Tråden for dumme spørsmål.

Jeg fyller flaskene til midt på halsen, det får bli som det blir
Berger mener jeg ikke skal sette gjæringsbøtta i kjøleskapet ett par døgn før flasking, er alle enige i det? (verdant)

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Jeg fyller flaskene til midt på halsen, det får bli som det blir
Berger mener jeg ikke skal sette gjæringsbøtta i kjøleskapet ett par døgn før flasking, er alle enige i det? (verdant)
Å sette gjæringsbøtta i kjøleskapet uten noen tiltak for å hindre luftingress er å be om oksidering. Så hvis det var ankepunktet til herr Berger, er jeg 100 % enig.

Antagelig ikke i utgangspunktet nei, når du trekker ut staven etterlater du et lite tomrom (om sånt er lov å si da :oops: )...
Det er samme som jeg gjør da, jeg har slange fra krana , drar slangen litt opp når den fylles så det blir passe til midt på halsen, har klype på slangen, så det går veldig kjapt og greit.

OleKriF

Norbrygg-medlem
Etter å ha flasket en brown ale, satte jeg som vanlig flaskene inn på badet i kjelleren og skrudde på varmen.
Men termostaten må ha hengt seg opp for da jeg gikk inn 4 dager senere så var det noe så inn gamperæva varmt. Ville tippet en plass mellom 40 og 50 grader.
Minimalt med kullsyre og nå 2 uker i romtemperatur er det fortsatt fint lite. Kjenner iallefall banansmaken fra esteren.
Drepte jeg gjæren?

Kan vel åpne flaskene og ha i litt mer gjær, US05 eller noe sånt?

Eramik

Norbrygg-medlem
Etter å ha flasket en brown ale, satte jeg som vanlig flaskene inn på badet i kjelleren og skrudde på varmen.
Men termostaten må ha hengt seg opp for da jeg gikk inn 4 dager senere så var det noe så inn gamperæva varmt. Ville tippet en plass mellom 40 og 50 grader.
Minimalt med kullsyre og nå 2 uker i romtemperatur er det fortsatt fint lite. Kjenner iallefall banansmaken fra esteren.
Drepte jeg gjæren?

Kan vel åpne flaskene og ha i litt mer gjær, US05 eller noe sånt?
rehydrer karboneringsgjær, tilsett med doseringsspøyte eller pipette.

RealGone

Norbrygg-medlem
Fermentis F2
Har satt noen øl til karbonering.
Gir den usmak om den får karbonere relativt varmt? 23-25 grader.
Går det evt fortere enn ved 18-20?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg ettergjæret den på, men jeg har hatt to gode batcher med den nå
og det var ihvertfall over 20 C

Topp