Tråden for dumme spørsmål.

Hei. Prøver meg på et spørsmål her.

Jeg har brygget litt av og på de siste årene. Da har jeg har brukt gjæringsbøtter i plast, men for en tid tilbake kjøpte jeg en gjæringsbøtte i rustfritt stål med termometer.

Nå har jeg brygget en ale og satt den til gjæring i en bod. Termometeret viser at temperaturen i karet er 12 grader og stålet kjennes kaldt. Er det slik at jeg må ha varmebelte eller annen temperaturstyring dersom jeg skal brygge ale i et gjæringskar av stål?

Hei. Prøver meg på et spørsmål her.

Jeg har brygget litt av og på de siste årene. Da har jeg har brukt gjæringsbøtter i plast, men for en tid tilbake kjøpte jeg en gjæringsbøtte i rustfritt stål med termometer.

Nå har jeg brygget en ale og satt den til gjæring i en bod. Termometeret viser at temperaturen i karet er 12 grader og stålet kjennes kaldt. Er det slik at jeg må ha varmebelte eller annen temperaturstyring dersom jeg skal brygge ale i et gjæringskar av stål?
12 grader er 12 grader, grunnen til at det kjennes kaldere ut med metall enn plast er at plast ikke leder varme på samme måte. Jeg vet ikke hvilken temperatur du skal opp til, men om du trenger en varmekilde er uavhengig av materialet på gjæringskaret

12 grader er 12 grader, grunnen til at det kjennes kaldere ut med metall enn plast er at plast ikke leder varme på samme måte. Jeg vet ikke hvilken temperatur du skal opp til, men om du trenger en varmekilde er uavhengig av materialet på gjæringskaret
Okei. Ølet skal gjære på 20-23 grader. Temperaturen i boden er 18 grader.

Nå veit jeg ikke hva slags ale det er snakk om, men 18 graders romtemperatur er nokså ideelt om du skal ha i overkant av 20 under hovedgjæringa. Gjæren produserer jo ganske mye varme i den fasen. Men så bør du passe på å sette dunken varmere når hovedgjæringa går mot slutten, så ikke temperaturen synker igjen. Vanlig romtemperatur skulle være utmerket.

Hva slags ale snakker vi om? 20-23 grader er ikke nødvendigvis galt, men for de fleste vanlige aletypene er du i den øvre delen av skalaen da. Du bør i alle fall sjelden begynne gjæringa så høyt, det er opplegg til fuselproduksjon.

Har lyst til å prøve meg på et surøl med bruk av Philly Sour-gjæren, men er usikker på hvor mye humle jeg kan/bør bruke. Har også lyst til å bruke bær etter hvert i gjæringsforløpet, men vet ikke om humle og bær vil påvirke hverandre på noen måte.

Noen som har noen erfaringer med dette?

Noen andre som har opplevd rare lyder fra Intlab magnetrører
Virker som motoren sitter litt løs, som om den har falt i gulvet eller no sånt,
men kan ikke skjønne når det skulle skjedd
Var ikke sånn før. Da gikk den helt smooth

Noen andre som har opplevd rare lyder fra Intlab magnetrører
Virker som motoren sitter litt løs, som om den har falt i gulvet eller no sånt,
men kan ikke skjønne når det skulle skjedd
Var ikke sånn før. Da gikk den helt smooth
Kvaliteten på de rørerne er ikke helt topp. Jeg har måttet åpne opp og stramme skruer inni der.
-Og den tåler ikke det tøffe magnetrørehjulet jeg kjøpte på Strømmen.
Den stoppet helt opp. Ble vel for mye friksjon mot innsiden av bunnplaten.

Sist redigert:
Om du da har 12 grader i karet må du ha kjølt vørteren for mye ned først, stopp kjølingen på 17-18 grader neste gang. Det er ofte bare bra å starte litt lavere enn ønsket gjæringstemperatur, men blir det for kaldt kan gjæren legge seg på bunn og starte treigt selv når du får opp temperaturen igjen.

Kvaliteten på de rørerne er ikke helt topp. Jeg har måttet åpne opp og stramme skruer inni der.
-Og den tåler ikke det tøffe magnetrørehjulet jeg kjøpte på Strømmen.
Den stoppet helt opp. Ble vel for mye friksjon mot innsiden av bunnplaten.
Du kan enten åpne røreren og senke magneten eller bare bruke en liten firkant av plast/plexiglass mellom rører og kolben :)

Har lyst til å prøve meg på et surøl med bruk av Philly Sour-gjæren, men er usikker på hvor mye humle jeg kan/bør bruke. Har også lyst til å bruke bær etter hvert i gjæringsforløpet, men vet ikke om humle og bær vil påvirke hverandre på noen måte.

Noen som har noen erfaringer med dette?
Brygget en ganske plain gose med philly sour nylig (hvete/pilsner/litt syremalt). Hadde kun humle i hopstand, da til 7-8 IBU (Cascade og Centennial). Delte batchen i to og tilsatte bringebærpuré i den ene og pasjonsfruktpuré i den andre.
Jeg mener jeg kjenner et hint av humlene (ønsket sitrustonene), men det er naturlig nok ikke veldig bittert. Du bør være forsiktig med humle i sure øl, for surt pluss bittert kan være vrient å få til å bli godt (selv og sour IPA er en greie).
Om det er å ta knekken på gjæren med humle du er redd for så er ikke dette noe å bekymre seg for, Philly Sour-stammen tåler humle.
Anbefaler å pitche godt med gjær forresten. Jeg brukte Lallemand sin kalkulator, men fikk dårlig utgjæring, så surt men søtt øl (godt uansett). Sikt mot 1g/liter vørter.
Og om du vil booste syrningen så kan det være greit å erstatte en del av maltet (opp mot 10%) med sukker, da vil gjæren lage er surere øl.

Brygget en ganske plain gose med philly sour nylig (hvete/pilsner/litt syremalt). Hadde kun humle i hopstand, da til 7-8 IBU (Cascade og Centennial). Delte batchen i to og tilsatte bringebærpuré i den ene og pasjonsfruktpuré i den andre.
Jeg mener jeg kjenner et hint av humlene (ønsket sitrustonene), men det er naturlig nok ikke veldig bittert. Du bør være forsiktig med humle i sure øl, for surt pluss bittert kan være vrient å få til å bli godt (selv og sour IPA er en greie).
Om det er å ta knekken på gjæren med humle du er redd for så er ikke dette noe å bekymre seg for, Philly Sour-stammen tåler humle.
Anbefaler å pitche godt med gjær forresten. Jeg brukte Lallemand sin kalkulator, men fikk dårlig utgjæring, så surt men søtt øl (godt uansett). Sikt mot 1g/liter vørter.
Og om du vil booste syrningen så kan det være greit å erstatte en del av maltet (opp mot 10%) med sukker, da vil gjæren lage er surere øl.
Takk for svar! Da legger jeg meg på rundt 6-8 IBU.
Hvordan erstatter jeg malt med sukker? «Vanlig» sukker sammen med maltet, eller? (Brygger med Speidel hvis det er relevant for dette)

Om du da har 12 grader i karet må du ha kjølt vørteren for mye ned først, stopp kjølingen på 17-18 grader neste gang. Det er ofte bare bra å starte litt lavere enn ønsket gjæringstemperatur, men blir det for kaldt kan gjæren legge seg på bunn og starte treigt selv når du får opp temperaturen igjen.
Ja. Tror dette må stemme. Temperaturen har steget gradvis.

Kom også på at jeg hadde kaldt vann med starsan opp i karet en stund først. Dette kan ha kjølt karet ned.

Måtte åpne intlaben min også. Er stiv pris på dem til lav kvalitet. Kommer til å kjøpe noe med mere kvalitet neste gang
Prisen er jo grei, ja med mindre man kjøper den i norsk butikk, jeg betalte 180,- på ebay for et par år siden, men har sett en eller to norske nettbutikker skal ha nesten 1000,- og det er jo ran på høylys dag.

Jeg bygde min første for litt over ett år siden. PC vifte og små magneter. Så, under Black Week, kjøpe jeg en (fra norsk bryggebutikk), gikk for en mellompriset en, fordi jeg ville ha noe ‘skikkelig’. Vel, det viste seg at de funker omtrent like bra ... Ja, det er endel ting man like gjerne kan kjøpe på eBay/tilsv til en billig penge, (eller bygge selv gratis), heller enn å betale det 3-4 dobbelte.

Takk for svar! Da legger jeg meg på rundt 6-8 IBU.
Hvordan erstatter jeg malt med sukker? «Vanlig» sukker sammen med maltet, eller? (Brygger med Speidel hvis det er relevant for dette)
Vanlig sukker funker helt fint ja, opp mot 10% av maltvekten kan erstattes med sukker.
Jeg tilsatte 0,5kg sukker til 4 kg malt (pluss litt risskall). Sukkeret trenger ikke koke lenge, hadde det i de siste 10 min av kok.

Hensikten med dette er at gjæren bruker de første døgnene på å lage melkesyre (men også noe alkohol), får den går over til å bare produsere alkohol. Når gjæren da har enkle sukkerarter tilgjengelig fra start, booster du prosessen med melkesyreproduksjon.

Hei,

Hvilken slange bruker folket på sugesiden av pumpa ved bruk av falskbunn? ser for meg at en silikonslange har lett for å kollapse. har i første omgang tenkt å bruke den for å flytte væske mellom kjeler, men ser et potensielt problem ved overføring av vørter fra meskekjele gjennom kornseng+falskbunn.

Erfaringer?

Hei,

Hvilken slange bruker folket på sugesiden av pumpa ved bruk av falskbunn? ser for meg at en silikonslange har lett for å kollapse. har i første omgang tenkt å bruke den for å flytte væske mellom kjeler, men ser et potensielt problem ved overføring av vørter fra meskekjele gjennom kornseng+falskbunn.

Erfaringer?
Tror ikke den kollapser såååå lett, men man får jo tykkveggede silikonslanger også.

Hvis jeg skulle fjernet hvete i denne, ville dere bare økt den andre spesialmalten eller byttet til noe annet, når målet er en lys ipa med tykt skum?

Malt:

6,5 kg Best Pale Ale Malt, 5 EBC

0,3 kg Best Caramel Hell, 30 EBC

0,3 kg Best Wheat Malt, 5 EBC

Totalt: 7,1 kg

Hvis jeg skulle fjernet hvete i denne, ville dere bare økt den andre spesialmalten eller byttet til noe annet, når målet er en lys ipa med tykt skum?

Malt:

6,5 kg Best Pale Ale Malt, 5 EBC

0,3 kg Best Caramel Hell, 30 EBC

0,3 kg Best Wheat Malt, 5 EBC

Totalt: 7,1 kg
Jeg ville ikke fjerna hvetemaltet i det hele tatt. Hvorfor vil du det?

Men skal du gjøre det, så er jo hvetemalt et basismalt, ikke et spesialmalt, og jeg ville bare økt mengden pale malt tilsvarende. Det blir ingen forskjell i smak, men hveten kan ha en effekt på skummet - som jo i så fall blir borte. (Men det er neppe noen stor sak, det heller.)

Tilbake
Topp