Ok, takk. Da sparer jeg de pengeneHvis du bruker BIAB er ikke bazookafilter nødvendig. Det er ment å ha samme filtreringsfunksjon som BIAB-kjelen har, og brukes når du ikke har meskepose, men mesker direkte i kjelen.
Ok, takk. Da sparer jeg de pengeneHvis du bruker BIAB er ikke bazookafilter nødvendig. Det er ment å ha samme filtreringsfunksjon som BIAB-kjelen har, og brukes når du ikke har meskepose, men mesker direkte i kjelen.
Det finnes nok av andre ting i denne hobbyen du kan bruke penger påOk, takk. Da sparer jeg de pengene
Denne posen er den som passer perfekt til den kjelen: https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400061/meskepose-med-snor-30x30x35lSom nevnt rett over her har jeg nå fått tak i kjele, kjøler og spade fra finn til en ålreit sum.
Denne: https://www.bryggselv.no/kjeler/400384/kjele-35l-med-kuleventil
Hvilken meskepose er det som passer til denne? Og er det noe annet jeg trenger til all-grain brygging jeg ikke har tenkt på?
Har alt til fermentering og slikt da jeg har satt et par ekstraktbrygg tidligere.
Tenkte kanskje kjøpe liggeunderlag på jula samt et belte for å holde det på plass til temp. kontroll under meskingen.
Godt tips, har eventuelt samme slange som jeg bruker fra kran på gjæringskaret til flasker, dog usikker på om den passerDenne posen er den som passer perfekt til den kjelen: https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400061/meskepose-med-snor-30x30x35l
Hvordan overfører du fra kjele til gjæringskar? Siden tuten stikker rett ut kan det være kjekt å ha en liten silikonslange som dirigerer strålen nedover. Men det er ikke nødvendig, bare praktisk, så du slipper å flytte gjæringskaret etter hvert som strålen blir svakere.
I dag kokte jeg imperial stout, knappe 60 liter i en 90 liter kjele. Hadde humlegrøt godt oppover i dampkondensatoren. Tenkte egentlig at det som var verdt å havne i ølet, var i ølet.Legg merke til at ein del av humla festar seg til veggen på kokekjelen (Speidel 10l). I alle fall tidleg i kok bruker eg å skrape denne av kokekjeleveggen og ned att i vørteren. Gjer dykk andre det?
Litt vrient å svare på uten å ha sett det. Men når du koker, avsetter det seg en ring på kjeleveggen, og jeg har i alle fall lest at du skal la den være i fred. Det er vel stort sett en miks av protein og polyfenoler, altså stoff du gjerne vil bli kvitt. I beste fall spiller det liten rolle om du får det tilbake i ølet, i verste fall får du en ubehagelig bitterhet ut av det.Legg merke til at ein del av humla festar seg til veggen på kokekjelen (Speidel 10l). I alle fall tidleg i kok bruker eg å skrape denne av kokekjeleveggen og ned att i vørteren. Gjer dykk andre det?
London ESB og S-33 er samme i følge denne.Det ryktes at S-33 og Windsor er samme gjær, eller ihvertfall nært beslektet. Hva sier folket?
Jeg mener Lallemand har en anstendig Weiss gjær. Har ikke testet den selv, men om noen har gjort det hadde vært flott med tilbakemelding.Finnes det noe ålreit tørrgjær for wiess? Eller bør man over på ferskgjæren først som sist?
For noen år siden gjorde jeg litt google-research på den, og den er ikke "det samme".Jeg mener Lallemand har en anstendig Weiss gjær. Har ikke testet den selv, men om noen har gjort det hadde vært flott med tilbakemelding.
Jeg mener å ha hørt at Fermentis bruker en annen gass enn vanlig luft når de pakker tørrgjæren sin, så under ompakking risikerer du vel å tilføre oksygen (garantert) og infeksjoner (liten sannsynlighet) under ompakking. Jeg ville vurdert å fryse ned (det gjør at alle forringende prosesser går tregere), men samtidig vet jeg ikke om tørrgjæren fra Fermentis tåler frysing like godt som f.eks. tørket kveik. Om den gjør det, så ville jeg altså gått for fryser framfor kjøleskap.Hvor dumt er det å lagre gjær i ziplock poser i en luft tett boks i kjøleskapet ca 1 år?
Jeg vurderer å kjøpe 500 gram W-34/70 og pakke om i ziplock poser i batch mengder.
Ja den er sikkert pakket i nitrogen, og ziplock aka knarkeposer er garantert ikke lufttett, men hadde håpt på at det ikke ville gått alt for gale å ha det stående opp til 1 år.Jeg mener å ha hørt at Fermentis bruker en annen gass enn vanlig luft når de pakker tørrgjæren sin, så under ompakking risikerer du vel å tilføre oksygen (garantert) og infeksjoner (liten sannsynlighet) under ompakking. Jeg ville vurdert å fryse ned (det gjør at alle forringende prosesser går tregere), men samtidig vet jeg ikke om tørrgjæren fra Fermentis tåler frysing like godt som f.eks. tørket kveik. Om den gjør det, så ville jeg altså gått for fryser framfor kjøleskap.
Når det er sagt, så har jeg en liten ziplockpose med tørket Tormodgarden kveik i kjøleskapet as we speak, og føler ingen bekymring ift. det. Men jeg tester all gjær som har vært frosset og/eller er høstet og lagret en stund i en liten starter før jeg pitcher i en full batch med vørter.
Fermentis skriver dette på Q&A:Ja den er sikkert pakket i nitrogen, og ziplock aka knarkeposer er garantert ikke lufttett, men hadde håpt på at det ikke ville gått alt for gale å ha det stående opp til 1 år.
Jeg får se om kanskje google kan fortelle meg noe om å fryse fermentis gjær, og seff kveiken har jeg også i fryseren, tørket. Men den er jo et monster og selv katter med sine 9 liv kan ikke skryte på overlevelsesevne i selskap med kveik
Takk for innspillet, mulig jeg sender fermentis en mail om jeg ikke finner ut av det.. For det hadde vært kjekt og 1/3 av prisen, med 2 små kids så er alle sånne løsninger verdt gull..