Tråden for dumme spørsmål.

Satte en dobbelwit på tirsdag 13.04 med OG 70. Mesketemp ca 64°. Nå ser det ut som om den har stoppet/roet seg veldig på SG 25. Pitcha på 15°, den tok seg selv opp til 19,5°, har deretter styrt den opp på 21° og nå i dag 22°. Det var voldsom aktivitet første 2 dagene. Brukte en mix av to gjærtyper for å teste: 2 pk MJ M21 og 1 pakke T-58. Har lest og hørt at MJ M21 ikke skal være belemret med rar oppførsel mhp utgjæring, men jeg har ikke vært happy med MJ tidligere, også derfor jeg tilsatte 1 pk T-58. Jeg vet det er tidlig i forløpet ennå, men er det noen som har erfaringer med MJ M21? Evt T-58?
 
Skru av røreren en times tid, sjekk om den klarner i topp og om det stiger CO2 bobler så vet du kanskje litt mer :)
Den klarner og det kommer ikke noe bobler - står nå i kjøleskapet. Hoegaarden i morgen! Prøver igjen med gylen ala @Finn Berger. Koker ned til 30 liter (etter nedkjøling) - 26 i gjæringskaret og 4 liter i pet flasker rett inn i fryseren.
 
Første gang jeg har laget en starter og brukte veiledning fra @Finn Berger
1 pakke WLP400 - og 1.13 liter vann med 113 gram spraymalt.
Lurer på når den er ferdig? har gått 25 timer nå.

Vis vedlegget 51054
Den ser ut som om den kan være ferdig, ja.

En kvikk sjekk gjør du ved å la den stå i ro noen minutter, og stramme folien tett og godt rundt åpningen. Gjærer det nedi der, vil kullsyra som frigjøres når du så rister litt på kolben, øve et synlig og hørbart trykk på folien. Og så kan du se etter det @Kloakk sier.
 
Hei, jeg vil lage en amerikansk ale med voss kveik, og centenniel og citra humler, hvilken maltsamensetning kan jeg velge om jeg ønsker tykt skum som ikke forsvinner på kort tid? Som er tilgjengelig på bryggselv
Nybegynner, ex ekstraktsjef :)
 
Hei, jeg vil lage en amerikansk ale med voss kveik, og centenniel og citra humler, hvilken maltsamensetning kan jeg velge om jeg ønsker tykt skum som ikke forsvinner på kort tid? Som er tilgjengelig på bryggselv
Nybegynner, ex ekstraktsjef :)
50/50 hvete og pilsnermalt. Og høy karbonering. Da burde du ha skum nok.
 
Du skulle jo bruke kveik, så jeg skjønte ikke helt den amerikanske vinklinga. Du kan jo bruke amerikansk malt hvis du vil?
Den vil vel få ett ganske stort preg av hvete?
Ikke sikkert det blir dårlig, men kunne tenkt en mindre andel av noe som gjorde samme nytten, om det finnes
 
Første gang jeg har laget en starter og brukte veiledning fra @Finn Berger
1 pakke WLP400 - og 1.13 liter vann med 113 gram spraymalt.
Lurer på når den er ferdig? har gått 25 timer nå.

Vis vedlegget 51054
Jeg synes at det enkleste for å vurdere når den er ferdig er å slå av røreren og la den stå i ro i 10-15 min. Dersom den har gjæret mens den står i ro har gjæren produsert CO2. Når du da slår på røreren ser du etter hvor mye skum som dannes. Dannes det ikke noe skum har det ikke blitt produsert CO2, altså den er helt utgjæret. Dannes det bare litt skum, som i ett tynt lag på toppen, kan du etter min mening allikevel ta den da den er så godt som ferdig utgjæret og det er viktig å få kjølt den raskt. Dannes det mye skum, la oss si bortimot centimeteren eller mer bør la den spinne videre. Ellers enig med alt som skrives tidligere her … :)
 
Jeg synes at det enkleste for å vurdere når den er ferdig er å slå av røreren og la den stå i ro i 10-15 min. Dersom den har gjæret mens den står i ro har gjæren produsert CO2. Når du da slår på røreren ser du etter hvor mye skum som dannes. Dannes det ikke noe skum har det ikke blitt produsert CO2, altså den er helt utgjæret. Dannes det bare litt skum, som i ett tynt lag på toppen, kan du etter min mening allikevel ta den da den er så godt som ferdig utgjæret og det er viktig å få kjølt den raskt. Dannes det mye skum, la oss si bortimot centimeteren eller mer bør la den spinne videre. Ellers enig med alt som skrives tidligere her … :)
I og for seg enig, men du risikerer å få et realt skumhelvete dersom du har bomma mye, og den er i den mest aktive fasen. Jeg snakker av smertelig erfaring! Du skal i alle fall ha godt med frirom (det bør du jo uansett ha) om du skal la den stå såpass lenge. Men du kan jo lett sjekke etter ei lita stund, da - er det mye aktivitet, vil du fort finne ut det.
 
Sist redigert:
Hei, jeg vil lage en amerikansk ale med voss kveik, og centenniel og citra humler, hvilken maltsamensetning kan jeg velge om jeg ønsker tykt skum som ikke forsvinner på kort tid? Som er tilgjengelig på bryggselv
Nybegynner, ex ekstraktsjef :)
Maltsammensetningen er ikke det eneste som påvirker skumfastheta. Men 20% hvetemalt er ikke så dumt; du trenger ikke mer. I tillegg kan du legge inn et tre kvarters steg på 72 grader; det skal være bra. Og så er kalsium viktig for skumfasthet; minimum 50 ppm.

Men amerikansk hveteøl er et friskt og godt øl - veldig enig med @Eramik - og der er altså 40-50% hvetemalt vanlig. Det er helt ulikt tysk weissbier, forøvrig, fordi du bruker en nøytral alegjær. 05 er et greit valg. (men jeg foretrekker skotsk gjær, på litt lav temperatur). Du ville bruke kveik, og det må du nesten få lov til, skjønt hvorfor ... . ;)
 
Maltsammensetningen er ikke det eneste som påvirker skumfastheta. Men 20% hvetemalt er ikke så dumt; du trenger ikke mer. I tillegg kan du legge inn et tre kvarters steg på 72 grader; det skal være bra. Og så er kalsium viktig for skumfasthet; minimum 50 ppm.

Men amerikansk hveteøl er et friskt og godt øl - veldig enig med @Eramik - og der er altså 40-50% hvetemalt vanlig. Det er helt ulikt tysk weissbier, forøvrig, fordi du bruker en nøytral alegjær. 05 er et greit valg. (men jeg foretrekker skotsk gjær, på litt lav temperatur). Du ville bruke kveik, og det må du nesten få lov til, skjønt hvorfor ... . ;)
Denne er på kveik, hva blir forskjell om jeg bruker slik gjær du anbefaler?
Ser det er kalsium her, det er kanskje noe jeg må anskaffe ja, er det tabletter på bryggselv?

 
Den vil vel få ett ganske stort preg av hvete?
Ikke sikkert det blir dårlig, men kunne tenkt en mindre andel av noe som gjorde samme nytten, om det finnes
Ja, det blir jo et hveteøl, men de lager jo det også der på andre sia av dammen. Du kan jo bruke mye mindre hvete hvis du vil. Bare å ha i litt, og legge inn et meskesteg på 72 grader vil hjelpe.
 
Denne er på kveik, hva blir forskjell om jeg bruker slik gjær du anbefaler?
Ser det er kalsium her, det er kanskje noe jeg må anskaffe ja, er det tabletter på bryggselv?

Det første var et vrient spørsmål. Du får en annen smak/karakter på ølet, men akkurat hvordan det blir med den kveiken, veit jeg ikke. Det vil vel avhenge en del av hvilken temperatur du gjærer på, siden i alle fall noen kveik kan gi et ganske reint resultat om du ikke drar den opp i "kveik-temperaturer". Jeg har aldri brukt kveik, så dette har jeg egentlig mindre greie på:). Men en amerikansk hveteøl skal - for å være "typeriktig" - ikke ha noen utprega bidrag fra gjæren i form av estere (fruktighet) eller fenoler (kryddertoner).Det skal være "reint", og det får du med en ganske nøytral gjærtype som blir gjæra på relativt lav temperatur. 05 på 18 grader skulle være midt i blinken. Men liker du smaken du får av kveiken, så er det jo ingen grunn til ikke å brygge med den. Det blir bare et annerledes øl.

Kalsium får du fra kalsiumklorid og/eller kalsiumsulfat (gips). Til et brygg på 25 liter ferdig øl kan du bruke to ts kalsiumklorid og ei ts kalsiumsulfat i mesken, så får du omtrent den profilen som ligger i oppskrifta du lenker til. Ta kanskje litt snaue skjeer, men nøyaktige mål er ikke viktig. "Sånn ca." er godt nok:).

Bryggselv har sånt, men selger ikke tørt kalsiumklorid i mindre mengder enn 1 kg. Jeg veit ikke hvilke butikker du har lett adgang til. Hvis du uansett må handle på nett, ville jeg heller kjøpt hos Strømmen hjemmebrygg, som er billigere, og som har også kalsiumklorid tørt i 100 grams poser. (100 gram holder til 10-20 brygg, avhengig av hvor mye du bruker, så du kan kanskje like gjerne kjøpe en kilo av hvert. Det er relativt billige greier. Strømmen tar 66 kroner for en kilo.)

Disse saltene senker pHen noe, men jeg ville lagt inn litt syre i tillegg, for å komme lavt nok. Få med ei flaske mjølkesyre (Lactol) også, og drypp oppi 2-3 milliliter av den, så begynner du å nærme deg. Og så tar du to-tre milliliter i skyllevannet, også.

Hvor stort behov du har for å justere ned pHen her avhenger av hva slags vann du har. Har du vanlig norsk overflatevann, har du et bløtt vann. Og et bløtt vann vil gi deg en lavere pH enn et hardere vann når du tilsetter maltet. Men siden lyst malt har mindre evne enn mørkt malt til å senke pHen, vil du likevel uansett ha behov for å hjelpe til med litt syre for å havne i "riktig" sone. (Jeg har gått ut fra at du har bløtt vann her, siden det er det vanlige i Norge.)

Det blir øl uansett hva du gjør, og sannsynligvis drikkelig øl, men disse veldig enkle tiltakene vil garantert gjøre ølet litt bedre:).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp