Min umiddelbare tanke at forskjellen virket for markant til at det kun er forskjellen i BU:GU ratioen. T-58 kan jo også gi biotransformation. Er isomerisert alfasyre en biotransformation som gjæren kan skape?
Nei, alfasyre er et bitterstoff som finnes i harpikskjertlene i humla. Det omdannes - isomeriseres - under kokinga til iso-alfasyre, som er langt bitrere, og det er altså det som vanligvis står for hoveddelen av opplevelsen vår av bitterhet i øl. Innholdet påvirkes av gjæren, men det dreier seg ikke om biotransformasjon, så vidt jeg kan forstå. Gjæren tar rett og slett med seg en del iso-alfasyre ut av ølet, og det interessante er at mengden varierer ganske mye fra gjærtype til gjærtype. Når vi sier at en gjær får fram enten malt- eller humlepreget i et øl, er det antakelig dette som ligger til grunn. Jeg leita litt etter kilder på dette nå, og fant denne:
https://beerandwinejournal.com/yeast-strains-ibus/
05 er av de typene som tar med seg lite bitterstoff, og som altså framhever bitterheta. T-58 veit jeg ikke hvordan scorer, men jeg ville gjette på at den stjeler mer bitterstoff, og at det er det som skaper den forskjellen du opplever.
Tørrhumlinga kan påvirke iso-alfasyra, dvs. den reduserer faktisk innholdet. Men samtidig bidrar tørrhumlinga med andre bitterstoffer, særlig humulinon, som er 2/3 så bittert som iso-alfasyre. Så hvis du tørrhumler et øl med i utgangspunktet under 20 IBU, blir det bitrere, mens øl med over 30 IBU før tørrhumling vil bli mindre bittert. (Kilde:
http://scottjanish.com/wp-content/uploads/2021/04/TQ-58-1-0402-01.pdf , s.64)
Men tørrhumling har også en annen effekt. Aromaen fra tørrhumlinga påvirker opplevelsen vår av bitterhet. Vi vil oppleve et øl med kraftig aroma fra tørrhumling som mer bittert enn et tilsvarende bittert øl uten slik aroma. (Kilde: Scott Janish,
The New IPA, s.129)
Beklager litt tynt svar i går

. Jeg tror de ulike gjærtypene er hovedårsaken. Men andre faktorer kan godt være inne i bildet. Opplevd bitterhet er visst et rimelig sammensatt fenomen.