Tråden for dumme spørsmål.

Verdanten har allerede begynt å klukke, 6 timer etter tapping på gjæringsbøtte, kjølte til 18 grader men klarer ikke lavere enn 20 grader i rommet
Når skal denne tørrhumles, venter jeg til 1.020 ?
 
Verdanten har allerede begynt å klukke, 6 timer etter tapping på gjæringsbøtte, kjølte til 18 grader men klarer ikke lavere enn 20 grader i rommet
Når skal denne tørrhumles, venter jeg til 1.020 ?
Ja, jeg ville vente til helt på halen av den aktive gjæringa for å unngå at humla blir liggende i alt for lenge. Samtidig er du da ganske godt beskytta mot oksidiering fra den lufta som slipper til når du hiver humla oppi. (Jeg har riktignok aldri opplevd det som noe problem, og har kommet til at jeg helst venter til ølet er utgjæra. Men det er et vanlig - og antakelig godt - råd å humle i det gjæringa går mot slutten.)
 
ikke den jeg tenkte på ihvertfall, og jeg tenker nok at det uansett blir en biab løsning
En kamerat av meg brukte en bazooka da han meska i gjæringsbøtte, sånn at han kunne tappe gjennom krana. Trur det funka fint. Ellers kan du antakelig gjøre som jeg har måttet gjøre et par ganger fordi slangen fra falskbunnen til krana hadde hoppa av. Jeg lirka bare meskespaden ned mellom meskeposen og krana sånn at det blei et lite rom der, og fikk tappa helt greit.
 
Brukte denne, og jo det var klønete, fordi den er ikke konisk i bunn så måtte ta tak i ett av de nederste hjørnene så det andre hjørnet ble det første som gikk i bøtta for å unngå gris. Det løste seg når jeg gikk over til TheBrewBag 35L, den er konet i bunn og strekker seg ikke.

Dessverre fungerer ikke den meskeposen til EBIAB fordi maskene er for fine til kontinuerlig sirkulering så jeg kan sende den til deg om du vil :)

Gjerne det hvis du mener den passer
Gjenbruk er bra, men ikke noe stresse med
 
Gjerne det hvis du mener den passer
Gjenbruk er bra, men ikke noe stresse med
Skal finne frem en av mine gamle BS bøtter og teste, men den store fordelen med posen er at den er smalere i bunn og at den ikke streker seg.

Gjenbruk er absolutt bra og disse posene om de brukes riktig og behandles godt varer mange 100 brygg, og jeg har brukt den på 4-5 :) Har bestilt ny til Digiboil'en, men den skal lages og sendes fra statene så får den vel neppe med det første :p
 
Herlig, kanskje jeg skal prøve å kansellere den billigposen jeg bestilte da
Hvor mye skal du ha? Betaler i hvertfall frakt
 
Er det noen med litt innsikt som kan forklare hvordan denne pumpen er ment å styres. 0 - 5 V?
går med planer om å integrere en pumpe i bryggeriet, og hadde sett for meg å kunne regulere pumpen vha for eksempel et potmeter (må vel noe mere dilldall til i tillegg til potmeteret)
kan man regulere den enklere varianten (som brewshop selger) som ikke har den tredje "blå" lederen for analog input på en enkel måte
vil en 24v pumpe for eksempel kunne reguleres med såkalt pulsbreddemodulering (eller dimmes sagt på en annen måte)
Vil det kreve mye duppeditter (og i så fall hvilke?) og dermed bli unødvendig kostbart?

Har som dere kanskje forstår, ikke fagbrev innen dette. håper dog noen er i stand til å forstå hva jeg prøver å spørre om og at jeg ikke er helt ute på viddene med dette.
I tilfelle noen andre kan dra nytte av det. Har hatt denne pumpen i hus et par dager og har fått prøvd både et digitalt potmeter (pwm vha arduino uno) og et analogt potmeter. Begge deler fungerer utmerket til å regulere hastighet på pumpe fra passe meske-sirkulasjon og "full skuv", som jeg tror skal egne seg bra til whirlpool og ikke minst hurtig flytting av vann. Adjø til tårnbygging for å få flyttet vann og vørt frem og tilbake.
 
Hm, har en oppskrift på belgisk trippel jeg tenkte å lage, men ser at bryggselv ikke selger Styrian Goldings, hva kan jeg bytte den ut med?
Oppskriften sier 40 ish SG 5,4% på 60 min boil og 30g SG på 15 min boil.
 
Hm, har en oppskrift på belgisk trippel jeg tenkte å lage, men ser at bryggselv ikke selger Styrian Goldings, hva kan jeg bytte den ut med?
Oppskriften sier 40 ish SG 5,4% på 60 min boil og 30g SG på 15 min boil.
Fuggle,

Eller så kan du se på beermaverick
 
Forventet pre-boil gravity og Original Gravity er hos meg likt, er ikke det litt rart?
Hva kan det komme av, temp på vørter skal være lik ved måling, er det andre faktorer?
 
Forventet pre-boil gravity og Original Gravity er hos meg likt, er ikke det litt rart?
Hva kan det komme av, temp på vørter skal være lik ved måling, er det andre faktorer?
Når henter du Pre-boil prøven din. Jeg rotet mye med dette i starten. Etterhvert fikk jeg råd her på forumet å hente pre-boil prøven like etter det hadde kokt opp. Tror jeg bare har brygget en gang etter jeg begynte med dette, men da var det i det logikk i forholdet mellom resultatene.
 
Jeg har nok tatt den før det koker ja, skal teste neste gang, kan være noe i forbindelse med skylling, det må jo være pre boil som er feil, for lav
 
Har også begynt med dette etter div. tips herfra. Gjorde dette seneste i går:

1. La det koke opp skikkelig (rullende kok)
2. Sjekk Pre-boil SG
3. Legg til vann eller DME el. for å justere
4. Verifiser med ny Pre-boil SG
5. Start boil timer dersom du er fornøyd

Da vil jo koketida potensielt være litt lenger så noe mer avkok vil man få i verste fall.
 
Hei!

Tenkte å sette en brooklyn lager på wlp 833 bock før jeg tar 4 uker ferie. Spørsmålet er da om brygget har godt av å stå så lenge på gjærkaken? Tenker å la det gjære på ca 10c, ta diacetyl-rast når jeg kommer hjem og tørrhumler ved lagering(ca 7 dager) før det lagres videre på fat.
Altså blir gjæringsprofilen
4 uker på 10c
2 dager 16c - diacetyl-rast
7 dager 2c - lagering og tørrhumling
x antall dager - lagering på fat.

Yay or nay?
 
Tilbake
Topp