Tråden for dumme spørsmål.

Jeg fyller flaskene til midt på halsen, det får bli som det blir
Berger mener jeg ikke skal sette gjæringsbøtta i kjøleskapet ett par døgn før flasking, er alle enige i det? (verdant)

Jeg fyller flaskene til midt på halsen, det får bli som det blir
Berger mener jeg ikke skal sette gjæringsbøtta i kjøleskapet ett par døgn før flasking, er alle enige i det? (verdant)
Å sette gjæringsbøtta i kjøleskapet uten noen tiltak for å hindre luftingress er å be om oksidering. Så hvis det var ankepunktet til herr Berger, er jeg 100 % enig.

Antagelig ikke i utgangspunktet nei, når du trekker ut staven etterlater du et lite tomrom (om sånt er lov å si da :oops: )...
Det er samme som jeg gjør da, jeg har slange fra krana , drar slangen litt opp når den fylles så det blir passe til midt på halsen, har klype på slangen, så det går veldig kjapt og greit.

Etter å ha flasket en brown ale, satte jeg som vanlig flaskene inn på badet i kjelleren og skrudde på varmen.
Men termostaten må ha hengt seg opp for da jeg gikk inn 4 dager senere så var det noe så inn gamperæva varmt. Ville tippet en plass mellom 40 og 50 grader.
Minimalt med kullsyre og nå 2 uker i romtemperatur er det fortsatt fint lite. Kjenner iallefall banansmaken fra esteren.
Drepte jeg gjæren?

Kan vel åpne flaskene og ha i litt mer gjær, US05 eller noe sånt?

Etter å ha flasket en brown ale, satte jeg som vanlig flaskene inn på badet i kjelleren og skrudde på varmen.
Men termostaten må ha hengt seg opp for da jeg gikk inn 4 dager senere så var det noe så inn gamperæva varmt. Ville tippet en plass mellom 40 og 50 grader.
Minimalt med kullsyre og nå 2 uker i romtemperatur er det fortsatt fint lite. Kjenner iallefall banansmaken fra esteren.
Drepte jeg gjæren?

Kan vel åpne flaskene og ha i litt mer gjær, US05 eller noe sånt?
rehydrer karboneringsgjær, tilsett med doseringsspøyte eller pipette.

Fermentis F2
Har satt noen øl til karbonering.
Gir den usmak om den får karbonere relativt varmt? 23-25 grader.
Går det evt fortere enn ved 18-20?

Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg ettergjæret den på, men jeg har hatt to gode batcher med den nå
og det var ihvertfall over 20 C

Tilbake
Topp