Tråden for dumme spørsmål.

Noen som har prøvd å meske i gæringsbøtte?
Tenkte jeg like gjerne kunne prøve å bygge om en gamel gjæringsbøtte fra Bryggselv, bare isolere den litt
Den er tross alt større enn 15 liters kjelen min, også kan jeg heller kjøre no-sparge og fortsette å koke i kokekjelen
Aldri mesket, men gjorde 10 min batch sparge i julabøtte en god stund, som regel på 78 grader, gikk helt fint det.
 
Noen som har prøvd å meske i gæringsbøtte?
Tenkte jeg like gjerne kunne prøve å bygge om en gamel gjæringsbøtte fra Bryggselv, bare isolere den litt
Den er tross alt større enn 15 liters kjelen min, også kan jeg heller kjøre no-sparge og fortsette å koke i kokekjelen
I så fall trenger jeg en bredere meskepose, er denne ok til det formål? https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400066/meskepose-xxl-60x60cm
Har lest her inne at noen har gjort det. Husker ikke tråden, men google er din venn :)
 
Har sett på diverse engelske forum at en del i varmere strøk setter gjæringsbøtta i badekaret og fyller opp med vann på ønsket temperatur rundt. Da blir det så mye termisk masse at man ikke trenger å følge med så mye, og om temperaturen går opp noen grader senere i gjæringen er jo bare greit.
Ja jeg vurdere en av disse murerkassene helt i starten selv, men blei jo til et kjøleskap, jeg tenker at uansett så må det være bedre å gjøre noe enn å "la det gå som det går", er er jo ikke snakk om mange dagene før ting roer seg og temperatur, som du sier ikke er like viktig :)
 
Noen som har prøvd å meske i gæringsbøtte?
Tenkte jeg like gjerne kunne prøve å bygge om en gamel gjæringsbøtte fra Bryggselv, bare isolere den litt
Den er tross alt større enn 15 liters kjelen min, også kan jeg heller kjøre no-sparge og fortsette å koke i kokekjelen
I så fall trenger jeg en bredere meskepose, er denne ok til det formål? https://www.bryggselv.no/siling-filtrering/400066/meskepose-xxl-60x60cm
Jeg bruker den, og den passer fint i europrisbøtte. Bryggselvbøttene er litt breiere, men jeg trur det skal funke greit, også.

Mesking i gjæringsbøttte er en klassiker:).
 
Aldri mesket, men gjorde 10 min batch sparge i julabøtte en god stund, som regel på 78 grader, gikk helt fint det.

Var det ikke litt klønete å få posen til å passe bøtta. Jeg opplevde ihvertfall det, eller brukte du en annen pose enn meg da?
 
Var det ikke litt klønete å få posen til å passe bøtta. Jeg opplevde ihvertfall det, eller brukte du en annen pose enn meg da?
Brukte denne, og jo det var klønete, fordi den er ikke konisk i bunn så måtte ta tak i ett av de nederste hjørnene så det andre hjørnet ble det første som gikk i bøtta for å unngå gris. Det løste seg når jeg gikk over til TheBrewBag 35L, den er konet i bunn og strekker seg ikke.

Dessverre fungerer ikke den meskeposen til EBIAB fordi maskene er for fine til kontinuerlig sirkulering så jeg kan sende den til deg om du vil :)
 
Tilbake
Topp