Finn Berger
Moderator
Den er høyst sannsynlig ferdig. Ta den av og la den stå 10 minutter. Så klemmer du folien tett rundt åpningen, og rister flaska. Da ser og hører du fort om det frigjæres CO2, og om det altså stadig foregår gjæring. Hvis det bare er veldig svakt utslag på denne testen, ville jeg satt den i kjøleskap.Når bør man egentlig ta starteren av og sette den til kjøling? Imperial A38 i 23-timen nå, skummet har begynt å falle men kanskje jeg bør vente til alt har falt?
Pleier aldri få noe særlig skum på starterne...
Vis vedlegget 51180
Du ser også om fort om gjæren begynner å flokkulere. Da blir det et klart lag øverst.
Den gjæren der pleier å lage et helvete for meg i starteren. Wyeast 1318, som er den samme, har nettopp gitt meg en liter gjær i oppsamlingsflaska til bow off'en i det brygget jeg satte for et par dager sida.
Et tips når du bruker den gjæren der: Rist skumkaka ned i ølet igjen, ikke la den bli liggende oppå. Jeg gjør det flere ganger. Engelske bryggere gjorde jo det, og f.eks. Burton Union-systemet førte jo gjæren som tøyt ut av "svanehalsene" kontinuerlig tilbake i det gjærende ølet.