Denne er på kveik, hva blir forskjell om jeg bruker slik gjær du anbefaler?
Ser det er kalsium her, det er kanskje noe jeg må anskaffe ja, er det tabletter på bryggselv?
"American Wheat (Kveik)" American Wheat or Rye Beer recipe by https://byo.com/article/american-wheat-style-profile/. All Grain, ABV 4.9%, IBU 20.65, SRM 9.19, Fermentables: (Pale 2-Row, White Wheat, Rice Hulls) Hops: (Magnum, Willamette, Centennial) Other: (Whirlfloc, Calcium Chloride, Gypsum...
www.brewersfriend.com
Det første var et vrient spørsmål. Du får en annen smak/karakter på ølet, men akkurat hvordan det blir med den kveiken, veit jeg ikke. Det vil vel avhenge en del av hvilken temperatur du gjærer på, siden i alle fall noen kveik kan gi et ganske reint resultat om du ikke drar den opp i "kveik-temperaturer". Jeg har aldri brukt kveik, så dette har jeg egentlig mindre greie på
. Men en amerikansk hveteøl skal - for å være "typeriktig" - ikke ha noen utprega bidrag fra gjæren i form av estere (fruktighet) eller fenoler (kryddertoner).Det skal være "reint", og det får du med en ganske nøytral gjærtype som blir gjæra på relativt lav temperatur. 05 på 18 grader skulle være midt i blinken. Men liker du smaken du får av kveiken, så er det jo ingen grunn til ikke å brygge med den. Det blir bare et annerledes øl.
Kalsium får du fra kalsiumklorid og/eller kalsiumsulfat (gips). Til et brygg på 25 liter ferdig øl kan du bruke to ts kalsiumklorid og ei ts kalsiumsulfat i mesken, så får du omtrent den profilen som ligger i oppskrifta du lenker til. Ta kanskje litt snaue skjeer, men nøyaktige mål er ikke viktig. "Sånn ca." er godt nok
.
Bryggselv har sånt, men selger ikke tørt kalsiumklorid i mindre mengder enn 1 kg. Jeg veit ikke hvilke butikker du har lett adgang til. Hvis du uansett må handle på nett, ville jeg heller kjøpt hos Strømmen hjemmebrygg, som er billigere, og som har også kalsiumklorid tørt i 100 grams poser. (100 gram holder til 10-20 brygg, avhengig av hvor mye du bruker, så du kan kanskje like gjerne kjøpe en kilo av hvert. Det er relativt billige greier. Strømmen tar 66 kroner for en kilo.)
Disse saltene senker pHen noe, men jeg ville lagt inn litt syre i tillegg, for å komme lavt nok. Få med ei flaske mjølkesyre (Lactol) også, og drypp oppi 2-3 milliliter av den, så begynner du å nærme deg. Og så tar du to-tre milliliter i skyllevannet, også.
Hvor stort behov du har for å justere ned pHen her avhenger av hva slags vann du har. Har du vanlig norsk overflatevann, har du et bløtt vann. Og et bløtt vann vil gi deg en lavere pH enn et hardere vann når du tilsetter maltet. Men siden lyst malt har mindre evne enn mørkt malt til å senke pHen, vil du likevel uansett ha behov for å hjelpe til med litt syre for å havne i "riktig" sone. (Jeg har gått ut fra at du har bløtt vann her, siden det er det vanlige i Norge.)
Det blir øl uansett hva du gjør, og sannsynligvis drikkelig øl, men disse veldig enkle tiltakene vil garantert gjøre ølet litt bedre
.