Tråden for dumme spørsmål.

har fått leie plass i kjelleren hos naboen en uke
Nå er det like før det koker her
Blir dette bra? er jo ett dumt spørsmål 1.062
Hvis det er helt uten temperaturstyring ville jeg heller sjekket temperaturen i kjelleren, det gjærer en cider til kona i vår kjeller nå og den holder konstant 17 grader :)

Noen som har prøvd å meske i gæringsbøtte?
Tenkte jeg like gjerne kunne prøve å bygge om en gamel gjæringsbøtte fra Bryggselv, bare isolere den litt
Den er tross alt større enn 15 liters kjelen min, også kan jeg heller kjøre no-sparge og fortsette å koke i kokekjelen
Aldri mesket, men gjorde 10 min batch sparge i julabøtte en god stund, som regel på 78 grader, gikk helt fint det.

Tenkte jeg like gjerne kunne prøve å bygge om en gamel gjæringsbøtte fra Bryggselv, bare isolere den litt
Den er tross alt større enn 15 liters kjelen min, også kan jeg heller kjøre no-sparge og fortsette å koke i kokekjelen
I så fall trenger jeg en bredere meskepose, er denne ok til det formål? https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400066/meskepose-xxl-60x60cm
Har lest her inne at noen har gjort det. Husker ikke tråden, men google er din venn :)

Har sett på diverse engelske forum at en del i varmere strøk setter gjæringsbøtta i badekaret og fyller opp med vann på ønsket temperatur rundt. Da blir det så mye termisk masse at man ikke trenger å følge med så mye, og om temperaturen går opp noen grader senere i gjæringen er jo bare greit.
Ja jeg vurdere en av disse murerkassene helt i starten selv, men blei jo til et kjøleskap, jeg tenker at uansett så må det være bedre å gjøre noe enn å "la det gå som det går", er er jo ikke snakk om mange dagene før ting roer seg og temperatur, som du sier ikke er like viktig :)

I så fall trenger jeg en bredere meskepose, er denne ok til det formål? https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400066/meskepose-xxl-60x60cm
Jeg bruker den, og den passer fint i europrisbøtte. Bryggselvbøttene er litt breiere, men jeg trur det skal funke greit, også.

Mesking i gjæringsbøttte er en klassiker:).

Tilbake
Topp