Tråden for dumme spørsmål.

Trur også at det er gjærtypa som er årsaken. Snakka med nokon eg reknar som ganske drevne og erfarne bryggarar, som splitbatcha ein del, og der var det gjengs at us-05 fremhevar bitterheit ganske mykje.
Men begge batchene fikk en ujevn blanding av to gjærsorter. Det er jo vanskelig å vite hvilken gjær som dominerer da (det kommer bl.a. an på hvilken som formerer seg først og spiser mest).
 
Så det var bryggedag i går, brygget et øl jeg har brygget 5 ganger før, da med W-34/70 fra fermentis og WLP830. Som kanskje noen har fått med seg så var jeg ute etter billigere lagergjær da starter er vanskelig å beregne med barn.

Jeg tok en sjansen og bestilte 10X 34/70 men da fra en svensk produsent ved navn Brewly.. Jeg ville se hvordan den var i forhold til fermentis og dermed ble det 2 pakker på 14 grader.

Jeg rehydrerte og pitchet rundt 13 tiden i går, i dag når jeg sto opp var det intet liv, så ikke ut som det hadde blitt mer gjær i all rounderen, ingen liv i blow off'en, og SG har ikke rørt seg et eneste poeng.

Jeg tok derfor å strødde yttligere 2 pakker(24 gram) rett i vørteren, lot den rehydrere og oksygenerte en gode 90 sekunder før jeg satt den tilbake i gjærskapet, dette var i 8 tiden i dag.

Vel det er enda ikke noe liv, ikke engang antydning og det begynner å gå litt lengre tid enn hva jeg er komfortabel med i forhold til andre ting som kan få fotfeste i vørteren.

Jeg regner med de andre 6 pakkene er like død og tviler på jeg gidder å prøve flere av de.. Jeg antar de har kreppa under transport, men hva vet vel jeg..

Uansett, da står jeg ovenfor 3 valg.

1. Jeg venter det ut og skjer det ingenting de neste dagene er den garantert en dumper.

2. Anser brygget som tapt og dumper nå.

3. Kveiker den sporenstreks?

Hve tenker dere? Som sagt all rounderen lekker ikke, null skumaktivitet på toppen, ingen små stigende CO2 bobler i vørteren og den har blitt foret med 48 gram W34/70.
received_4110165532369546.jpeg
 
Hadde ventet til i morgen tidlig med å bestemme meg.
Kveik har jeg aldri brukt så den har jeg ingen mening om.

Nottingham på lav temperatur er vel det jeg hadde brukt.
 
Hadde ventet til i morgen tidlig med å bestemme meg.
Kveik har jeg aldri brukt så den har jeg ingen mening om.

Nottingham på lav temperatur er vel det jeg hadde brukt.
Kveik er det eneste jeg har for hånd akkurat nå, men da venter jeg til kvelden i alle fall og om jeg føler meg modig til i morra tidlig, takk for svar :)
 
Når bør man egentlig ta starteren av og sette den til kjøling? Imperial A38 i 23-timen nå, skummet har begynt å falle men kanskje jeg bør vente til alt har falt?
Pleier aldri få noe særlig skum på starterne...
20210422_194806.jpg
 
Så det var bryggedag i går, brygget et øl jeg har brygget 5 ganger før, da med W-34/70 fra fermentis og WLP830. Som kanskje noen har fått med seg så var jeg ute etter billigere lagergjær da starter er vanskelig å beregne med barn.

Jeg tok en sjansen og bestilte 10X 34/70 men da fra en svensk produsent ved navn Brewly.. Jeg ville se hvordan den var i forhold til fermentis og dermed ble det 2 pakker på 14 grader.

Jeg rehydrerte og pitchet rundt 13 tiden i går, i dag når jeg sto opp var det intet liv, så ikke ut som det hadde blitt mer gjær i all rounderen, ingen liv i blow off'en, og SG har ikke rørt seg et eneste poeng.

Jeg tok derfor å strødde yttligere 2 pakker(24 gram) rett i vørteren, lot den rehydrere og oksygenerte en gode 90 sekunder før jeg satt den tilbake i gjærskapet, dette var i 8 tiden i dag.

Vel det er enda ikke noe liv, ikke engang antydning og det begynner å gå litt lengre tid enn hva jeg er komfortabel med i forhold til andre ting som kan få fotfeste i vørteren.

Jeg regner med de andre 6 pakkene er like død og tviler på jeg gidder å prøve flere av de.. Jeg antar de har kreppa under transport, men hva vet vel jeg..

Uansett, da står jeg ovenfor 3 valg.

1. Jeg venter det ut og skjer det ingenting de neste dagene er den garantert en dumper.

2. Anser brygget som tapt og dumper nå.

3. Kveiker den sporenstreks?

Hve tenker dere? Som sagt all rounderen lekker ikke, null skumaktivitet på toppen, ingen små stigende CO2 bobler i vørteren og den har blitt foret med 48 gram W34/70.
Vis vedlegget 51174
Denne butikken selger også.
Billig, men venter med å bestille til jeg ser at det går bra med deg.
 
Denne butikken selger også.
Billig, men venter med å bestille til jeg ser at det går bra med deg.
Det er der jeg bestilte fra og for 10 pakker med forsendelse ble det 409, - så prisen er god og forsendelse tok 3 dager så fort gikk det også, litt synd det ikke var noe gelpose for å holde gjæra kjølig, men men.

Det blei liv til slutt, skal prøve å oppdatere etterhvert som jeg kan gjøre noen antagelser om denne svenskproduserte W34/70 :)
 
Sist redigert:
Når bør man egentlig ta starteren av og sette den til kjøling? Imperial A38 i 23-timen nå, skummet har begynt å falle men kanskje jeg bør vente til alt har falt?
Pleier aldri få noe særlig skum på starterne...
Vis vedlegget 51180
Den er høyst sannsynlig ferdig. Ta den av og la den stå 10 minutter. Så klemmer du folien tett rundt åpningen, og rister flaska. Da ser og hører du fort om det frigjæres CO2, og om det altså stadig foregår gjæring. Hvis det bare er veldig svakt utslag på denne testen, ville jeg satt den i kjøleskap.

Du ser også om fort om gjæren begynner å flokkulere. Da blir det et klart lag øverst.

Den gjæren der pleier å lage et helvete for meg i starteren:). Wyeast 1318, som er den samme, har nettopp gitt meg en liter gjær i oppsamlingsflaska til bow off'en i det brygget jeg satte for et par dager sida.

Et tips når du bruker den gjæren der: Rist skumkaka ned i ølet igjen, ikke la den bli liggende oppå. Jeg gjør det flere ganger. Engelske bryggere gjorde jo det, og f.eks. Burton Union-systemet førte jo gjæren som tøyt ut av "svanehalsene" kontinuerlig tilbake i det gjærende ølet.
 
Den er høyst sannsynlig ferdig. Ta den av og la den stå 10 minutter. Så klemmer du folien tett rundt åpningen, og rister flaska. Da ser og hører du fort om det frigjæres CO2, og om det altså stadig foregår gjæring. Hvis det bare er veldig svakt utslag på denne testen, ville jeg satt den i kjøleskap.

Du ser også om fort om gjæren begynner å flokkulere. Da blir det et klart lag øverst.

Den gjæren der pleier å lage et helvete for meg i starteren:). Wyeast 1318, som er den samme, har nettopp gitt meg en liter gjær i oppsamlingsflaska til bow off'en i det brygget jeg satte for et par dager sida.

Et tips når du bruker den gjæren der: Rist skumkaka ned i ølet igjen, ikke la den bli liggende oppå. Jeg gjør det flere ganger. Engelske bryggere gjorde jo det, og f.eks. Burton Union-systemet førte jo gjæren som tøyt ut av "svanehalsene" kontinuerlig tilbake i det gjærende ølet.
Takker for tips, skal ta den testen nå har resten av gjæren falt ned ser jeg men det ser ut som det koker/bobler friskt enda...

Pleier å få en del i blow offen med 1318 så hvis denne er enda hissigere ser jeg frem til det, skulle hatt gjennomsiktig stållokk til tanken så jeg kunne fulgt med :) En av bakdelene med ståltank
 
Dette spørsmålet hører hjemme i denne tråden:

Skal brygge min første neipa fra et sett jeg kjøpte på salg, her følger det med en pose laktose som i oppskriften står som en del av gjærbare... Når skal dette oppi?
 
Dette spørsmålet hører hjemme i denne tråden:

Skal brygge min første neipa fra et sett jeg kjøpte på salg, her følger det med en pose laktose som i oppskriften står som en del av gjærbare... Når skal dette oppi?
Greit å hive det oppi litt før kokeslutt. Da får du drept eventuelle bakterier og sånt og løst det opp, men det skjer ikkeno med det, så du kunne sikkert hatt det i sammen med tørrhumle hvis du ville.
 
Mye mas om at man må kjøle ned flasket øl, jeg har kun ett skap som kan brukes til mengder flasker og gjæring, så øl kan ikke gjære samtidig som øl ligger på kjøl.

Hvor viktig er det egentlig å holde øllet kaldt? Mener, butikkøl ligger jo i romtemp hele tiden..
Har en kjeller som holder rundt 16 grader, men er kanskje ikke kaldt nok for lagring?
 
Mye mas om at man må kjøle ned flasket øl, jeg har kun ett skap som kan brukes til mengder flasker og gjæring, så øl kan ikke gjære samtidig som øl ligger på kjøl.

Hvor viktig er det egentlig å holde øllet kaldt? Mener, butikkøl ligger jo i romtemp hele tiden..
Har en kjeller som holder rundt 16 grader, men er kanskje ikke kaldt nok for lagring?
Viktig for holdbarheit, spesielt humleøl. Men egentlig alle.
Butikkøl smaker ofte ikkje godt etter ei stund på hylla :)
Stabil, mørk kjellar på 16c er absolutt godkjent alternativ til kjøleskap vil eg meine. Perfekt til lagring av barleywine,imp stout osv
 
Viktig for holdbarheit, spesielt humleøl. Men egentlig alle.
Butikkøl smaker ofte ikkje godt etter ei stund på hylla :)
Stabil, mørk kjellar på 16c er absolutt godkjent alternativ til kjøleskap vil eg meine. Perfekt til lagring av barleywine,imp stout osv
Skjønner. Får drikke opp kjøleskapet mellom hver gang jeg brygger, iallfall som du nevner ipa varianter osv.
 
Mye mas om at man må kjøle ned flasket øl, jeg har kun ett skap som kan brukes til mengder flasker og gjæring, så øl kan ikke gjære samtidig som øl ligger på kjøl.

Hvor viktig er det egentlig å holde øllet kaldt? Mener, butikkøl ligger jo i romtemp hele tiden..
Har en kjeller som holder rundt 16 grader, men er kanskje ikke kaldt nok for lagring?
Det refereres ofte til 3-30-300 regelen (det har jeg også gjort tidligere her på forumet). I en studie jeg har lest (link til slutt) presenteres dette slik: "A common heuristic used is known as the “3-30-300 Rule” which was developed from a study by MillerCoors and states that a beer ages the same amount in 3 days at 90°F as it does in 30 days at 71°F and 300 days at 33°F.1 However, this rule specifically applies to filtered, pasteurized beer […].

I denne studien undersøker de effekten på ufiltrert, upasteurisert øl i den helt andre siden av skalaen. I dette forsøket sammenlignet de DIPA/NEIPA oppbevart i romtemperatur vs. kjøleskap. Studien konkluderer med at de her "eldest likt" hva angår smak og aroma. Og begge ble bedømt som "ikke salgbare" etter 67 dager … Det er allikevel andre forskjeller (som skum dannelse og trykk) som gjør at de konkluderer med at det bør oppbevares kaldt.

Vet ikke om du ble klokere av dette, men her er link til studien: https://digital.wpi.edu/concern/student_works/kp78gj863?locale=en
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp