Tråden for dumme spørsmål.

Janea

Norbrygg-medlem
I glass er nok best, med mindre du har hatt lukka overføring, sånn at gjæringskaret er fylt med CO2 - og du kan ha det stående kaldt.

4 uker er uansett ganske lenge. Du får mye død gjær oppi der i løpet av 4 uker - i tillegg til de som allerede hadde tatt kvelden da gjæringa var over. Det går nok å bruke den - det meste går rimelig greit - men det er ikke optimalt. Du må i alle fall friske den opp, og gi den gjærnæring, før du bruker den.
Takk for svaret Finn.Da prøver jeg lagring i glass og så får jeg se hvor mye effekt det er i denne i mai :) . Og da bør det være sterilisert vann og ikke vørter i glasset ?
 

Cascade

Norbrygg-medlem
Tømte et fat med starsan vann med CO2 fra gjæringen, da med en slange over i en beholder.
Beholderen ble tømt og slangen med ballock ikke fjernet, har det sneket seg CO inn i fatet mitt igjen da?
Nappet litt i sikkerhetsventilen og det er ikke noe trykk der, men starsanvannet er jo presset ut..
 

Old Era

Norbrygg-medlem
Mulighet for liten lekkasje? Det skal litt trykk til for å få 100% tetning på Corneliuslokket. Det andre kan være temperaturreduksjon og mindre trykk pga det.
 

Finn Berger

Moderator
Takk for svaret Finn.Da prøver jeg lagring i glass og så får jeg se hvor mye effekt det er i denne i mai :) . Og da bør det være sterilisert vann og ikke vørter i glasset ?
Det der er et av de evige spørsmål som du bare kan håpe å få besvart i det hinsidige:p!

Men jeg har mest tru på at du skal la gjæren få hvile under øl, i alle fall om det ikke er alt for sterkt. Og fyll glasset mer ellr mindre helt opp, så det blir minst mulig kontakt med luft. (Jeg synder alltid grovt der. Det er den gamle visa; å vite hva som er best er ikke nødvendigvis det samme som å gjøre det:).)

Ikke lukk glasset helt så lenge det er den minste form for aktivitet nedi der. Gjæren liker ikke trykk (så hvorfor i all verden folk brygger under trykk er noe jeg ikke skjønner:)). Og sjekk alltid seinere også, for sikkerhets skyld. Jeg har opplevd - trur jeg - at jeg har drept gjær med trykk i glasset.
 

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Har en kjele incomming og skal starte med BIAB.
Vurderte bazookafilter, noen som vet om denne: https://www.aliexpress.com/item/100...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
bare passer alt?
Er det en standard på de gjengene? Ser helt lik ut som de som selges i bryggesjapper.
Hvis du bruker BIAB er ikke bazookafilter nødvendig. Det er ment å ha samme filtreringsfunksjon som BIAB-kjelen har, og brukes når du ikke har meskepose, men mesker direkte i kjelen.
 
Som nevnt rett over her har jeg nå fått tak i kjele, kjøler og spade fra finn til en ålreit sum.
Denne: https://www.bryggselv.no/kjeler/400384/kjele-35l-med-kuleventil

Hvilken meskepose er det som passer til denne? Og er det noe annet jeg trenger til all-grain brygging jeg ikke har tenkt på?

Har alt til fermentering og slikt da jeg har satt et par ekstraktbrygg tidligere.

Tenkte kanskje kjøpe liggeunderlag på jula samt et belte for å holde det på plass til temp. kontroll under meskingen.
 

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Som nevnt rett over her har jeg nå fått tak i kjele, kjøler og spade fra finn til en ålreit sum.
Denne: https://www.bryggselv.no/kjeler/400384/kjele-35l-med-kuleventil

Hvilken meskepose er det som passer til denne? Og er det noe annet jeg trenger til all-grain brygging jeg ikke har tenkt på?

Har alt til fermentering og slikt da jeg har satt et par ekstraktbrygg tidligere.

Tenkte kanskje kjøpe liggeunderlag på jula samt et belte for å holde det på plass til temp. kontroll under meskingen.
Denne posen er den som passer perfekt til den kjelen: https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400061/meskepose-med-snor-30x30x35l

Hvordan overfører du fra kjele til gjæringskar? Siden tuten stikker rett ut kan det være kjekt å ha en liten silikonslange som dirigerer strålen nedover. Men det er ikke nødvendig, bare praktisk, så du slipper å flytte gjæringskaret etter hvert som strålen blir svakere.
 
Denne posen er den som passer perfekt til den kjelen: https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400061/meskepose-med-snor-30x30x35l

Hvordan overfører du fra kjele til gjæringskar? Siden tuten stikker rett ut kan det være kjekt å ha en liten silikonslange som dirigerer strålen nedover. Men det er ikke nødvendig, bare praktisk, så du slipper å flytte gjæringskaret etter hvert som strålen blir svakere.
Godt tips, har eventuelt samme slange som jeg bruker fra kran på gjæringskaret til flasker, dog usikker på om den passer
 

Sarge

Norbrygg-medlem
En liten oppdatering på acetaldehyd-problemet mitt (Et slags svar til meg selv):

Etter en ukes naturlig karbonering var min Cream Ale gjæret på Tormodgarden kveik nesten udrikkelig på grunn av acetaldehyd. Jeg var på nippet til å helle ut, men valgte å riste opp gjæren (Tormodgarden bunnfeller meget raskt), og la ølet stå på karboneringstemperatur en uke til. Testet igjen i dag, og nå er acetaldehyden betydelig redusert! Det luktet litt akkurat da ølet var helt i glasset, men nå er ølet godt. Mulig det er et hint der fortsatt, men det blender nå mye bedre inn smaken fra humlen.

Dette er basert på kun to flasker med en ukes mellomrom, men det virker som det er noe i dette at acetaldehyd kan lagres vekk når man har brukt naturlig karbonering. Har opplevd det før, men ikke så raskt som dette. Mulig temperaturen spiller inn (22-23 grader i dette tilfellet).
 

laidjvar

Norbrygg-medlem
Legg merke til at ein del av humla festar seg til veggen på kokekjelen (Speidel 10l). I alle fall tidleg i kok bruker eg å skrape denne av kokekjeleveggen og ned att i vørteren. Gjer dykk andre det?
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Legg merke til at ein del av humla festar seg til veggen på kokekjelen (Speidel 10l). I alle fall tidleg i kok bruker eg å skrape denne av kokekjeleveggen og ned att i vørteren. Gjer dykk andre det?
I dag kokte jeg imperial stout, knappe 60 liter i en 90 liter kjele. Hadde humlegrøt godt oppover i dampkondensatoren. Tenkte egentlig at det som var verdt å havne i ølet, var i ølet.
 

Finn Berger

Moderator
Legg merke til at ein del av humla festar seg til veggen på kokekjelen (Speidel 10l). I alle fall tidleg i kok bruker eg å skrape denne av kokekjeleveggen og ned att i vørteren. Gjer dykk andre det?
Litt vrient å svare på uten å ha sett det. Men når du koker, avsetter det seg en ring på kjeleveggen, og jeg har i alle fall lest at du skal la den være i fred. Det er vel stort sett en miks av protein og polyfenoler, altså stoff du gjerne vil bli kvitt. I beste fall spiller det liten rolle om du får det tilbake i ølet, i verste fall får du en ubehagelig bitterhet ut av det.

Jeg skummer av under oppkok, og også litt innimellom underveis i koket, også. Det er vel en av de praksisene det er omdiskutert om har noe for seg, og jeg skal ikke påstå at jeg veit at det er bra for ølet, men det kan i alle fall redusere den ringen som setter seg på kjeleveggen - om nå den er noe problem:). Og du får mindre bunnfall, fordi du ved starten av koket fjerner en del stoffer (vesentlig proteiner, tror jeg) som ellers vil bli bunnfall.
 

Finn Berger

Moderator
Nært beslektet er hva litt googling forteller meg. Men hvor like de i praksis er, har jeg ingen mening om. Jeg har bare brukt Windsor, og bare en gang. Den ga helt latterlig lav utgjæring. Ut fra hva jeg leser i tråder på nettet, er ikke S-33 like ekstrem. Fermentis oppgir 70%.
 

Eramik

Norbrygg-medlem
Det ryktes at S-33 og Windsor er samme gjær, eller ihvertfall nært beslektet. Hva sier folket?
London ESB og S-33 er samme i følge denne.

Du finner en del info om tørrgjær her.
 
Topp