MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Ett annet sted fant jeg dette:Ja den er sikkert pakket i nitrogen, og ziplock aka knarkeposer er garantert ikke lufttett, men hadde håpt på at det ikke ville gått alt for gale å ha det stående opp til 1 år.
Jeg får se om kanskje google kan fortelle meg noe om å fryse fermentis gjær, og seff kveiken har jeg også i fryseren, tørket. Men den er jo et monster og selv katter med sine 9 liv kan ikke skryte på overlevelsesevne i selskap med kveik
Takk for innspillet, mulig jeg sender fermentis en mail om jeg ikke finner ut av det.. For det hadde vært kjekt og 1/3 av prisen, med 2 små kids så er alle sånne løsninger verdt gull..
"Thank you for contacting Fermentis.
Our yeast can be frozen, under the conditions that the sachet has not been open. Freezing the yeast will not prolong the storage and is actually slightly worse than refrigeration temperatures. The best case is to keep the yeast (sealed) in a temperature range between 36-42F. Keeping the yeast in a freezer will not kill the yeast, however can cause damage to the cells as the yeast still have ~2% moisture. Please let me know if there is anything else that I can help you with.
Thank you,
Kevin Lane,
Technical Sales Manager.”
Lurte tidligere på dette med åpne tørrgjærpakker …