MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Fermentis skriver dette på Q&A:Ja den er sikkert pakket i nitrogen, og ziplock aka knarkeposer er garantert ikke lufttett, men hadde håpt på at det ikke ville gått alt for gale å ha det stående opp til 1 år.
Jeg får se om kanskje google kan fortelle meg noe om å fryse fermentis gjær, og seff kveiken har jeg også i fryseren, tørket. Men den er jo et monster og selv katter med sine 9 liv kan ikke skryte på overlevelsesevne i selskap med kveik
Takk for innspillet, mulig jeg sender fermentis en mail om jeg ikke finner ut av det.. For det hadde vært kjekt og 1/3 av prisen, med 2 små kids så er alle sånne løsninger verdt gull..
For the 500g sachets, we don’t recommend to re-use open sachet. However, for a sachet where the air has been flushed and firmly closed, we have experienced that the sachet can be stored for one week in a refrigeration temperatures and still be fine for use. Be aware that after storage, the yeast sachet need to be kept at ambient temperature until the yeast comes back at ambient temperature.
This process works only one time. Indeed, when you take the sachet out of the fridge and come back to ambient temperature, you will have some humidity formed by the change that you won’t be able to remove. Humidity is the second enemy of active dry yeast, after the air.