Marius K.
Norbrygg-medlem
Spørs vel hva de er laget av, lettere å bøye, holder bedre på temp hvis de blir stående i et varmt tårn.
Snakker de helt vanlige PVC slangene:
Spørs vel hva de er laget av, lettere å bøye, holder bedre på temp hvis de blir stående i et varmt tårn.
Jo større slange ID, jo lenger må slangene være for å skape nok trykkfall frem til kran. 3/16 PE slanger med 3mm ID krever som regel 1,5-2m lengde så du må regne med en del lenger enn det med større slanger. Da ser keezeren fort ut som en gryte med kokt spaghetti
Jeg har klart meg fint med ca 2 m slange i min keezer med 3/16 ID. Ser helt greit ut det, og mer praktisk en stivere slanger. Etter min mening i hvert fall.
3/16 PE er overhode ikke stive. 3/8 derimot, det er noe annet
Fantastisk, nå tror jeg @dojonieu har redda bryggedagen, men jeg har lagret delelisten så har jeg flere alternativer Igjen tusen takk for all hjelpen folkens.
Hvor fikk du tak i lock-nuts med spor til det som ser ut som 211-o-ringer? De så fryktelig freshe ut.Da er det på veg, levert i posten i dag. Lagt inn noe ekstra for deg, da kan du velge hvordan du løser saken. Fant dessverre ikke Female fitting med slange-stus, men den finnes sikkert hos BS for eksempel.
Vis vedlegget 50788
Dette er jo helt rått, jeg setter enormt pris på det og er deg evig takknemlig. Dette blir jo som reine julaften, igjen mange takk.Da er det på veg, levert i posten i dag. Lagt inn noe ekstra for deg, da kan du velge hvordan du løser saken. Fant dessverre ikke Female fitting med slange-stus, men den finnes sikkert hos BS for eksempel.
Vis vedlegget 50788
Ja, det er en topcropper. Omtrent som en brite. 002/007 på speed i det å gi litt mer diverse fruktighet.Mens du er her @Miguel. Når jeg søker på WLP041 i forumet får jeg mest treff på deg, og forstår at du har brukt denne gjæren litt. Jeg prøver den nå for første gang i en APA, og sliter med at den ligger seg på toppen av vørt. Har måttet riste den ned flere ganger nå for å holde fart i gjæringa. Er dette noe du har erfart med denne gjæren?
Sealing Locknut (1/2" NPT) - Mashing (brewpi.com)Hvor fikk du tak i lock-nuts med spor til det som ser ut som 211-o-ringer? De så fryktelig freshe ut.
Det er ekstremt hvor mye jeg har måttet shake denne ned. Gjæringen stopper litt opp, jeg rister litt, og en time etter putrer den fornøyd videre. Og sånn har dagene gått. Litt slitsomt egentlig …Ja, det er en topcropper. Omtrent som en brite. 002/007 på speed i det å gi litt mer diverse fruktighet.
Jeg synes det er litt merkelig at denne gjæren aldri fikk mer oppmerksomhet. Kanskje ikke helt NEIPA, men lavere utgjæring og god fruktighet fikk jeg fra den da jeg brukte den for en del år siden.
Trenger du å riste den ned da? Det er bare de cellene som vil opp til overflaten som drar dit, resten gjør jobben under overflaten. Ville bare latt den jobbe slik den vil. Ofte så får du bedre utgjæring enn spec og. Jeg har aldri dillet med mine pacifics.Det er ekstremt hvor mye jeg har måttet shake denne ned. Gjæringen stopper litt opp, jeg rister litt, og en time etter putrer den fornøyd videre. Og sånn har dagene gått. Litt slitsomt egentlig …
Da TROR JEG at den ville stoppet opp. Ville i hvert fall måtte stått lenge. Jeg har 4-doblet gjæringsaktiviteten i 3 dager nå med å riste 2-3 ganger om dag …Trenger du å riste den ned da? Det er bare de cellene som vil opp til overflaten som drar dit, resten gjør jobben under overflaten. Ville bare latt den jobbe slik den vil.
Du velger selv. Jeg har aldri dillet med den selv i alle fall. Det er bare sånn den er, og leverer, den er bare annerledes i uttrykksformen enn en som ikke top-cropper så greit som den. Den er ikke US-05 f.eks.Da TROR JEG at den ville stoppet opp. Ville i hvert fall måtte stått lenge. Jeg har 4-doblet gjæringsaktiviteten i 3 dager nå med å riste 2-3 ganger om dag …
Ja. Generelt så synker sukkerinnholdet med mørkere farge.Er det forskjell på sukkerinnhold i ulike malttyper?
I glass er nok best, med mindre du har hatt lukka overføring, sånn at gjæringskaret er fylt med CO2 - og du kan ha det stående kaldt.Har et hurtigsørsmål angående gjærhøsting.Har flasket pils i dag og fikk plutselig lyst til å prøve å gjenbruke gjæren som er igjen.Kan den stå kaldt i gjæringskaret dekket med en cm vørter i 4 uker eller bør jeg jeg oppbevare den kaldt i et rent sterilisert glass istedenfor ?