Tråden for dumme spørsmål.

Hei!

Tenkte å sette en brooklyn lager på wlp 833 bock før jeg tar 4 uker ferie. Spørsmålet er da om brygget har godt av å stå så lenge på gjærkaken? Tenker å la det gjære på ca 10c, ta diacetyl-rast når jeg kommer hjem og tørrhumler ved lagering(ca 7 dager) før det lagres videre på fat.
Altså blir gjæringsprofilen
4 uker på 10c
2 dager 16c - diacetyl-rast
7 dager 2c - lagering og tørrhumling
x antall dager - lagering på fat.

Yay or nay?
Dette går helt fint.
 
Ja, jeg ville vente til helt på halen av den aktive gjæringa for å unngå at humla blir liggende i alt for lenge. Samtidig er du da ganske godt beskytta mot oksidiering fra den lufta som slipper til når du hiver humla oppi. (Jeg har riktignok aldri opplevd det som noe problem, og har kommet til at jeg helst venter til ølet er utgjæra. Men det er et vanlig - og antakelig godt - råd å humle i det gjæringa går mot slutten.)
Etter 3 døgn virket den stille og målte 1.017
Var det for fort? (OG 1.062)
Har holdt ca 20-21 grader , smakte veldig bra , med vic secret og mosaic i wp, tørrhumlet med samme.
Satser på at den går 5 til :cool:
 
Etter 3 døgn virket den stille og målte 1.017
Var det for fort? (OG 1.062)
Har holdt ca 20-21 grader , smakte veldig bra , med vic secret og mosaic i wp, tørrhumlet med samme.
Satser på at den går 5 til :cool:
Jeg trur ikke du skal regne med at den går så mye lavere. Du er på 72% utgjæring nå, og denne gjæren eter ikke maltotriose. Litt restsødme er en del av særpreget dens. Ikke at ølet blir søtt, men det blir ikke veldig tørt, for å si det sånn.
 
Jeg trur ikke du skal regne med at den går så mye lavere. Du er på 72% utgjæring nå, og denne gjæren eter ikke maltotriose. Litt restsødme er en del av særpreget dens. Ikke at ølet blir søtt, men det blir ikke veldig tørt, for å si det sånn.
Det var litt seint å tørrhumle da, men får la den stå til helga, er det lurt å ha gjæringskaret i kjøleskapet ett par dager før flasking?
Jeg har en i kjøleskap nå, tenker å flaske den i morgen, da har den stått i kjølen i 6 døgn, kan det bli problem med karbonering?
Det er brukt be-256, det var 4 liter bunnfall ,så jeg stakk den om før den ble satt på kjøling. :oops:
 
Det var litt seint å tørrhumle da, men får la den stå til helga, er det lurt å ha gjæringskaret i kjøleskapet ett par dager før flasking?
Jeg har en i kjøleskap nå, tenker å flaske den i morgen, da har den stått i kjølen i 6 døgn, kan det bli problem med karbonering?
Det er brukt be-256, det var 4 liter bunnfall ,så jeg stakk den om før den ble satt på kjøling. :oops:
Den flokkulerer vel ikke så hardt, den der. Men jeg veit egentlig ikke; jeg har aldri prøvd dette.

Men nei; jeg ville ikke satt den kaldt.
 
Vet ikke helt om jeg har funnet kalkulator for utregninger for DME/ spraymalttilsetning.

Her har jeg satt batch volume til 24l. Om jeg da tilsetter en hel pose DME vil OG øke med 0,05, regnes det ut til.

Regner med det er vørtervolum ved måling, uansett om det er pre boil, under kok eller gjæringskar?

Ja, men hva i all verden er en pose? Altså, hvor langt er et tau? ;)
 
Jeg fyller flaskene til midt på halsen, det får bli som det blir
Berger mener jeg ikke skal sette gjæringsbøtta i kjøleskapet ett par døgn før flasking, er alle enige i det? (verdant)
 
Jeg fyller flaskene til midt på halsen, det får bli som det blir
Berger mener jeg ikke skal sette gjæringsbøtta i kjøleskapet ett par døgn før flasking, er alle enige i det? (verdant)
Å sette gjæringsbøtta i kjøleskapet uten noen tiltak for å hindre luftingress er å be om oksidering. Så hvis det var ankepunktet til herr Berger, er jeg 100 % enig.
 
Antagelig ikke i utgangspunktet nei, når du trekker ut staven etterlater du et lite tomrom (om sånt er lov å si da :oops: )...
Det er samme som jeg gjør da, jeg har slange fra krana , drar slangen litt opp når den fylles så det blir passe til midt på halsen, har klype på slangen, så det går veldig kjapt og greit.
 
Etter å ha flasket en brown ale, satte jeg som vanlig flaskene inn på badet i kjelleren og skrudde på varmen.
Men termostaten må ha hengt seg opp for da jeg gikk inn 4 dager senere så var det noe så inn gamperæva varmt. Ville tippet en plass mellom 40 og 50 grader.
Minimalt med kullsyre og nå 2 uker i romtemperatur er det fortsatt fint lite. Kjenner iallefall banansmaken fra esteren.
Drepte jeg gjæren?

Kan vel åpne flaskene og ha i litt mer gjær, US05 eller noe sånt?
 
Etter å ha flasket en brown ale, satte jeg som vanlig flaskene inn på badet i kjelleren og skrudde på varmen.
Men termostaten må ha hengt seg opp for da jeg gikk inn 4 dager senere så var det noe så inn gamperæva varmt. Ville tippet en plass mellom 40 og 50 grader.
Minimalt med kullsyre og nå 2 uker i romtemperatur er det fortsatt fint lite. Kjenner iallefall banansmaken fra esteren.
Drepte jeg gjæren?

Kan vel åpne flaskene og ha i litt mer gjær, US05 eller noe sånt?
rehydrer karboneringsgjær, tilsett med doseringsspøyte eller pipette.

 
Fermentis F2
Har satt noen øl til karbonering.
Gir den usmak om den får karbonere relativt varmt? 23-25 grader.
Går det evt fortere enn ved 18-20?
 
Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg ettergjæret den på, men jeg har hatt to gode batcher med den nå
og det var ihvertfall over 20 C
 
Tilbake
Topp