Tråden for dumme spørsmål.

Ok jeg har 3-4 meter lange slanger på ut inn, festet med strips og gardena på enden av inn-slangen.
kjøpte 9mm slange på biltema, de passet direkte rett i gardenakoblingen
Men på selve kjøleren har du tredd slangen på ut/inn og stripset om jeg forstår deg riktig? Jeg kunne tenkt meg gardena også til kjøleren, det skumle med strips er at krana til vannet er i et annet rom enn jeg brygger og kjøler så spretter den av er jeg rimelig fucked :eek:
 
Ja riktig, men jeg vil gjerne bruke gardenakoblinger og har derfor brukt disse klemringskoblingene.
Vis vedlegget 52065
Jeg brukte slike på dyppkjøleren til ‘gamle’ bryggemaskinen min, (samt tilsvarende på en hjemmelagd kjøler, begge) med billige kopper gardenakoblinger. Fungerer kjempebra, enkle å tømme og rengjøre etter bruk. Ser ikke behovet for å ta de av.
Lekker de vil jeg tro du bør stramme til. Skal mye til å klemme/deformere røret iom at det er rundt. Det følger med en messingring (klemting) som tres på røret (på kjøleren)? Den skal deforneres litt, (ved å klemmes) for å lage en tett forsegling.
AE051A27-5567-4670-99CF-A9CE1532791B.jpeg
 
Men på selve kjøleren har du tredd slangen på ut/inn og stripset om jeg forstår deg riktig? Jeg kunne tenkt meg gardena også til kjøleren, det skumle med strips er at krana til vannet er i et annet rom enn jeg brygger og kjøler så spretter den av er jeg rimelig fucked :eek:
Ja slangene er tredd på kjølestilkene. med strips, ruller bare sammen etter bruk.
Jeg brygger i garasjen og kjølevannet går til å vaske flasker :cool:
Du må bare sørge for at de ikke spretter av....
 
Jeg brukte slike på dyppkjøleren til ‘gamle’ bryggemaskinen min, (samt tilsvarende på en hjemmelagd kjøler, begge) med billige kopper gardenakoblinger. Fungerer kjempebra, enkle å tømme og rengjøre etter bruk. Ser ikke behovet for å ta de av.
Lekker de vil jeg tro du bør stramme til. Skal mye til å klemme/deformere røret iom at det er rundt. Det følger med en messingring (klemting) som tres på røret (på kjøleren)? Den skal deforneres litt, (ved å klemmes) for å lage en tett forsegling.
Vis vedlegget 52066
Ja jeg hadde håpt å få dette tett, ikke bare for enkelheten med tømming av både slanger og kjølespiral, men også med tanke på plassen de forskjellige tilkoblingene er. Okey, så da har jeg muligens tatt for svakt og det skal mye til før det går i stykker, så jeg prøver å stramme litt til, mange takk for svar.

Og her fulgte det med 2 ringting.
Screenshot_20210603_174857_com.android.chrome.jpg

Edit: Jeg glemte spørre @Petter Mandt, kan jeg skru de av og sjekke at ringene ligger riktig nå som de først er skrudd fast eller er dette en sånn engangsgreie?
 
Sist redigert:
Ja slangene er tredd på kjølestilkene. med strips, ruller bare sammen etter bruk.
Jeg brygger i garasjen og kjølevannet går til å vaske flasker :cool:
Du må bare sørge for at de ikke spretter av....
Hadde det ikke vært for lagring og at vannet er i et annet rom hadde jeg vurdert det på den måten, jeg brygger i mancaven, og under vegg til vegg teppe fra nittenhundreogblomkål er det betong, men hoff for en jobb om det kommer 10 liter utover det gulvet :p
 
Sist redigert:
Ja jeg hadde håpt å få dette tett, ikke bare for enkelheten med tømming av både slanger og kjølespiral, men også med tanke på plassen de forskjellige tilkoblingene er. Okey, så da har jeg muligens tatt for svakt og det skal mye til før det går i stykker, så jeg prøver å stramme litt til, mange takk for svar.

Og her fulgte det med 2 ringting.
Vis vedlegget 52069

Edit: Jeg glemte spørre @Petter Mandt, kan jeg skru de av og sjekke at ringene ligger riktig nå som de først er skrudd fast eller er dette en sånn engangsgreie?
F2952C59-195D-497E-A32D-29372FCD10DF.png
 
Hatt en starter på 2 liter i kjøleskapet ca en måned :oops: Kan eg bare ha litt mer spraymalt i og starte den på ny? Hvor mye?
WLP 810.
 
Hatt en starter på 2 liter i kjøleskapet ca en måned :oops: Kan eg bare ha litt mer spraymalt i og starte den på ny? Hvor mye?
WLP 810.
Vil vel si nei egentlig, og at det beste er å dekantere og sette ny starter. Der er jo ca 4% alkohol i den starteren nå, har du mer spraymalt nedi så når du vel en ABV som ikke er optimal.
 
Hva vil du anbefale?
Tar meg friheten å svare: Wyeast 1318. Og jeg hørte nylig at et kjent amerikansk bryggeri - husker i farta ikke hvilket - faktisk bruker wlp 002, altså Fuller's' gjær, som det finnes flere versjoner av, også som tørrgjær (https://www.bryggselv.no/lallemand/...GBHkWqJX-N8081GAN-dTjkR73NUQfrvQaAjsuEALw_wcB)

Dette er nå bare mine forslag, sjølsagt. Det er mange britiske alegjærtyper som kan brukes, og som blir brukt. 05 er bare en av dem, men den har en spesiell posisjon fordi det var den som var der da den amerikanske IPA-tradisjonen blei tatt opp igjen og videreutvikla. Den skal visstnok komme fra Ballantine's, den eneste amerikanske IPAen som overlevde inn i moderne bryggetid. Og hvor den i sin tid kan ha kommet fra ... ? I alle fall fra de britiske øyer.

Er du veldig glad i kveik, og ha en klar formening om at den vil gi deg det ølet du drømmer om, skal du så klart bruke den. Men det blir noe annet enn en klassisk IPA.
 
Sist redigert:
Hva vil du anbefale?
Jeg er veldig begeistret for Lallemand Verdant i humleøl. Den er ikke ulik WY1318, men lettere å ha med å gjøre. Ikke at WY er vanskelig, men jeg har faktisk prestert å få til skikkelig mislykket øl med den grunnet det knotete patentet på pakningene (enten det - eller at butikken ikke hadde oppbevart den kaldt. Smakte grusomt). Ser at du lurte på dette med hvete i en IPA. Denne ølstilen er jo blant de tryggeste når det gjelder å få flott skum (pga. bitterheten fra humla), så jeg tenker at hvete eller ikke spiller liten rolle.
 
Sorry for å måtte ha det inn med t-skje, men burde jeg da skru det fra hverandre og sjekke før jeg strammer på nytt eller bare stramme?

Han på sjappa sa jeg bare skulle presse den på og stramme, så åpnet aldri noen av de koblingene.
Ja, du kan demontere de, har sett koblinger som er feilmontert fra fabrikk.
Men mest sannsynlig har du skrudd for lite til, du skal skru ca 5-6/4 omdreining fra håndteitet på nye koblinger og 1/2 omdreing på brukte.
 
Hva med å heller prøve å lage et øl som faktisk blir godt? :p

Det lages godt og dårlig øl med Kveik. Men ikke alle er like begeistret. Jeg har ikke brukt kveik enda. Dog har jeg en Lallemand Voss i kjøleskapet som jeg på ett eller annet tidspunkt kommer til å bruke. Selv om jeg ikke har noen konkrete planer, vet jeg at jeg har lyst å prøve når det faller seg naturlig.

Ser ingen grunn til å fraråde bruk av kveik, synes det er viktig at man gjør sine egne erfaringer for å finne ut om det er noe for deg.
 
Ja, du kan demontere de, har sett koblinger som er feilmontert fra fabrikk.
Men mest sannsynlig har du skrudd for lite til, du skal skru ca 5-6/4 omdreining fra håndteitet på nye koblinger og 1/2 omdreing på brukte.
Jeg prøvde all slags styrke, problemet løste seg når jeg brukte gjengeteip, som jeg ble fortalt ikke var nødvendig, men jeje, fungerer det så fungerer det :)

Og jeg leste et av dine eldre innlegg hvor du sa det samme, men du vet, når man har prøvd det meste og det ikke fungerer kommer man krypende i skam til denne tråden :p
 
Det lages godt og dårlig øl med Kveik. Men ikke alle er like begeistret. Jeg har ikke brukt kveik enda. Dog har jeg en Lallemand Voss i kjøleskapet som jeg på ett eller annet tidspunkt kommer til å bruke. Selv om jeg ikke har noen konkrete planer, vet jeg at jeg har lyst å prøve når det faller seg naturlig.

Ser ingen grunn til å fraråde bruk av kveik, synes det er viktig at man gjør sine egne erfaringer for å finne ut om det er noe for deg.
Nå har jeg brygget 3-4 med kveik så kunne vært fornuftig å prøve noe annet enn kveik og us05
Er forsåvidt fornøyd med resultatet men kan være noe å hente tenker jeg, er på brygg nr8 da
 
Tilbake
Topp