Så det var bryggedag i går, brygget et øl jeg har brygget 5 ganger før, da med W-34/70 fra fermentis og WLP830. Som kanskje noen har fått med seg så var jeg ute etter billigere lagergjær da starter er vanskelig å beregne med barn.
Jeg tok en sjansen og bestilte 10X 34/70 men da fra en svensk produsent ved navn Brewly.. Jeg ville se hvordan den var i forhold til fermentis og dermed ble det 2 pakker på 14 grader.
Jeg rehydrerte og pitchet rundt 13 tiden i går, i dag når jeg sto opp var det intet liv, så ikke ut som det hadde blitt mer gjær i all rounderen, ingen liv i blow off'en, og SG har ikke rørt seg et eneste poeng.
Jeg tok derfor å strødde yttligere 2 pakker(24 gram) rett i vørteren, lot den rehydrere og oksygenerte en gode 90 sekunder før jeg satt den tilbake i gjærskapet, dette var i 8 tiden i dag.
Vel det er enda ikke noe liv, ikke engang antydning og det begynner å gå litt lengre tid enn hva jeg er komfortabel med i forhold til andre ting som kan få fotfeste i vørteren.
Jeg regner med de andre 6 pakkene er like død og tviler på jeg gidder å prøve flere av de.. Jeg antar de har kreppa under transport, men hva vet vel jeg..
Uansett, da står jeg ovenfor 3 valg.
1. Jeg venter det ut og skjer det ingenting de neste dagene er den garantert en dumper.
2. Anser brygget som tapt og dumper nå.
3. Kveiker den sporenstreks?
Hve tenker dere? Som sagt all rounderen lekker ikke, null skumaktivitet på toppen, ingen små stigende CO2 bobler i vørteren og den har blitt foret med 48 gram W34/70.
Vis vedlegget 51174