Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Slik jeg har forstått det produserer saison gjær, (diastaticus), ett enzym (glukoamylase), som bryter ned (flere av de) komplekse sukkerstoffene som cerevisae-gjær ikke kan benytte seg av. Det er vel (først og fremst) gjæren man ikke ønsker skal overleve (i ujevnheter i gjæringskaret). Hvis jeg husker rett, produserer saison gjær også en bio-film, som beskytter den, og som kan gjøre det ekstra vanskelig å bli helt kvitt alle celler. For en øl som skal drikkes kjapt, og står kaldt, (helst på fat?), og man kjører vanlig rengjøring/desinfisering, så kan det nok gå greit. Det anbefales ofte å bruke eget fat.Hei,
Tenkte å prøve meg på en saison. Har ikke erfaring med disse gjærstammene, men har hørt at man bør ha dedikerte gjæringskar pga enzymer som er vanskelig å få vekk etterpå. Vil jo ikke at neste øl etter saison skal havne på 1.002. Er det et reellt problem dette her?
Flaskebomber er kjipt.
Jeg har selv gjæret en saison og en sider med Belle Saison på en Fermenter King Jr. for noen mnd siden, og det angrer jeg på. Det gir en utrygghet i forhold til senere brygg. Så nå lener jeg mot å dedikere den til saison/sider/brett brygg.
Edit: Skrev innlegget over samtidig som Steinar. Nå er nok han en mer erfaren brygger enn meg, så du kan nok legge mer vekt på det han skriver.
Dog; jeg har brygget noen Berlinerweisse med malt som lactobacillus kilde, så ... det er jo en potensiell kilde til kontaminasjon. Jeg vil også tro maltstøv er lettere å vaske bort enn gjær som har lurt seg inn i en liten krok/ripe ....
Sist redigert: