Kold Brygg
Moderator
Vanskelig å si, uten at vi vet hvilken kveik som brukes. Gjæren er en svært viktig smakskomponent i øl. I noen øl den klart viktigste, f.eks noen belgiske øl, hvor det er gjæren (ikke malt eller humle) som gir det typiske belgiske preget.Denne er på kveik, hva blir forskjell om jeg bruker slik gjær du anbefaler?
Ser det er kalsium her, det er kanskje noe jeg må anskaffe ja, er det tabletter på bryggselv?
American Wheat (Kveik) Beer Recipe | All Grain American Wheat or Rye Beer by bhive01 | Brewer's Friend
"American Wheat (Kveik)" American Wheat or Rye Beer recipe by https://byo.com/article/american-wheat-style-profile/. All Grain, ABV 4.9%, IBU 20.65, SRM 9.19, Fermentables: (Pale 2-Row, White Wheat, Rice Hulls) Hops: (Magnum, Willamette, Centennial) Other: (Whirlfloc, Calcium Chloride, Gypsum...www.brewersfriend.com
Amerikanske øl som vanlig pale ale, IPA eller hvete ale er i mye større grad humledrevet. Skal disse være typeriktige bruker man en nøytralt gjær eller en gjør som framhever humlene.
Du kan fint bruke kveik i et amerikansk hveteøl, jeg har vurdert det selv. Det blir kanskje ikke typeriktig, men det blir godt og det er det viktigste.
Gumballhead er et typisk amerikansk hveteøl.
Three Floyd's Gumball Head
Hello all... I have a little book listing 300 beers which I have a nosey through now and then and the above mentioned sounds like something I want to try... It's basically 50/50 ish pale/wheat,a bit of caravienna,all Amarillo hops,fermented with and "English" yeast I think the brewery uses...
www.thehomebrewforum.co.uk
Behold maltbasen, bytt Amarillo med dine humler og du bør ha et godt øl. Gjær gjerne med kveik