loebrygg
Norbrygg-medlem
Har lest her inne at noen har gjort det. Husker ikke tråden, men google er din venn
Jeg har prøvd, men kanskje ikke iherdig nok
har vel uansett ingen ting å tape på å prøve en test batch og se om jeg trives med det
Har lest her inne at noen har gjort det. Husker ikke tråden, men google er din venn
Kan det ha vært denne tråden?Jeg har prøvd, men kanskje ikke iherdig nok
har vel uansett ingen ting å tape på å prøve en test batch og se om jeg trives med det
Kan det ha vært denne tråden?
Jaja, men der var det snakk om å meske rett i en bøtte, jeg tror uansett at om du isolerer bøtta at det vil gå helt fint.ikke den jeg tenkte på ihvertfall, og jeg tenker nok at det uansett blir en biab løsning
Har sett på diverse engelske forum at en del i varmere strøk setter gjæringsbøtta i badekaret og fyller opp med vann på ønsket temperatur rundt. Da blir det så mye termisk masse at man ikke trenger å følge med så mye, og om temperaturen går opp noen grader senere i gjæringen er jo bare greit.Swamp cooler
Vis vedlegget 52125
Ja jeg vurdere en av disse murerkassene helt i starten selv, men blei jo til et kjøleskap, jeg tenker at uansett så må det være bedre å gjøre noe enn å "la det gå som det går", er er jo ikke snakk om mange dagene før ting roer seg og temperatur, som du sier ikke er like viktigHar sett på diverse engelske forum at en del i varmere strøk setter gjæringsbøtta i badekaret og fyller opp med vann på ønsket temperatur rundt. Da blir det så mye termisk masse at man ikke trenger å følge med så mye, og om temperaturen går opp noen grader senere i gjæringen er jo bare greit.
Nei det var en annen tråd med bilder og greier..Kan det ha vært denne tråden?
Det var da bilder i denne tråden ogsåNei det var en annen tråd med bilder og greier..
Jeg bruker den, og den passer fint i europrisbøtte. Bryggselvbøttene er litt breiere, men jeg trur det skal funke greit, også.Noen som har prøvd å meske i gæringsbøtte?
Tenkte jeg like gjerne kunne prøve å bygge om en gamel gjæringsbøtte fra Bryggselv, bare isolere den litt
Den er tross alt større enn 15 liters kjelen min, også kan jeg heller kjøre no-sparge og fortsette å koke i kokekjelen
I så fall trenger jeg en bredere meskepose, er denne ok til det formål? https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400066/meskepose-xxl-60x60cm
Jaja men jeg husker en spesifikk tråd med diverse illustrasjonerDet var da bilder i denne tråden også
Skjønte jo det, prøvde meg på netthumorJaja men jeg husker en spesifikk tråd med diverse illustrasjoner
Aldri mesket, men gjorde 10 min batch sparge i julabøtte en god stund, som regel på 78 grader, gikk helt fint det.
Brukte denne, og jo det var klønete, fordi den er ikke konisk i bunn så måtte ta tak i ett av de nederste hjørnene så det andre hjørnet ble det første som gikk i bøtta for å unngå gris. Det løste seg når jeg gikk over til TheBrewBag 35L, den er konet i bunn og strekker seg ikke.Var det ikke litt klønete å få posen til å passe bøtta. Jeg opplevde ihvertfall det, eller brukte du en annen pose enn meg da?
Ja, jeg ville vente til helt på halen av den aktive gjæringa for å unngå at humla blir liggende i alt for lenge. Samtidig er du da ganske godt beskytta mot oksidiering fra den lufta som slipper til når du hiver humla oppi. (Jeg har riktignok aldri opplevd det som noe problem, og har kommet til at jeg helst venter til ølet er utgjæra. Men det er et vanlig - og antakelig godt - råd å humle i det gjæringa går mot slutten.)Verdanten har allerede begynt å klukke, 6 timer etter tapping på gjæringsbøtte, kjølte til 18 grader men klarer ikke lavere enn 20 grader i rommet
Når skal denne tørrhumles, venter jeg til 1.020 ?
En kamerat av meg brukte en bazooka da han meska i gjæringsbøtte, sånn at han kunne tappe gjennom krana. Trur det funka fint. Ellers kan du antakelig gjøre som jeg har måttet gjøre et par ganger fordi slangen fra falskbunnen til krana hadde hoppa av. Jeg lirka bare meskespaden ned mellom meskeposen og krana sånn at det blei et lite rom der, og fikk tappa helt greit.ikke den jeg tenkte på ihvertfall, og jeg tenker nok at det uansett blir en biab løsning
Brukte denne, og jo det var klønete, fordi den er ikke konisk i bunn så måtte ta tak i ett av de nederste hjørnene så det andre hjørnet ble det første som gikk i bøtta for å unngå gris. Det løste seg når jeg gikk over til TheBrewBag 35L, den er konet i bunn og strekker seg ikke.
Dessverre fungerer ikke den meskeposen til EBIAB fordi maskene er for fine til kontinuerlig sirkulering så jeg kan sende den til deg om du vil
Skal finne frem en av mine gamle BS bøtter og teste, men den store fordelen med posen er at den er smalere i bunn og at den ikke streker seg.Gjerne det hvis du mener den passer
Gjenbruk er bra, men ikke noe stresse med