Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har dobbelt sjekket mine notater, og fant ut at jeg faktisk ikke fikk 1049 OG, men 1047. Omregning av 12 Brix-1047, så må ha vært sent da det ble notert til 1049 :)
Det gir 1005 FG, som er helt på linje med de fire før, og betyr at det ikke er nødvenfig med vanntilsetning.
Takk til @Finn Berger for litt kritisk gjennomgang og berge pilsen fra unødig utvanning:beercheers:
Du er stadig på 89%, og sånn sett ikke utafor mistanke. WADA er på saken, for her må det være snakk om doping.

Men utvanning er jo generelt en dårlig ide. Du vanner ut smaken, også. Så det er greit å unngå:).

Ja, det her høres jo helt klart ut som en infeksjon.
Dette har vært resultatet av fem pils med samme gjær, 1047/1046 OG-1005/1004 FG, og ingen har vist tegn på uhumskheter, første brygget i desember 2020 med denne gjærstammen.
Infeksjonsproblematikk har jeg ikke hatt siden tidlig i bryggekarrieren, så om noe er det måling/omregning som gir utsalg, ulike kalkulatorer gir litt avvik i omregning av refraktormetermålinger.
Blir uansett utmerkede pilsnere:cool:

Dette har vært resultatet av fem pils med samme gjær, 1047/1046 OG-1005/1004 FG, og ingen har vist tegn på uhumskheter, første brygget i desember 2020 med denne gjærstammen.
Infeksjonsproblematikk har jeg ikke hatt siden tidlig i bryggekarrieren, så om noe er det måling/omregning som gir utsalg, ulike kalkulatorer gir litt avvik i omregning av refraktormetermålinger.
Blir uansett utmerkede pilsnere:cool:
Hvis det blir godt er ingenting bedre, men den gjæra skal ikke kunne gjøre det der.

Tenker at pilsen sikkert er helt fin, og det er mulig at bryggeren har mesket en del lavere enn antatt. Null problemer med å gjære ut fra 1.047 til 1.005 hvis man mesker på 62C.
Har vel vært der sjøl.... i utviklinga av huspilsen. Har justert meg opp til 64 nå og ender som regel opp på 1.008-10 med OG på rundt 1.052.

Flere ganger i starten av bryggekarrieren med BB30 og maltrør. Stolte på displayet i bryggeren. 65C på sensoren i bunn av kjelen og ved innmesk blir rundt 60-62C i mesken og en drøy utgjæring..
Brygger på en BB30A selv og har lurt på dette selv. Har notert følgende.

Under oppvarmingen til meskingen her viser temperaturen på bryggemaskin og manuelt termometer målt på toppen av vannet samme temperatur.

Under selve meskingen er forskjellen stor. Opp mot 5 grader i forskjell. Bryggemaskin viser her f.eks. 65 grader, mens manuelt termometer gjerne viser 60-61 grader på toppen. Har tenkt at temperaturen i mesteparten av mesken ligger rundt 63-64 grader. Men dette er jo kun spekulasjon, med kontinuerlig sirkulasjon virker 5 grader egentlig mye. Jeg ligger nå 3-4 grader over temperaturen jeg skal brygge på. I går skulle jeg brygge på 65 grader. Stilte maskinen inn på 67 grader, men hevet til 69 grader i løpet meskingen.

Under oppvarmingen til meskingen her viser temperaturen på bryggemaskin og manuelt termometer målt på toppen av vannet samme temperatur.
Det gjør den nok, siden bunn av maltrør sitter over varmekilden. Men straks man fyller over bunnrista med malt så starter problemene.. Når du så etter innmesk har 65C på sensor i bunn ved varmelementet, så tapes noen grader i slanger, pumpe, stålrøret på utsiden av kjelen, og dysa på innsida av lokket. Jeg fant ut at best practice med denne typen maskin, var å regne ut strike temp, pøse inn malten relativt raskt og røre ut klumper. Liggeunderlag rundt kjelen, og noe isolering over lokket er og viktig. Bruk en hettejakke, arbeidsjakke, noe gammalt plagg man ikke bryr seg om. Med dette tapte jeg under 1C i mesken i kjelen på 60 minutter. Batchene på BB30A blei da langt mer stabilt resultat på. Eneste sirkulering var røring. God innmesk, og så rørte jeg også ti minutter før skylling.

Har ca 2 grader forskjell på min BT40 og temp mitt i mesken. Nå finnes det en fancy dings å koble til BT40, men jeg styrer tempen etter denne. https://www.bryggselv.no/termometer/103991/termometer-30-cm-med-kjeleklips--10--100-celsius
Den står fast hele tiden så sjekker bare i ny og ne at tempen er der den skal være.
En sånn har jeg også, i tillegg har jeg den nye Inkbird instant read thermapen. Superrask, og kjekk når jeg sjekker om det er jevn temperatur rundt i mesken etter innmesk.

Tilbake
Topp