Tråden for dumme spørsmål.

Hei ,

Brygg #2 7 Fjell - Mon Plaisir Pale Ale
Har ikke gått tave fritt

1. mesking startet ved 70° ( skulle 67°) . Vet ikke helt hva jeg feilet med innstilling på BM
2. kokte 5 min med lokket på og da rant det over
3. glemt å tilsette humle ved koke slut .
Den skal tør humles etter en uke .1F39047D-B408-44B8-9885-EE4C7CA97FDB.jpeg 4. på toppen av vørter oppdaget jeg et slags gelé. Det var par beter av slik gelé som på bilde

spørsmål

1. hva er årsaken til den gelé som var på toppen av vorter og er det er veldig dårlig tegn ?
2. Kan humle som skulle tilsettes ved koke slut tilsettes i vørter etter gjæring samen med andre tørrhumle eller blir det for mye ?
 
Sist redigert:
Hverken gelé eller vorter høres spesielt bra ut nei... :cool:
Kanskje kommer fra gelatinering av adjunkter eller noe sånt om du har brukt det...
 
Lol jeg lo høyt det var selvfølgelig Vørter jeg mente og ikke vorter haha

eneste jeg brukt var klarningsmiddel .
Jeg har ikke sett slike klumper, men har sett at klarningsmidler (i.e. irish moss) kan gi geleaktig konsistens rundt pumpefilteret i min Grainfather. Jeg vil tro det kan komme fra klarningsmiddelet.
 
Hei ,

Brygg #2 7 Fjell - Mon Plaisir Pale Ale
Har ikke gått tave fritt

1. mesking startet ved 70° ( skulle 67°) . Vet ikke helt hva jeg feilet med innstilling på BM
2. kokte 5 min med lokket på og da rant det over
3. glemt å tilsette humle ved koke slut .
Den skal tør humles etter en uke .Vis vedlegget 50989 4. på toppen av vørter oppdaget jeg et slags gelé. Det var par beter av slik gelé som på bilde

spørsmål

1. hva er årsaken til den gelé som var på toppen av vorter og er det er veldig dårlig tegn ?
2. Kan humle som skulle tilsettes ved koke slut tilsettes i vørter etter gjæring samen med andre tørrhumle eller blir det for mye ?
Hvis du bruker feks polyclar brewbite som klarining og hiver dette opp i uten å røre ut i vann, så klumper dette seg med stor sannsynlighet.
 
Ihvertfall lektorer:)!

Adjunkter kan jo ellers med fordel kalles ved sitt norske navn, nemlig råfrukt:). (Men vær forberedt på reaksjoner fra Utdanningsforbundet!)
Som skoleleder og utdannet adjunkt med komplikasjoner (og lang fartstid som tillitsvalgt) vil jeg hevde at lærermangelen er såpass prekær i mange deler av landet at vi bør hverfall unngå gelatinisering :) av de som er. Med eller uten hovedfag/master. Lærer i aspic er vel ikke noe særlig for noen
 
Skal bygge keezer i morgen. Bygger inn kranene med treplank rundt for å beskytte mot lys og ha kranene festet på tretårnet.
Er det noe problematisk eg må tenke på mtp at keezeren kommer til å stå i hagestua, og om sommeren kan det bli veldig varmt inni hagestua. Litt øl I slangene vil da stå "varmt" over lengre tid.
Er dette helt uproblematisk?

Løsningen er jo bare å tappe ut en liten skvett varmt øl, men fred og bevare oss vel! Der snakker vi utstragt alkoholmisbruk og slik noe byr meg imot :eek:

Overanalyserer eg?
 
Spørsmål om overflow. Er det et poeng at vørteren skal flyte over overflowrøret under mesking, eller skal man sitkulere med pumpa på hastighet så det ikke skjer?
 
Spørsmål om overflow. Er det et poeng at vørteren skal flyte over overflowrøret under mesking, eller skal man sitkulere med pumpa på hastighet så det ikke skjer?
Hvis det går i overflowrøret passerer det bare gjennom meskerøret og tilbake til bunnen uten å gå via malt. Det beste er at mest mulig vørter går gjennom maltsenga. Men det har ikke mye å si.
 
Spørsmål om overflow. Er det et poeng at vørteren skal flyte over overflowrøret under mesking, eller skal man sitkulere med pumpa på hastighet så det ikke skjer?
Slik jeg forstår overflowrørets funksjon er det der for å unngå at varmeelementene går tørre når pumpa går under mesking, f.eks. ved Stuck Mash. Som svaret ovenfor sier; Normalen er at all vørter skal resirkuleres gjennom maltsenga, så flow fra pumpa må justeres til det....
 
Skal bygge keezer i morgen. Bygger inn kranene med treplank rundt for å beskytte mot lys og ha kranene festet på tretårnet.
Er det noe problematisk eg må tenke på mtp at keezeren kommer til å stå i hagestua, og om sommeren kan det bli veldig varmt inni hagestua. Litt øl I slangene vil da stå "varmt" over lengre tid.
Er dette helt uproblematisk?

Løsningen er jo bare å tappe ut en liten skvett varmt øl, men fred og bevare oss vel! Der snakker vi utstragt alkoholmisbruk og slik noe byr meg imot :eek:

Overanalyserer eg?
Tror du overtenker ja. Hvor mye rør vil stikke utenfor kjøleren? På hytten har vi opplegg hvor det står fat i kjøl i boden hvor rørene går gjennom veggen til kjøkken og tappekran. Da er det vel ca 1,5-2m med rør som ligger utenfor kjøl. Det fungerer helt fint, men linjene må ha regelmessig renhold slik at ikke ulumskheter får feste i rør og kraner.
 
Spørsmål om overflow. Er det et poeng at vørteren skal flyte over overflowrøret under mesking, eller skal man sitkulere med pumpa på hastighet så det ikke skjer?
Nå veit jeg ikke hva slags system du bruker, men på grainfatheren lar jeg bare pumpa gå for fullt, så tar overflowrøret seg av det som blir til overs. Jeg ser ingen grunn til å regulere flowen med pumpa når worst case er at det overskytende får seg en liten ekstra runde gjennom overflowrøret.
 
Tilbake
Topp