Happi
Norbrygg-medlem
Hehe, trodde alle var 0,454g.. Men det finnes sikkert en drøss størrelserJa, men hva i all verden er en pose? Altså, hvor langt er et tau?
Hehe, trodde alle var 0,454g.. Men det finnes sikkert en drøss størrelserJa, men hva i all verden er en pose? Altså, hvor langt er et tau?
Ja, alt fra ett pund som du skrev, til 25 kgHehe, trodde alle var 0,454g.. Men det finnes sikkert en drøss størrelser
Å sette gjæringsbøtta i kjøleskapet uten noen tiltak for å hindre luftingress er å be om oksidering. Så hvis det var ankepunktet til herr Berger, er jeg 100 % enig.Jeg fyller flaskene til midt på halsen, det får bli som det blir
Berger mener jeg ikke skal sette gjæringsbøtta i kjøleskapet ett par døgn før flasking, er alle enige i det? (verdant)
Så flaskene er helt til randen når du korker?Jeg fyller med tappestav eller beergun til det renner over litt
Antagelig ikke i utgangspunktet nei, når du trekker ut staven etterlater du et lite tomrom (om sånt er lov å si da )...Så flaskene er helt til randen når du korker?
Det er samme som jeg gjør da, jeg har slange fra krana , drar slangen litt opp når den fylles så det blir passe til midt på halsen, har klype på slangen, så det går veldig kjapt og greit.Antagelig ikke i utgangspunktet nei, når du trekker ut staven etterlater du et lite tomrom (om sånt er lov å si da )...
rehydrer karboneringsgjær, tilsett med doseringsspøyte eller pipette.Etter å ha flasket en brown ale, satte jeg som vanlig flaskene inn på badet i kjelleren og skrudde på varmen.
Men termostaten må ha hengt seg opp for da jeg gikk inn 4 dager senere så var det noe så inn gamperæva varmt. Ville tippet en plass mellom 40 og 50 grader.
Minimalt med kullsyre og nå 2 uker i romtemperatur er det fortsatt fint lite. Kjenner iallefall banansmaken fra esteren.
Drepte jeg gjæren?
Kan vel åpne flaskene og ha i litt mer gjær, US05 eller noe sånt?
Fint. Så lenge siden eg har brukt den, eller kanskje det var CBC.Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg ettergjæret den på, men jeg har hatt to gode batcher med den nå
og det var ihvertfall over 20 C
Fint. Så lenge siden eg har brukt den, eller kanskje det var CBC.
Er F2 kjappere også? Burde den ikkje være det?
En med normalkarbonering. Ølvørtergjæren? Spennende.Jeg vet ikke, men jeg var i hvertfall mer fornøyd med smaken
En med normalkarbonering. Ølvørtergjæren? Spennende.
Mulig eg tolket deg merkelig, men "mer fornøyd med smaken (enn med å bruke "vanlig" gjær fra gjæringskaret)."Hva mener du?
Var på en God Jul (007) og tripel (530)?
Mulig eg tolket deg merkelig, men "mer fornøyd med smaken (enn med å bruke "vanlig" gjær fra gjæringskaret)."
Aha! Nå gav det mening. Takknei, jeg mente bedre enn cbc-1
hadde "vanlig" gjær fra gjæringskaret" levert OK karbonering hadde jeg selvfølgelig ikke brukt no ekstra ved flasking ;-)