Tråden for dumme spørsmål.

Jo større slange ID, jo lenger må slangene være for å skape nok trykkfall frem til kran. 3/16 PE slanger med 3mm ID krever som regel 1,5-2m lengde så du må regne med en del lenger enn det med større slanger. Da ser keezeren fort ut som en gryte med kokt spaghetti :p
 
Jo større slange ID, jo lenger må slangene være for å skape nok trykkfall frem til kran. 3/16 PE slanger med 3mm ID krever som regel 1,5-2m lengde så du må regne med en del lenger enn det med større slanger. Da ser keezeren fort ut som en gryte med kokt spaghetti :p

Jeg har klart meg fint med ca 2 m slange i min keezer med 3/16 ID. Ser helt greit ut det, og mer praktisk en stivere slanger. Etter min mening i hvert fall.
 
3/16 PE er overhode ikke stive. 3/8 derimot, det er noe annet :p

Mulig, men mindre flex enn de jeg linket til vil jeg tro de er. Uansett, det var i grunn ikke det jeg lurte på. Jeg er fornøyd med 3/16 ID 2ish meter av det jeg linket til. Funker supert i mitt oppsett. Tapper uten skum.
 
Bruker også samme slanger som Marius, ID: 3/16" (4,7 mm) OD: 5/16" (7,9 mm) 3meter på 1bar er perfekt hos meg.
Fordelen med denne slangen er at den går rett på slangenippler uten overganger/koblinger som det vil samle seg ølrester i.
Lurt å legge slangetuppen i et glass med varmt vann for litt utvidelse før den tres på.
 
Skal lage avtrekksvifte av biltema deler.
Bør selve vifta være i starten, midten eller slutten av avtrekksslangen?
Eller har det lite å si?
 
Fantastisk, nå tror jeg @dojonieu har redda bryggedagen, men jeg har lagret delelisten så har jeg flere alternativer :) Igjen tusen takk for all hjelpen folkens.

Da er det på veg, levert i posten i dag. Lagt inn noe ekstra for deg, da kan du velge hvordan du løser saken. Fant dessverre ikke Female fitting med slange-stus, men den finnes sikkert hos BS for eksempel.

1617711602417.jpeg
 
Da er det på veg, levert i posten i dag. Lagt inn noe ekstra for deg, da kan du velge hvordan du løser saken. Fant dessverre ikke Female fitting med slange-stus, men den finnes sikkert hos BS for eksempel.

Vis vedlegget 50788
Dette er jo helt rått, jeg setter enormt pris på det og er deg evig takknemlig. Dette blir jo som reine julaften, igjen mange takk.
 
Mens du er her @Miguel. Når jeg søker på WLP041 i forumet får jeg mest treff på deg, og forstår at du har brukt denne gjæren litt. Jeg prøver den nå for første gang i en APA, og sliter med at den ligger seg på toppen av vørt. Har måttet riste den ned flere ganger nå for å holde fart i gjæringa. Er dette noe du har erfart med denne gjæren?
Ja, det er en topcropper. Omtrent som en brite. 002/007 på speed i det å gi litt mer diverse fruktighet.

Jeg synes det er litt merkelig at denne gjæren aldri fikk mer oppmerksomhet. Kanskje ikke helt NEIPA, men lavere utgjæring og god fruktighet fikk jeg fra den da jeg brukte den for en del år siden.
 
Ja, det er en topcropper. Omtrent som en brite. 002/007 på speed i det å gi litt mer diverse fruktighet.

Jeg synes det er litt merkelig at denne gjæren aldri fikk mer oppmerksomhet. Kanskje ikke helt NEIPA, men lavere utgjæring og god fruktighet fikk jeg fra den da jeg brukte den for en del år siden.
Det er ekstremt hvor mye jeg har måttet shake denne ned. Gjæringen stopper litt opp, jeg rister litt, og en time etter putrer den fornøyd videre. Og sånn har dagene gått. Litt slitsomt egentlig …
 
Det er ekstremt hvor mye jeg har måttet shake denne ned. Gjæringen stopper litt opp, jeg rister litt, og en time etter putrer den fornøyd videre. Og sånn har dagene gått. Litt slitsomt egentlig …
Trenger du å riste den ned da? Det er bare de cellene som vil opp til overflaten som drar dit, resten gjør jobben under overflaten. Ville bare latt den jobbe slik den vil. Ofte så får du bedre utgjæring enn spec og. Jeg har aldri dillet med mine pacifics.
 
Trenger du å riste den ned da? Det er bare de cellene som vil opp til overflaten som drar dit, resten gjør jobben under overflaten. Ville bare latt den jobbe slik den vil.
Da TROR JEG at den ville stoppet opp. Ville i hvert fall måtte stått lenge. Jeg har 4-doblet gjæringsaktiviteten i 3 dager nå med å riste 2-3 ganger om dag …
 
Da TROR JEG at den ville stoppet opp. Ville i hvert fall måtte stått lenge. Jeg har 4-doblet gjæringsaktiviteten i 3 dager nå med å riste 2-3 ganger om dag …
Du velger selv. Jeg har aldri dillet med den selv i alle fall. Det er bare sånn den er, og leverer, den er bare annerledes i uttrykksformen enn en som ikke top-cropper så greit som den. Den er ikke US-05 f.eks.
 
Har et hurtigsørsmål angående gjærhøsting.Har flasket pils i dag og fikk plutselig lyst til å prøve å gjenbruke gjæren som er igjen.Kan den stå kaldt i gjæringskaret dekket med en cm vørter i 4 uker eller bør jeg jeg oppbevare den kaldt i et rent sterilisert glass istedenfor ?
 
Har et hurtigsørsmål angående gjærhøsting.Har flasket pils i dag og fikk plutselig lyst til å prøve å gjenbruke gjæren som er igjen.Kan den stå kaldt i gjæringskaret dekket med en cm vørter i 4 uker eller bør jeg jeg oppbevare den kaldt i et rent sterilisert glass istedenfor ?
I glass er nok best, med mindre du har hatt lukka overføring, sånn at gjæringskaret er fylt med CO2 - og du kan ha det stående kaldt.

4 uker er uansett ganske lenge. Du får mye død gjær oppi der i løpet av 4 uker - i tillegg til de som allerede hadde tatt kvelden da gjæringa var over. Det går nok å bruke den - det meste går rimelig greit - men det er ikke optimalt. Du må i alle fall friske den opp, og gi den gjærnæring, før du bruker den.
 
Tilbake
Topp