Tråden for dumme spørsmål.

Jeg spurte i en annen tråd, men prøver her også siden det er mer aktivitet. Jeg er altså ute etter nippler, mutter og pakning/skive til kuleventil(3 deler) og en silbunn. Jeg klarer altså ikke finne det jeg leiter etter, hverken med norsk eller engelsk søk. Så det jeg leiter etter er:

1x Mutter til kuleventil. Samme som følger med kuleventilen til SS kjeler.

1x Hardplast ring til kuleventil. Altså den hvite ringen som er mellom mutter og kjele, men på innsiden. Den samme som fulgte med kuleventilen til SS kjelen.
Vis vedlegget 50737

1x Pakning til kuleventil. Den pakningen som er mellom kjele og kuleventil på utsiden. Her er jeg usikker på hva som er vanlig å bruke fordi utformingen på kuleventilene er forskjellig.
Vis vedlegget 50738

Som man kan se på bilde av ventilene så har SS ventilen et spor til hvor pakningen skal ligge mot ventil og kjele. Det har altså ikke den nye ventilen og lurer derfor på hvilken pakning jeg kan bruke der og selvfølgelig hvor jeg får kjøpt den.

1x vinkelgjennomføring med nippel til silbunnen. Jeg har funnet noen, men jeg finner altså ikke ut hva diameter på hullet i silbunnen er og dermed blir det jo dødfødt å leite, noen som har denne silbunnen: https://www.olbrygging.no/kegland/100152/silbunn-ø297-mm-passer-grainfather-digiboil-m-fler

1x Nippel som går inn i SS mutteren. Sånn at jeg kan sirkulere mesken.

Sorry for dobbel post i forskjellige tråder, men jeg er altså for dum til å finne disse delene og trenger derfor hjelp :)
Hvis jeg har forstått det riktig er "mutter til kuleventil" den som sitter på innsiden av kjelen? og at kuleventilen (den med spor til o-ring) skrus på fra utsiden med pakning mot kjelen?

i fravær av sporet må du nok kjøpe en separat oring av passelig størrelse, og en skive som klemmer den mot kjeleveggen.
du må nok desverre også frem med gjengetape for å unngå lekkasje mellom "mutter" og kuleventil...

forsøkt illustrert på følgende bilder:
IMG_4503.jpegIMG_4504.jpeg
muffa (sylinder) skal illustrere kuleventilen din, kjeleveggen skal mellom de to røde o-ringene. og skiva mellom kuleventil og o-ring mot kjelevegg.

mulig det kan løses på andre måter også...
 

dojonieu

Norbrygg-medlem
Jeg spurte i en annen tråd, men prøver her også siden det er mer aktivitet. Jeg er altså ute etter nippler, mutter og pakning/skive til kuleventil(3 deler) og en silbunn. Jeg klarer altså ikke finne det jeg leiter etter, hverken med norsk eller engelsk søk. Så det jeg leiter etter er:

1x Mutter til kuleventil. Samme som følger med kuleventilen til SS kjeler.

1x Hardplast ring til kuleventil. Altså den hvite ringen som er mellom mutter og kjele, men på innsiden. Den samme som fulgte med kuleventilen til SS kjelen.
Vis vedlegget 50737

1x Pakning til kuleventil. Den pakningen som er mellom kjele og kuleventil på utsiden. Her er jeg usikker på hva som er vanlig å bruke fordi utformingen på kuleventilene er forskjellig.
Vis vedlegget 50738

Som man kan se på bilde av ventilene så har SS ventilen et spor til hvor pakningen skal ligge mot ventil og kjele. Det har altså ikke den nye ventilen og lurer derfor på hvilken pakning jeg kan bruke der og selvfølgelig hvor jeg får kjøpt den.

1x vinkelgjennomføring med nippel til silbunnen. Jeg har funnet noen, men jeg finner altså ikke ut hva diameter på hullet i silbunnen er og dermed blir det jo dødfødt å leite, noen som har denne silbunnen: https://www.olbrygging.no/kegland/100152/silbunn-ø297-mm-passer-grainfather-digiboil-m-fler

1x Nippel som går inn i SS mutteren. Sånn at jeg kan sirkulere mesken.

Sorry for dobbel post i forskjellige tråder, men jeg er altså for dum til å finne disse delene og trenger derfor hjelp :)

Jeg kjøper alt som er relatert til gjennomføringer fra brewpi.com. / i butikken ligger alt i under-rubrikk: Mashing - kettle inlets.

ventilen venstre på bilde som du viser (ikke BrewTech) kan ikke du bruke på same måte som Brewtech sin; den må skrues på en 1/2” gjennomføring.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Hvis jeg har forstått det riktig er "mutter til kuleventil" den som sitter på innsiden av kjelen? og at kuleventilen (den med spor til o-ring) skrus på fra utsiden med pakning mot kjelen?

i fravær av sporet må du nok kjøpe en separat oring av passelig størrelse, og en skive som klemmer den mot kjeleveggen.
du må nok desverre også frem med gjengetape for å unngå lekkasje mellom "mutter" og kuleventil...

forsøkt illustrert på følgende bilder:
Vis vedlegget 50742Vis vedlegget 50743
muffa (sylinder) skal illustrere kuleventilen din, kjeleveggen skal mellom de to røde o-ringene. og skiva mellom kuleventil og o-ring mot kjelevegg.

mulig det kan løses på andre måter også...
Crap, var det jeg helst ville slippe, jeg er veldig fornøyd med at SS ventilen ikke hadde noe med gjengeteip å gjøre siden jeg skrur ut kranen og vasker den hver gang... Hvordan blir det da med å få ventilen til å stå rett vei? Jeg mener kan jeg fortsatt skru fra innsiden av kjelen mens jeg holder ventilen i riktig posisjon?

Mener jeg har sett den gjennomføringen, men hvordan får jeg en nippel i andre enden av ventilen, sånn at jeg kan koble slange mellom silbunn og ventil?

Mange takk for bildet, var godt illustrert det :)

Jeg kjøper alt som er relatert til gjennomføringer fra brewpi.com. / i butikken ligger alt i under-rubrikk: Mashing - kettle inlets.

ventilen venstre på bilde som du viser (ikke BrewTech) kan ikke du bruke på same måte som Brewtech sin; den må skrues på en 1/2” gjennomføring.
Er det fordi den nye ventilen ikke har spor? Takk uansett skal sjekke den nettbutikken, men skulle jo helst hatt dette klart til fredag når jeg har planer om å brygge og den nettbutikken er kanskje i statene en plass?
 

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Acetaldehyd, altså. Det virker som det er et tilbakevendende problem hos meg, og spesielt ved bruk av kveik på lyse øl. Det virker som at selv om SG er stabil over 3 dager og har kommet seg ned til forventet SG, gjæren har bunnfelt osv. så er det veldig lett at jeg får acetaldehyd. Jeg har ikke gått tilbake og sjekket, men vil tro at disse ølene er blitt flasket innen 7-10 dager etter pitch av gjær. Det virker ikke som pitchtemperatur er relevant, siden siste brygg ble pitchet ved under 20 grader og jobbet seg opp sammen med varmekilden i gjæringsskapet til 32 grader over de to første dagene.

Jeg ser dette om acetaldehyd:
"Brewers yeast produces acetaldehyde as an intermediate compound in the conversion of glucose to ethanol, so it’s found in every beer you make, at least during primary fermentation. "

Betyr det at når SG er stabil (og FG altså er oppnådd), så kan man ikke vite om gjæringen har gitt hovedsakelig alkohol (etanol) eller om den har produsert en relativt stor andel acetaldehyd som ennå ikke er håndtert?
Nei, man vet jo aldri når man ev har fått det. Jeg har fått mye av det en gang, og vet enda ikke hvorfor. Har brygget tilsvarende oppskrift med tilsvarende prosedyre både før og etter uten at dette har vært et problem for meg …
Er acetaldehyd vanligere ved gjær som flokkulerer og bunnfeller raskt?
Vet ikke, men har brygget veldig mye med WLP002 som vel er kjent som en av de som bunnfeller rasket, og har aldri detektert aceltaldehyd i brygg med denne.

Er dette at man ikke vet om man har acetaldehyd en av grunnene til at man anbefaler å la ølet stå noen dager etter at FG er nådd, slik at gjæren får "ryddet opp"?
Jeg har lest at den mere effektivt absorberes av frisk gjær, så det vil jo definitivt hjelpe. Men du bør vel ikke få mye av acetaldehyd om forholdene er optimale under gjæring. Pitchrate, temperatur, oksygen og næring er det som anbefales å ses nærmere på dersom man har problemer med dette.
 

dojonieu

Norbrygg-medlem
Crap, var det jeg helst ville slippe, jeg er veldig fornøyd med at SS ventilen ikke hadde noe med gjengeteip å gjøre siden jeg skrur ut kranen og vasker den hver gang... Hvordan blir det da med å få ventilen til å stå rett vei? Jeg mener kan jeg fortsatt skru fra innsiden av kjelen mens jeg holder ventilen i riktig posisjon?

Mener jeg har sett den gjennomføringen, men hvordan får jeg en nippel i andre enden av ventilen, sånn at jeg kan koble slange mellom silbunn og ventil?

Mange takk for bildet, var godt illustrert det :)


Er det fordi den nye ventilen ikke har spor? Takk uansett skal sjekke den nettbutikken, men skulle jo helst hatt dette klart til fredag når jeg har planer om å brygge og den nettbutikken er kanskje i statene en plass?
Crap, var det jeg helst ville slippe, jeg er veldig fornøyd med at SS ventilen ikke hadde noe med gjengeteip å gjøre siden jeg skrur ut kranen og vasker den hver gang... Hvordan blir det da med å få ventilen til å stå rett vei? Jeg mener kan jeg fortsatt skru fra innsiden av kjelen mens jeg holder ventilen i riktig posisjon?

Mener jeg har sett den gjennomføringen, men hvordan får jeg en nippel i andre enden av ventilen, sånn at jeg kan koble slange mellom silbunn og ventil?

Mange takk for bildet, var godt illustrert det :)


Er det fordi den nye ventilen ikke har spor? Takk uansett skal sjekke den nettbutikken, men skulle jo helst hatt dette klart til fredag når jeg har planer om å brygge og den nettbutikken er kanskje i statene en plass?

Slik løser jeg det - fant noe deler i "the man's drawer". :) - vanlig pick-up tube.
Dette er en gjennomføring fra BrewPi - da har du en o-ring både på inside og utside av veggen.
Da er det tett og sterk - O-ringen mellom ventil of gjennomføringen er ekstra (jeg synes det funker bra).
Du kan selv. bruke tape, men det er ikke nødvendig. Ventil skal kun skrus håndfast.
Alt er 1/2" NTP.

Men, dette her hjelper lite hvis du skal koble på en falsk bunn slik du beskriver.

Hvis du vil, kan jeg sende deg delene, tape osv. med posten - kan du i komme i gang på fredag.

Nics.

2932CC10-ACF0-468A-8DB6-8AD387ED576B.jpeg

4C2A1BC0-1207-4846-A0CB-5773ECDEAE0A.jpeg
 
Crap, var det jeg helst ville slippe, jeg er veldig fornøyd med at SS ventilen ikke hadde noe med gjengeteip å gjøre siden jeg skrur ut kranen og vasker den hver gang... Hvordan blir det da med å få ventilen til å stå rett vei? Jeg mener kan jeg fortsatt skru fra innsiden av kjelen mens jeg holder ventilen i riktig posisjon?

Mener jeg har sett den gjennomføringen, men hvordan får jeg en nippel i andre enden av ventilen, sånn at jeg kan koble slange mellom silbunn og ventil?

Mange takk for bildet, var godt illustrert det :)


Er det fordi den nye ventilen ikke har spor? Takk uansett skal sjekke den nettbutikken, men skulle jo helst hatt dette klart til fredag når jeg har planer om å brygge og den nettbutikken er kanskje i statene en plass?

Den SS-løsningen (ikke nazi-referanse) er vel at dip-tube eller hva det nå enn er man bruker på innsiden bare stappes inn i "mutteren" og tetter ved hjelp av en o-ring mot innsiden av den. Du må da finne en slangestuss med samme patent, usikker på om det finns. Hvis ikke er jo en slangestuss med 1/2" gjenger det eneste valget du i prinsippet har.

du kan lage en av
1 x 1/2" tønnenippel 50mm
2 x mutter
2 x o-ring
1 x slangestuss med inv. gjenger

totalt 354 for gjennomføring på bryggselv. Finner garantert de samme delene hos andre forhandlere også, muligens billigere. trenger ikke slangetape på innsiden av kjelen. må i tillegg ha slange + eventuelle deler til falskbunnen.

Edit: Det jeg forespeiler over er jo i prinsipp det jeg viste bilde av, bare bytta ut muffa med en låsemutter, og en lengre tønnenippel som de kaller det, ettersom du trenger gjenger til ventil på utsiden og stuss på innsiden.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Den SS-løsningen (ikke nazi-referanse) er vel at dip-tube eller hva det nå enn er man bruker på innsiden bare stappes inn i "mutteren" og tetter ved hjelp av en o-ring mot innsiden av den. Du må da finne en slangestuss med samme patent, usikker på om det finns. Hvis ikke er jo en slangestuss med 1/2" gjenger det eneste valget du i prinsippet har.

du kan lage en av
1 x 1/2" ansats lang
2 x mutter
2 x o-ring
1 x slangestuss med inv. gjenger

totalt 354 for gjennomføring på bryggselv. Finner garantert de samme delene hos andre forhandlere også, muligens billigere. trenger ikke slangetape på innsiden av kjelen. må i tillegg ha slange + eventuelle deler til falskbunnen
Fantastisk, nå tror jeg @dojonieu har redda bryggedagen, men jeg har lagret delelisten så har jeg flere alternativer :) Igjen tusen takk for all hjelpen folkens.
 
Slik løser jeg det - fant noe deler i "the man's drawer". :) - vanlig pick-up tube.
Dette er en gjennomføring fra BrewPi - da har du en o-ring både på inside og utside av veggen.
Da er det tett og sterk - O-ringen mellom ventil of gjennomføringen er ekstra (jeg synes det funker bra).
Du kan selv. bruke tape, men det er ikke nødvendig. Ventil skal kun skrus håndfast.
Alt er 1/2" NTP.

Men, dette her hjelper lite hvis du skal koble på en falsk bunn slik du beskriver.

Hvis du vil, kan jeg sende deg delene, tape osv. med posten - kan du i komme i gang på fredag.

Nics.

Vis vedlegget 50750

Vis vedlegget 50751
Den ekstra o-ringen må jeg teste neste gang, bruker akkurat samme gjennomføring og ventil. gjengetape er styrete.
 

Sarge

Norbrygg-medlem
Jeg har lest at den mere effektivt absorberes av frisk gjær, så det vil jo definitivt hjelpe. Men du bør vel ikke få mye av acetaldehyd om forholdene er optimale under gjæring. Pitchrate, temperatur, oksygen og næring er det som anbefales å ses nærmere på dersom man har problemer med dette.
Dette er vel litt av utfordringen med kveik. Pitchraten er tradisjonelt ganske lav og temperaturen høy, så det er mulig risikoen for acetaldehyd er større der. Kan hende jeg har svakheter med nok oksygen, men jeg har oksygenert på samme måte for øl uten kveik før uten å få acetaldehyd. Dessuten pitcher man jo gjerne kveik ganske varmt, noe som er til hinder for å holde på særlig mye oksygen i vørteren, om jeg har skjønt det rett. Kan det være at lyse øl rett og slett har for lite næring?
 

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Dette er vel litt av utfordringen med kveik. Pitchraten er tradisjonelt ganske lav og temperaturen høy, så det er mulig risikoen for acetaldehyd er større der. Kan hende jeg har svakheter med nok oksygen, men jeg har oksygenert på samme måte for øl uten kveik før uten å få acetaldehyd. Dessuten pitcher man jo gjerne kveik ganske varmt, noe som er til hinder for å holde på særlig mye oksygen i vørteren, om jeg har skjønt det rett. Kan det være at lyse øl rett og slett har for lite næring?
Jeg har ikke brygget med kveik, og ikke satt meg inn i det heller. Hvis jeg skal tippe på dette med farge vil jeg si at siden det er mindre smak i lysere malt, er det lettere å kjenne andre smaker. Sånn sett er jo lysere øl med mindre humle velkjent mer vriene å få til fordi «det er mindre å gjemme usmaker i». Synes også det ville vært rart dersom mørkere malt har mer næring … Hvis du ikke bruker gjærnæring ville jeg i hvert fall prøvd det.
 

Sarge

Norbrygg-medlem
Jeg har ikke brygget med kveik, og ikke satt meg inn i det heller. Hvis jeg skal tippe på dette med farge vil jeg si at siden det er mindre smak i lysere malt, er det lettere å kjenne andre smaker. Sånn sett er jo lysere øl med mindre humle velkjent mer vriene å få til fordi «det er mindre å gjemme usmaker i». Synes også det ville vært rart dersom mørkere malt har mer næring … Hvis du ikke bruker gjærnæring ville jeg i hvert fall prøvd det.
Setter en liten starter med gjærnæring på all kveik, men har ikke gjærnæring i selve vørteren.

Jeg har sett beskrevet at tradisjonelt gårdsbrygg var litt mørkere enn pils og relativt alkoholsterkt og at det ga mer næring fra maltet til gjæren enn for lysere, lettere øl.
 

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Setter en liten starter med gjærnæring på all kveik, men har ikke gjærnæring i selve vørteren.
Da ville jeg prøvd det!
Setter en liten starter med gjærnæring på all kveik, men har ikke gjærnæring i selve vørteren.

Jeg har sett beskrevet at tradisjonelt gårdsbrygg var litt mørkere enn pils og relativt alkoholsterkt og at det ga mer næring fra maltet til gjæren enn for lysere, lettere øl.
Jeg blir jo nysgjerrig og måtte Google litt :). Fant denne forskningsartikkelenhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.2005.tb00648.x

Her ser de på redusert gjærbarhet i vørt pga bruk av mye mørk malt, som er et resultat av mailardreaksjoner under germaniseringen som resulterer i mindre sukker og aminosyrer.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Germanisering.. Nå så jeg for meg at alle maltkorn har små svarte barter. Spiring på ok norsk :)

Men mørkere malttyper "bruker" mer av sukker og aminosyrer, for å få til maillard, bl.a derfor de har lavere ektraktpotensiale.
Men det er jo fortsatt masse annet som kommer med kornet, hvordan det blir påvirket vet jeg ikke når maltet blir mørkere, men det er der fra starten av iallefall.
 
Sist redigert:

Marius K.

Norbrygg-medlem
Skal handle nye ølslanger til keezeren. Skal ha slanger med ID 3/16. Ser disse kommer med to ulike OD (5/16 og 7/16). Jeg har sistnevnte fra før av. Har det noen praktisk betydning om det er 5/16 eller 7/16 OD?
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Skal handle nye ølslanger til keezeren. Skal ha slanger med ID 3/16. Ser disse kommer med to ulike OD (5/16 og 7/16). Jeg har sistnevnte fra før av. Har det noen praktisk betydning om det er 5/16 eller 7/16 OD?
Spørs vel hva de er laget av, lettere å bøye, holder bedre på temp hvis de blir stående i et varmt tårn.
 

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Germanisering.. Nå så jeg for meg at alle maltkorn har små svarte barter. Spiring på ok norsk :)

Men mørkere malttyper "bruker" mer av sukker og aminosyrer, for å få til maillard. Men det er jo fortsatt masse annet som kommer med kornet, hvordan det blir påvirket vet jeg ikke når maltet blir mørkere, men det er der fra starten av iallefall.
:D Varmebehandling skulle det vært og selvfølgelig ikke germanisering!!! Sånn går det når jeg skal hoppe mellom norsk og engelsk :cool:.Jeg har bare skummet deler av paperet, men de refererer til tidligere forskning hvor det er påvist at mailardreaksjonene som oppstår ved varmebehandlingen reduserer sukkerinnhold og aminosyrer i maltet. Dette med sukkerinnholdet kan vi jo se ut fra oppgitt potensial i malt med forskjellige mørkhetsgrad.
 

PetterL

Norbrygg-medlem
Skal handle nye ølslanger til keezeren. Skal ha slanger med ID 3/16. Ser disse kommer med to ulike OD (5/16 og 7/16). Jeg har sistnevnte fra før av. Har det noen praktisk betydning om det er 5/16 eller 7/16 OD?
Sikker på du ikke skal ha 3/16 OD? Er det de fleste bruker
 

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Mens du er her @Miguel. Når jeg søker på WLP041 i forumet får jeg mest treff på deg, og forstår at du har brukt denne gjæren litt. Jeg prøver den nå for første gang i en APA, og sliter med at den ligger seg på toppen av vørt. Har måttet riste den ned flere ganger nå for å holde fart i gjæringa. Er dette noe du har erfart med denne gjæren?
 
Topp