Finn Berger
Moderator
Det er et fritt land ......
Mulig jeg skal prøve med voss kveik på denne?
Det er et fritt land ......
Ja til en viss grad, kan kanskje bruke us 05 , selv om det ble mye humlerester i bunnfallet fra helgaDet er et fritt land ...
Vil vel si nei egentlig, og at det beste er å dekantere og sette ny starter. Der er jo ca 4% alkohol i den starteren nå, har du mer spraymalt nedi så når du vel en ABV som ikke er optimal.Hatt en starter på 2 liter i kjøleskapet ca en måned Kan eg bare ha litt mer spraymalt i og starte den på ny? Hvor mye?
WLP 810.
Hva vil du anbefale?Hva med å heller prøve å lage et øl som faktisk blir godt?
Tar meg friheten å svare: Wyeast 1318. Og jeg hørte nylig at et kjent amerikansk bryggeri - husker i farta ikke hvilket - faktisk bruker wlp 002, altså Fuller's' gjær, som det finnes flere versjoner av, også som tørrgjær (https://www.bryggselv.no/lallemand/...GBHkWqJX-N8081GAN-dTjkR73NUQfrvQaAjsuEALw_wcB)Hva vil du anbefale?
Jeg er veldig begeistret for Lallemand Verdant i humleøl. Den er ikke ulik WY1318, men lettere å ha med å gjøre. Ikke at WY er vanskelig, men jeg har faktisk prestert å få til skikkelig mislykket øl med den grunnet det knotete patentet på pakningene (enten det - eller at butikken ikke hadde oppbevart den kaldt. Smakte grusomt). Ser at du lurte på dette med hvete i en IPA. Denne ølstilen er jo blant de tryggeste når det gjelder å få flott skum (pga. bitterheten fra humla), så jeg tenker at hvete eller ikke spiller liten rolle.Hva vil du anbefale?
Ja, du kan demontere de, har sett koblinger som er feilmontert fra fabrikk.Sorry for å måtte ha det inn med t-skje, men burde jeg da skru det fra hverandre og sjekke før jeg strammer på nytt eller bare stramme?
Han på sjappa sa jeg bare skulle presse den på og stramme, så åpnet aldri noen av de koblingene.
Hva med å heller prøve å lage et øl som faktisk blir godt?
Jeg prøvde all slags styrke, problemet løste seg når jeg brukte gjengeteip, som jeg ble fortalt ikke var nødvendig, men jeje, fungerer det så fungerer detJa, du kan demontere de, har sett koblinger som er feilmontert fra fabrikk.
Men mest sannsynlig har du skrudd for lite til, du skal skru ca 5-6/4 omdreining fra håndteitet på nye koblinger og 1/2 omdreing på brukte.
Nå har jeg brygget 3-4 med kveik så kunne vært fornuftig å prøve noe annet enn kveik og us05Det lages godt og dårlig øl med Kveik. Men ikke alle er like begeistret. Jeg har ikke brukt kveik enda. Dog har jeg en Lallemand Voss i kjøleskapet som jeg på ett eller annet tidspunkt kommer til å bruke. Selv om jeg ikke har noen konkrete planer, vet jeg at jeg har lyst å prøve når det faller seg naturlig.
Ser ingen grunn til å fraråde bruk av kveik, synes det er viktig at man gjør sine egne erfaringer for å finne ut om det er noe for deg.
Siste 2 apa og 2 ipa ble brygget på 1(!) pose Verdant, (ga litt ekstra oksygen etter 12t på 1ste, topphøstet 2 ganger via blowouttube, og en av apa’ene ble gjæra på gjær&humlekaka etter første ipa’en, (funka som ei kule). Kjempefornøyd.Nå har jeg brygget 3-4 med kveik så kunne vært fornuftig å prøve noe annet enn kveik og us05
Er forsåvidt fornøyd med resultatet men kan være noe å hente tenker jeg, er på brygg nr8 da
Tenkte 2 poser tørrgjær jeg løser opp i vann og heller det som først i gjæringskaret.Siste 2 apa og 2 ipa ble brygget på 1(!) pose Verdant, (ga litt ekstra oksygen etter 12t på 1ste, topphøstet 2 ganger via blowouttube, og en av apa’ene ble gjæra på gjær&humlekaka etter første ipa’en, (funka som ei kule). Kjempefornøyd.
Apa’ene er nesten for IPAer å regne, men mer ‘crushable’. Synes gjæren gir fin fruktsmak, (fersken sies det).
Det er forresten viktig å presisere at det er mutteren du skal skru på, den delen som klemringen går inn i skal holdes i ro.Jeg prøvde all slags styrke, problemet løste seg når jeg brukte gjengeteip, som jeg ble fortalt ikke var nødvendig, men jeje, fungerer det så fungerer det
Og jeg leste et av dine eldre innlegg hvor du sa det samme, men du vet, når man har prøvd det meste og det ikke fungerer kommer man krypende i skam til denne tråden
Sikkert greit med 2 poser gjær. Jeg ga oksygen etter 12 t fordi jeg kun brukte 1 pose, (og fikk en enorm krausen - livlig gjær).Tenkte 2 poser tørrgjær jeg løser opp i vann og heller det som først i gjæringskaret.
Dette skjønte jeg ikke : (ga litt ekstra oksygen etter 12t på 1ste, topphøstet 2 ganger via blowouttube,
Jeg tømmer vann over kaka og bunnfeller humlen ett par ganger før jeg bunnfeller gjær og bruker 1/4 av gjæren på neste brygg
Ja der kan man se, fyren på sjappa sa dra til hver vei, men måtte ta de av for å prøve gjengeteip og som du sier satt ringene fast.Det er forresten viktig å presisere at det er mutteren du skal skru på, den delen som klemringen går inn i skal holdes i ro.
Er det rett gjort sitter klemringen fast på røret, men kan ofte roteres.
Det er fort gjort å gå på en smell hvis en bruker klemring som er mykere en røret.
Det er ett fritt landJa der kan man se, fyren på sjappa sa dra til hver vei, men måtte ta de av for å prøve gjengeteip og som du sier satt ringene fast.
Etter jeg satt på litt gjengeteip var det ikke mye som skulle til av moment før det var tett så jeg håper det holder, tester den på bryggedag før den går i vørter og tenker at holder den da så er det greit
Gjengetape er gull.Ja der kan man se, fyren på sjappa sa dra til hver vei, men måtte ta de av for å prøve gjengeteip og som du sier satt ringene fast.
Etter jeg satt på litt gjengeteip var det ikke mye som skulle til av moment før det var tett så jeg håper det holder, tester den på bryggedag før den går i vørter og tenker at holder den da så er det greit