Ser helt lik ut som de som selges i bryggesjapper.
Hvis du bruker BIAB er ikke bazookafilter nødvendig. Det er ment å ha samme filtreringsfunksjon som BIAB-kjelen har, og brukes når du ikke har meskepose, men mesker direkte i kjelen.

Tilbake
Topp