Marius K.
Norbrygg-medlem
Sikkert lurt å vaske med klorin, ja. Det der er vel kanskje aspergillus niger, og jeg innbiller meg at den vil ete dekstriner om du får den i ølet: "Aspergillus niger was found capable of rapidly converting about 97% of the sugar from brewery spent grain liquor to fungal mass." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC187289/
Den produserer sporer, så vidt jeg veit, så du skal nok gjøre noe for å holde den nede. Men så lenge du ikke har utildekket vørter i det rommet, går det vel bra.
Noen sånne muggsopper produserer giftige stoffer, men jeg trur ikke du skal være veldig redd for det.
Jeg og hadde en følelse av at den ville spise mye sukker om den fikk muligheten. Kan ikke si jeg pt. har merket noen usmak på ølet. Det skummer litt mer enn jeg liker av ett av fatene, men det står på høyt trykk og er godt under halvfullt - og da er min erfaring at det kan skumme litt mer. Jeg åpnet en boks jeg bokset fra samme fat, og den skummet ikke mer enn normalt, så det er jo positivt. Men, når man ser mugg så begynner man jo å lure
Starterene har vært tildekket hele tiden når de har vært i det rommet/kjøleskapet med dobbelt lag med folie. Så de bør jo ha vært godt beskyttet. Da satser jeg på at det også går fint for fremtiden, så får kjøleskapet heller vaskes godt med klorin nå, og så får jeg heller ta konsekvensen av å ha kjøleskapet i kjelleren ved at jeg kanskje må vaske over det litt oftere enn jeg liker.