Tråden for dumme spørsmål.

Slik løser jeg det - fant noe deler i "the man's drawer". :) - vanlig pick-up tube.
Dette er en gjennomføring fra BrewPi - da har du en o-ring både på inside og utside av veggen.
Da er det tett og sterk - O-ringen mellom ventil of gjennomføringen er ekstra (jeg synes det funker bra).
Du kan selv. bruke tape, men det er ikke nødvendig. Ventil skal kun skrus håndfast.
Alt er 1/2" NTP.

Men, dette her hjelper lite hvis du skal koble på en falsk bunn slik du beskriver.

Hvis du vil, kan jeg sende deg delene, tape osv. med posten - kan du i komme i gang på fredag.

Nics.

Vis vedlegget 50750

Vis vedlegget 50751
Den ekstra o-ringen må jeg teste neste gang, bruker akkurat samme gjennomføring og ventil. gjengetape er styrete.
 
Jeg har lest at den mere effektivt absorberes av frisk gjær, så det vil jo definitivt hjelpe. Men du bør vel ikke få mye av acetaldehyd om forholdene er optimale under gjæring. Pitchrate, temperatur, oksygen og næring er det som anbefales å ses nærmere på dersom man har problemer med dette.
Dette er vel litt av utfordringen med kveik. Pitchraten er tradisjonelt ganske lav og temperaturen høy, så det er mulig risikoen for acetaldehyd er større der. Kan hende jeg har svakheter med nok oksygen, men jeg har oksygenert på samme måte for øl uten kveik før uten å få acetaldehyd. Dessuten pitcher man jo gjerne kveik ganske varmt, noe som er til hinder for å holde på særlig mye oksygen i vørteren, om jeg har skjønt det rett. Kan det være at lyse øl rett og slett har for lite næring?
 
Dette er vel litt av utfordringen med kveik. Pitchraten er tradisjonelt ganske lav og temperaturen høy, så det er mulig risikoen for acetaldehyd er større der. Kan hende jeg har svakheter med nok oksygen, men jeg har oksygenert på samme måte for øl uten kveik før uten å få acetaldehyd. Dessuten pitcher man jo gjerne kveik ganske varmt, noe som er til hinder for å holde på særlig mye oksygen i vørteren, om jeg har skjønt det rett. Kan det være at lyse øl rett og slett har for lite næring?
Jeg har ikke brygget med kveik, og ikke satt meg inn i det heller. Hvis jeg skal tippe på dette med farge vil jeg si at siden det er mindre smak i lysere malt, er det lettere å kjenne andre smaker. Sånn sett er jo lysere øl med mindre humle velkjent mer vriene å få til fordi «det er mindre å gjemme usmaker i». Synes også det ville vært rart dersom mørkere malt har mer næring … Hvis du ikke bruker gjærnæring ville jeg i hvert fall prøvd det.
 
Jeg har ikke brygget med kveik, og ikke satt meg inn i det heller. Hvis jeg skal tippe på dette med farge vil jeg si at siden det er mindre smak i lysere malt, er det lettere å kjenne andre smaker. Sånn sett er jo lysere øl med mindre humle velkjent mer vriene å få til fordi «det er mindre å gjemme usmaker i». Synes også det ville vært rart dersom mørkere malt har mer næring … Hvis du ikke bruker gjærnæring ville jeg i hvert fall prøvd det.
Setter en liten starter med gjærnæring på all kveik, men har ikke gjærnæring i selve vørteren.

Jeg har sett beskrevet at tradisjonelt gårdsbrygg var litt mørkere enn pils og relativt alkoholsterkt og at det ga mer næring fra maltet til gjæren enn for lysere, lettere øl.
 
Setter en liten starter med gjærnæring på all kveik, men har ikke gjærnæring i selve vørteren.
Da ville jeg prøvd det!
Setter en liten starter med gjærnæring på all kveik, men har ikke gjærnæring i selve vørteren.

Jeg har sett beskrevet at tradisjonelt gårdsbrygg var litt mørkere enn pils og relativt alkoholsterkt og at det ga mer næring fra maltet til gjæren enn for lysere, lettere øl.
Jeg blir jo nysgjerrig og måtte Google litt :). Fant denne forskningsartikkelenhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.2005.tb00648.x

Her ser de på redusert gjærbarhet i vørt pga bruk av mye mørk malt, som er et resultat av mailardreaksjoner under germaniseringen som resulterer i mindre sukker og aminosyrer.
 
Germanisering.. Nå så jeg for meg at alle maltkorn har små svarte barter. Spiring på ok norsk :)

Men mørkere malttyper "bruker" mer av sukker og aminosyrer, for å få til maillard, bl.a derfor de har lavere ektraktpotensiale.
Men det er jo fortsatt masse annet som kommer med kornet, hvordan det blir påvirket vet jeg ikke når maltet blir mørkere, men det er der fra starten av iallefall.
 
Sist redigert:
Skal handle nye ølslanger til keezeren. Skal ha slanger med ID 3/16. Ser disse kommer med to ulike OD (5/16 og 7/16). Jeg har sistnevnte fra før av. Har det noen praktisk betydning om det er 5/16 eller 7/16 OD?
 
Skal handle nye ølslanger til keezeren. Skal ha slanger med ID 3/16. Ser disse kommer med to ulike OD (5/16 og 7/16). Jeg har sistnevnte fra før av. Har det noen praktisk betydning om det er 5/16 eller 7/16 OD?
Spørs vel hva de er laget av, lettere å bøye, holder bedre på temp hvis de blir stående i et varmt tårn.
 
Germanisering.. Nå så jeg for meg at alle maltkorn har små svarte barter. Spiring på ok norsk :)

Men mørkere malttyper "bruker" mer av sukker og aminosyrer, for å få til maillard. Men det er jo fortsatt masse annet som kommer med kornet, hvordan det blir påvirket vet jeg ikke når maltet blir mørkere, men det er der fra starten av iallefall.
:D Varmebehandling skulle det vært og selvfølgelig ikke germanisering!!! Sånn går det når jeg skal hoppe mellom norsk og engelsk :cool:.Jeg har bare skummet deler av paperet, men de refererer til tidligere forskning hvor det er påvist at mailardreaksjonene som oppstår ved varmebehandlingen reduserer sukkerinnhold og aminosyrer i maltet. Dette med sukkerinnholdet kan vi jo se ut fra oppgitt potensial i malt med forskjellige mørkhetsgrad.
 
Skal handle nye ølslanger til keezeren. Skal ha slanger med ID 3/16. Ser disse kommer med to ulike OD (5/16 og 7/16). Jeg har sistnevnte fra før av. Har det noen praktisk betydning om det er 5/16 eller 7/16 OD?
Sikker på du ikke skal ha 3/16 OD? Er det de fleste bruker
 
Mens du er her @Miguel. Når jeg søker på WLP041 i forumet får jeg mest treff på deg, og forstår at du har brukt denne gjæren litt. Jeg prøver den nå for første gang i en APA, og sliter med at den ligger seg på toppen av vørt. Har måttet riste den ned flere ganger nå for å holde fart i gjæringa. Er dette noe du har erfart med denne gjæren?
 
Jo større slange ID, jo lenger må slangene være for å skape nok trykkfall frem til kran. 3/16 PE slanger med 3mm ID krever som regel 1,5-2m lengde så du må regne med en del lenger enn det med større slanger. Da ser keezeren fort ut som en gryte med kokt spaghetti :p
 
Jo større slange ID, jo lenger må slangene være for å skape nok trykkfall frem til kran. 3/16 PE slanger med 3mm ID krever som regel 1,5-2m lengde så du må regne med en del lenger enn det med større slanger. Da ser keezeren fort ut som en gryte med kokt spaghetti :p

Jeg har klart meg fint med ca 2 m slange i min keezer med 3/16 ID. Ser helt greit ut det, og mer praktisk en stivere slanger. Etter min mening i hvert fall.
 
3/16 PE er overhode ikke stive. 3/8 derimot, det er noe annet :p

Mulig, men mindre flex enn de jeg linket til vil jeg tro de er. Uansett, det var i grunn ikke det jeg lurte på. Jeg er fornøyd med 3/16 ID 2ish meter av det jeg linket til. Funker supert i mitt oppsett. Tapper uten skum.
 
Bruker også samme slanger som Marius, ID: 3/16" (4,7 mm) OD: 5/16" (7,9 mm) 3meter på 1bar er perfekt hos meg.
Fordelen med denne slangen er at den går rett på slangenippler uten overganger/koblinger som det vil samle seg ølrester i.
Lurt å legge slangetuppen i et glass med varmt vann for litt utvidelse før den tres på.
 
Skal lage avtrekksvifte av biltema deler.
Bør selve vifta være i starten, midten eller slutten av avtrekksslangen?
Eller har det lite å si?
 
Tilbake
Topp