Tråden for dumme spørsmål.

Nå har jeg brygget 3-4 med kveik så kunne vært fornuftig å prøve noe annet enn kveik og us05
Er forsåvidt fornøyd med resultatet men kan være noe å hente tenker jeg, er på brygg nr8 da
Siste 2 apa og 2 ipa ble brygget på 1(!) pose Verdant, (ga litt ekstra oksygen etter 12t på 1ste, topphøstet 2 ganger via blowouttube, og en av apa’ene ble gjæra på gjær&humlekaka etter første ipa’en, (funka som ei kule). Kjempefornøyd.
Apa’ene er nesten for IPAer å regne, men mer ‘crushable’. Synes gjæren gir fin fruktsmak, (fersken sies det).
 
Siste 2 apa og 2 ipa ble brygget på 1(!) pose Verdant, (ga litt ekstra oksygen etter 12t på 1ste, topphøstet 2 ganger via blowouttube, og en av apa’ene ble gjæra på gjær&humlekaka etter første ipa’en, (funka som ei kule). Kjempefornøyd.
Apa’ene er nesten for IPAer å regne, men mer ‘crushable’. Synes gjæren gir fin fruktsmak, (fersken sies det).
Tenkte 2 poser tørrgjær jeg løser opp i vann og heller det som først i gjæringskaret.
Dette skjønte jeg ikke : (ga litt ekstra oksygen etter 12t på 1ste, topphøstet 2 ganger via blowouttube,

Jeg tømmer vann over kaka og bunnfeller humlen ett par ganger før jeg bunnfeller gjær og bruker 1/4 av gjæren på neste brygg
 
Jeg prøvde all slags styrke, problemet løste seg når jeg brukte gjengeteip, som jeg ble fortalt ikke var nødvendig, men jeje, fungerer det så fungerer det :)

Og jeg leste et av dine eldre innlegg hvor du sa det samme, men du vet, når man har prøvd det meste og det ikke fungerer kommer man krypende i skam til denne tråden :p
Det er forresten viktig å presisere at det er mutteren du skal skru på, den delen som klemringen går inn i skal holdes i ro.
Er det rett gjort sitter klemringen fast på røret, men kan ofte roteres.

Det er fort gjort å gå på en smell hvis en bruker klemring som er mykere en røret.
 
Tenkte 2 poser tørrgjær jeg løser opp i vann og heller det som først i gjæringskaret.
Dette skjønte jeg ikke : (ga litt ekstra oksygen etter 12t på 1ste, topphøstet 2 ganger via blowouttube,

Jeg tømmer vann over kaka og bunnfeller humlen ett par ganger før jeg bunnfeller gjær og bruker 1/4 av gjæren på neste brygg
Sikkert greit med 2 poser gjær. Jeg ga oksygen etter 12 t fordi jeg kun brukte 1 pose, (og fikk en enorm krausen - livlig gjær).
Det er nok greit å bruke blow-off tube ned i flaske. Jeg har lest flere som oppgir at de får kraftig krausen. Jeg synes det er en enkel måte å høste gjær på; lite headspace når man gjærer, og det trykkes gjær-skum opp gjennom blowoff tube, og ned i en ren flaske, ev med litt starsan i. Da slipper man å åpne for å topphøste, og man reduserer risiko for kontaminasjon.
last ned (11).png
 
Det er forresten viktig å presisere at det er mutteren du skal skru på, den delen som klemringen går inn i skal holdes i ro.
Er det rett gjort sitter klemringen fast på røret, men kan ofte roteres.

Det er fort gjort å gå på en smell hvis en bruker klemring som er mykere en røret.
Ja der kan man se, fyren på sjappa sa dra til hver vei, men måtte ta de av for å prøve gjengeteip og som du sier satt ringene fast.

Etter jeg satt på litt gjengeteip var det ikke mye som skulle til av moment før det var tett så jeg håper det holder, tester den på bryggedag før den går i vørter og tenker at holder den da så er det greit :)
 
Ja der kan man se, fyren på sjappa sa dra til hver vei, men måtte ta de av for å prøve gjengeteip og som du sier satt ringene fast.

Etter jeg satt på litt gjengeteip var det ikke mye som skulle til av moment før det var tett så jeg håper det holder, tester den på bryggedag før den går i vørter og tenker at holder den da så er det greit :)
Det er ett fritt land
 

Vedlegg

  • 00C73CE2-7E1C-40D0-AE60-ED01E65AEEE7.jpeg
    00C73CE2-7E1C-40D0-AE60-ED01E65AEEE7.jpeg
    402 KB · Sett: 26
Ja der kan man se, fyren på sjappa sa dra til hver vei, men måtte ta de av for å prøve gjengeteip og som du sier satt ringene fast.

Etter jeg satt på litt gjengeteip var det ikke mye som skulle til av moment før det var tett så jeg håper det holder, tester den på bryggedag før den går i vørter og tenker at holder den da så er det greit :)
Gjengetape er gull. :)
 
Jeg har brygget min første lager, i form av en tysk pilsner. OG 1.051. 3 pakker rehydrert w34/70 ble pitchet på 10 grader, hevet til 11 grader dagen derpå. Etter åtte dager hevet jeg til 13 grader. Kjøpte en Tilt som jeg ploppet oppi karet et par dager etter dette, ca på dag 9. Den viste SG på 1.009, som er forventet FG på min oppskrift. Syntes det var mistenkelig rask utgjæring. Har gradvis hevet temp til 17 grader for diacetyl rest, og holdt den der i 4 dager. SG er fortsatt 1.009. Er det rimelig å anta at dette bare har gått uforventet raskt, og begynne med cold crash, eller har det skjedd noe rart her med måling av SG?
 
Jeg har brygget min første lager, i form av en tysk pilsner. OG 1.051. 3 pakker rehydrert w34/70 ble pitchet på 10 grader, hevet til 11 grader dagen derpå. Etter åtte dager hevet jeg til 13 grader. Kjøpte en Tilt som jeg ploppet oppi karet et par dager etter dette, ca på dag 9. Den viste SG på 1.009, som er forventet FG på min oppskrift. Syntes det var mistenkelig rask utgjæring. Har gradvis hevet temp til 17 grader for diacetyl rest, og holdt den der i 4 dager. SG er fortsatt 1.009. Er det rimelig å anta at dette bare har gått uforventet raskt, og begynne med cold crash, eller har det skjedd noe rart her med måling av SG?
Jeg vil si at det er helt normalt. Når den nå har stått i 14 dager, hvorav de fire siste på diacetylrest, og SG har vært stabil lenger enn det, kan du trygt starte cold crash.
 
Det kommer an på røret, alu og kobberrør må ha støttehylse, rustfritt trenger ikke.
Det kommer også an på veggtykkelsen, veldig tynnveggede rustfri/stålrør kan også trenge støttehylse mens harde kobberrør med tykkere vegger ikke trenger det. Sannsynligvis er ingen kjølespiraler lagd med harde kobberrør, men det kan være noen i rustfritt med tvilsom veggtykkelse.
 
Siste 2 apa og 2 ipa ble brygget på 1(!) pose Verdant, (ga litt ekstra oksygen etter 12t på 1ste, topphøstet 2 ganger via blowouttube, og en av apa’ene ble gjæra på gjær&humlekaka etter første ipa’en, (funka som ei kule). Kjempefornøyd.
Apa’ene er nesten for IPAer å regne, men mer ‘crushable’. Synes gjæren gir fin fruktsmak, (fersken sies det).
Det anbefales å gjære første uke på 17 grader
Hvor varmt kan man man normalt stille ett kjøleskap?
 
har fått leie plass i kjelleren hos naboen en uke
Nå er det like før det koker her
Blir dette bra? er jo ett dumt spørsmål 1.062
Hvis det er helt uten temperaturstyring ville jeg heller sjekket temperaturen i kjelleren, det gjærer en cider til kona i vår kjeller nå og den holder konstant 17 grader :)
 
Tilbake
Topp