Det virka så tåkete når jeg tappet på flaske, tenkte å prøve en annen variant men mulig jeg bare endrer humler litt daJeg ville ikke fjerna hvetemaltet i det hele tatt. Hvorfor vil du det?
Men skal du gjøre det, så er jo hvetemalt et basismalt, ikke et spesialmalt, og jeg ville bare økt mengden pale malt tilsvarende. Det blir ingen forskjell i smak, men hveten kan ha en effekt på skummet - som jo i så fall blir borte. (Men det er neppe noen stor sak, det heller.)
Det virka så tåkete når jeg tappet på flaske, tenkte å prøve en annen variant men mulig jeg bare endrer humler litt da
Noe annen malt jeg burde prøve?
Okey, jeg ser det er mindre tåke nå men er ikke klart, etter 3 dager.Tror ikke litt hvetemalt har no særlig påvirking på det
Helt normalt at humleøl er litt tåket ved flasking. Du kan evt. vurdere å la øllet stå litt lengre før flasking eller legge inn en liten cold crash
Den hopstand’en
Det er jo flott å se at man ikke er helt på jordet
Ja det var voldsomt, blir hele 2,5 gram blir nok 30 gram med mosaic og vic secretDen hopstand’en
Det spiller ikke så stor rolle hva du bruker som bitterhumle på 60.Okey, jeg ser det er mindre tåke nå men er ikke klart, etter 3 dager.
Setter det i garasjen over natta , men det er ikke så kjølig lengre
Humle så tenkte jeg vic secret i wirlpool og tørrhumle, , kan jeg bruke galena til bitterhumle, og kanskje noe ekuanot på 30 min, eller mosaic?
Ok , kjøpte samme malt uten endring og en pose vic secret så kan jeg få brukt opp noen halve poser med centeniel, mosaic og ekuanot.Det spiller ikke så stor rolle hva du bruker som bitterhumle på 60.
Hvis det er snakk om en klassisk IPA, ville jeg brukt et skjema med humlig ved 30, 15 og 0 - og så kanskje stoppa kjølinga en stund på 80 grader.
Regn med tåke i sånne øl. Skal du unngå det, må du bruke klaringsmidler, f.eks. gelatin.
Jeg satte på strips, da ble det tettKjøpt meg ny kjøler i dag, denne måtte det monteres klemringskoblinger på, så ja den ene lekker, har jeg skrudd for hardt eller for svakt? Kan jeg ødelegge kjøleren om jeg skrur hardere eller ryker ringene i koblingen først?
Edit: Og, kan man skru de fra hverandre igjen, eller
Ok jeg har 3-4 meter lange slanger på ut inn, festet med strips og gardena på enden av inn-slangen.Ja riktig, men jeg vil gjerne bruke gardenakoblinger og har derfor brukt disse klemringskoblingene.
Vis vedlegget 52065
Men på selve kjøleren har du tredd slangen på ut/inn og stripset om jeg forstår deg riktig? Jeg kunne tenkt meg gardena også til kjøleren, det skumle med strips er at krana til vannet er i et annet rom enn jeg brygger og kjøler så spretter den av er jeg rimelig fuckedOk jeg har 3-4 meter lange slanger på ut inn, festet med strips og gardena på enden av inn-slangen.
kjøpte 9mm slange på biltema, de passet direkte rett i gardenakoblingen
Jeg brukte slike på dyppkjøleren til ‘gamle’ bryggemaskinen min, (samt tilsvarende på en hjemmelagd kjøler, begge) med billige kopper gardenakoblinger. Fungerer kjempebra, enkle å tømme og rengjøre etter bruk. Ser ikke behovet for å ta de av.Ja riktig, men jeg vil gjerne bruke gardenakoblinger og har derfor brukt disse klemringskoblingene.
Vis vedlegget 52065
Ja slangene er tredd på kjølestilkene. med strips, ruller bare sammen etter bruk.Men på selve kjøleren har du tredd slangen på ut/inn og stripset om jeg forstår deg riktig? Jeg kunne tenkt meg gardena også til kjøleren, det skumle med strips er at krana til vannet er i et annet rom enn jeg brygger og kjøler så spretter den av er jeg rimelig fucked
Ja jeg hadde håpt å få dette tett, ikke bare for enkelheten med tømming av både slanger og kjølespiral, men også med tanke på plassen de forskjellige tilkoblingene er. Okey, så da har jeg muligens tatt for svakt og det skal mye til før det går i stykker, så jeg prøver å stramme litt til, mange takk for svar.Jeg brukte slike på dyppkjøleren til ‘gamle’ bryggemaskinen min, (samt tilsvarende på en hjemmelagd kjøler, begge) med billige kopper gardenakoblinger. Fungerer kjempebra, enkle å tømme og rengjøre etter bruk. Ser ikke behovet for å ta de av.
Lekker de vil jeg tro du bør stramme til. Skal mye til å klemme/deformere røret iom at det er rundt. Det følger med en messingring (klemting) som tres på røret (på kjøleren)? Den skal deforneres litt, (ved å klemmes) for å lage en tett forsegling.
Vis vedlegget 52066
Hadde det ikke vært for lagring og at vannet er i et annet rom hadde jeg vurdert det på den måten, jeg brygger i mancaven, og under vegg til vegg teppe fra nittenhundreogblomkål er det betong, men hoff for en jobb om det kommer 10 liter utover det gulvetJa slangene er tredd på kjølestilkene. med strips, ruller bare sammen etter bruk.
Jeg brygger i garasjen og kjølevannet går til å vaske flasker
Du må bare sørge for at de ikke spretter av....
Ja jeg hadde håpt å få dette tett, ikke bare for enkelheten med tømming av både slanger og kjølespiral, men også med tanke på plassen de forskjellige tilkoblingene er. Okey, så da har jeg muligens tatt for svakt og det skal mye til før det går i stykker, så jeg prøver å stramme litt til, mange takk for svar.
Og her fulgte det med 2 ringting.
Vis vedlegget 52069
Edit: Jeg glemte spørre @Petter Mandt, kan jeg skru de av og sjekke at ringene ligger riktig nå som de først er skrudd fast eller er dette en sånn engangsgreie?
Sorry for å måtte ha det inn med t-skje, men burde jeg da skru det fra hverandre og sjekke før jeg strammer på nytt eller bare stramme?