Tråden for dumme spørsmål.

Flere ganger i starten av bryggekarrieren med BB30 og maltrør. Stolte på displayet i bryggeren. 65C på sensoren i bunn av kjelen og ved innmesk blir rundt 60-62C i mesken og en drøy utgjæring..
Brygger på en BB30A selv og har lurt på dette selv. Har notert følgende.

Under oppvarmingen til meskingen her viser temperaturen på bryggemaskin og manuelt termometer målt på toppen av vannet samme temperatur.

Under selve meskingen er forskjellen stor. Opp mot 5 grader i forskjell. Bryggemaskin viser her f.eks. 65 grader, mens manuelt termometer gjerne viser 60-61 grader på toppen. Har tenkt at temperaturen i mesteparten av mesken ligger rundt 63-64 grader. Men dette er jo kun spekulasjon, med kontinuerlig sirkulasjon virker 5 grader egentlig mye. Jeg ligger nå 3-4 grader over temperaturen jeg skal brygge på. I går skulle jeg brygge på 65 grader. Stilte maskinen inn på 67 grader, men hevet til 69 grader i løpet meskingen.
 
Under oppvarmingen til meskingen her viser temperaturen på bryggemaskin og manuelt termometer målt på toppen av vannet samme temperatur.
Det gjør den nok, siden bunn av maltrør sitter over varmekilden. Men straks man fyller over bunnrista med malt så starter problemene.. Når du så etter innmesk har 65C på sensor i bunn ved varmelementet, så tapes noen grader i slanger, pumpe, stålrøret på utsiden av kjelen, og dysa på innsida av lokket. Jeg fant ut at best practice med denne typen maskin, var å regne ut strike temp, pøse inn malten relativt raskt og røre ut klumper. Liggeunderlag rundt kjelen, og noe isolering over lokket er og viktig. Bruk en hettejakke, arbeidsjakke, noe gammalt plagg man ikke bryr seg om. Med dette tapte jeg under 1C i mesken i kjelen på 60 minutter. Batchene på BB30A blei da langt mer stabilt resultat på. Eneste sirkulering var røring. God innmesk, og så rørte jeg også ti minutter før skylling.
 
Har ca 2 grader forskjell på min BT40 og temp mitt i mesken. Nå finnes det en fancy dings å koble til BT40, men jeg styrer tempen etter denne. https://www.bryggselv.no/termometer/103991/termometer-30-cm-med-kjeleklips--10--100-celsius
Den står fast hele tiden så sjekker bare i ny og ne at tempen er der den skal være.
En sånn har jeg også, i tillegg har jeg den nye Inkbird instant read thermapen. Superrask, og kjekk når jeg sjekker om det er jevn temperatur rundt i mesken etter innmesk.
 
En sånn har jeg også, i tillegg har jeg den nye Inkbird instant read thermapen. Superrask, og kjekk når jeg sjekker om det er jevn temperatur rundt i mesken etter innmesk.
Hadde en slik jeg også, men den ble ødelagt. Bruker digitalt termometer som gir tempen på et par sekunder. Men her kan jeg kun måle det øverste laget.
 
Viser den riktig temperatur, da;)?

Jeg har en sånn, også, eller noe som ligner, og den er ikke riktig:).
Jepp. Det kommer folk fra Justervesenet og låner denne når de skal kalibrere utstyret sitt.
Har målt mot en inkbird elektronisk og de er noenlunde like. Uansett så er det 1 grads forskjell på hvor i mesken jeg måler så jeg vil aldri kunne få 100% riktig temperatur, men godt nok for meg. Dvs så godt at jeg ikke begynner å stresse med temperaturen og det er det viktigste.

Edit: Tvilen ble sådd og varmet opp vann og testet igjen ved flere temperaturer. På samme sted i kjelen, uten varmen på ble det på siste test hhv 64c på måleren i metall, 64,4c på inkbird og 65c på glasstermometeret. Er jo vanskeligere å lese nøyaktig på de uten digital skjerm.
92C8604C-4775-4A70-AE2C-00C6C6AAB09A.jpg
 
Sist redigert:
@Miguel er kanskje den som har prøvd mest?

Tråd 'Åpen fermentering i vanlig plastdunk' https://forum.norbrygg.no/threads/apen-fermentering-i-vanlig-plastdunk.15635/
Poenget med åpen fermentering er oksygenet i hefeweizen fermentering i allefall. Trykket i headspace har lite å si i en hjemmebryggersammenheng med vanlig gjærlås, en gjærlås gir så og si null trykk. Det hydrostatiske trykket vil gi større utslag. Men samtidig, hvis man tenker kommersielt så de som gjærer i åpne kar, gjærer i store ganske grunne kar, så det hydrostatiske trykket er også veldig lavt i de, samtidig som man får større tilgang til oksygen.

Så mer oksygen skal gi noe mer esterproduksjon, men ikke fenolproduksjon, nellik er en fenol.

Da jeg lekte med hefe så var det mer typen gjær som bestemte mengden fenoler, den virket ganske "fastsatt" ut fra gjærtype, mens esterne var kjempelette å manipulere ved enten temperatur, åpent lokk (mindre effekt, var min erfaring) eller mengden glukose i vørteren (størst effekt).

Så få å få frem "mer" fenoler, så kan man enten lage færre estere, pga maskering, eller bruke en gjær som lager mer fenoler. 380 var min go-to, siden den laget en pen mengde med ikke minst veldig gode fenoler, og ikke ble for tart, men det var også veldig lett å manipulere mengden estere. Alt fra bananbombe, til lite banan og mer fenol-orientert. En stor del av ester-mengden ligger også i flaskekarboneringen.
 
Sist redigert:
Poenget med åpen fermentering er oksygenet i hefeweizen fermentering i allefall. Trykket i headspace har lite å si i en hjemmebryggersammenheng med vanlig gjærlås, en gjærlås gir så og si null trykk. Det hydrostatiske trykket vil gi større utslag. Men samtidig, hvis man tenker kommersielt så de som gjærer i åpne kar, gjærer i store ganske grunne kar, så det hydrostatiske trykket er også veldig lavt i de, samtidig som man får større tilgang til oksygen.

Så mer oksygen skal gi noe mer esterproduksjon, men ikke fenolproduksjon, nellik er en fenol.

Da jeg lekte med hefe så var det mer typen gjær som bestemte mengden fenoler, den virket ganske "fastsatt" ut fra gjærtype, mens esterne var kjempelette å manipulere ved enten temperatur, åpent lokk (mindre effekt, var min erfaring) eller mengden glukose i vørteren (størst effekt).

Så få å få frem "mer" fenoler, så kan man enten lage færre estere, pga maskering, eller bruke en gjær som lager mer fenoler. 380 var min go-to, siden den laget en pen mengde med ikke minst veldig gode fenoler, og ikke ble for tart, men det var også veldig lett å manipulere mengden estere. Alt fra bananbombe, til lite banan og mer fenol-orientert. En stor del av ester-mengden ligger også i flaskekarboneringen.

Hvis de fleste smakene skapes under stormgjæring?.. Hvordan kan da tilgangen til oksygen ha noe å si, når den oksygen blir fortrengt under stormgjæring?
 
Æsj, noen som har erfaring med (svart?)mugg? Etter vi flyttet har øleskapet fått plass i kjelleren, og der er det nok litt høyere fuktighet. Oppdaget her om dagen at det var dannet seg mye mugg i gummipakningene til kjøleskapet. Kunne ikke se noe mugg inne i selve kjøleskapet. Når jeg lager gjærstartere så setter jeg de ned i kjøleskapet en dag, eller to, før bryggedag. Tanken på at starterne har menget seg med mugg var jo ikke noe særlig :D Jeg kan ikke si jeg har merket noe på ølene mine, og vil vel tro at en infeksjon fra mugg vil sette tydlige spor? Starterne er godt dekket med alufolie, så det vil vel uansett holde ulumskheter ute?

Jeg har ikke noen erfaring med mugg, men er det high risk å oppbevare startere en plass hvor man kan risikere at det er mugg, eller bør det være grei skuring så lenge de er godt tildekket? Tanken er å vaske av pakningene til kjøleskapet med klorin, og så følge med å vaske over ved behov dersom (når!) det kommer tilbake igjen.
 
Æsj, noen som har erfaring med (svart?)mugg? Etter vi flyttet har øleskapet fått plass i kjelleren, og der er det nok litt høyere fuktighet. Oppdaget her om dagen at det var dannet seg mye mugg i gummipakningene til kjøleskapet. Kunne ikke se noe mugg inne i selve kjøleskapet. Når jeg lager gjærstartere så setter jeg de ned i kjøleskapet en dag, eller to, før bryggedag. Tanken på at starterne har menget seg med mugg var jo ikke noe særlig :D Jeg kan ikke si jeg har merket noe på ølene mine, og vil vel tro at en infeksjon fra mugg vil sette tydlige spor? Starterne er godt dekket med alufolie, så det vil vel uansett holde ulumskheter ute?

Jeg har ikke noen erfaring med mugg, men er det high risk å oppbevare startere en plass hvor man kan risikere at det er mugg, eller bør det være grei skuring så (lenge de er godt tildekket? Tanken er å vaske av pakningene til kjøleskapet med klorin, og så følge med å vaske over ved behov dersom (når!) det kommer tilbake igjen.
Sikkert lurt å vaske med klorin, ja. Det der er vel kanskje aspergillus niger, og jeg innbiller meg at den vil ete dekstriner om du får den i ølet: "Aspergillus niger was found capable of rapidly converting about 97% of the sugar from brewery spent grain liquor to fungal mass." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC187289/

Den produserer sporer, så vidt jeg veit, så du skal nok gjøre noe for å holde den nede. Men så lenge du ikke har utildekket vørter i det rommet, går det vel bra.

Noen sånne muggsopper produserer giftige stoffer, men jeg trur ikke du skal være veldig redd for det.
 
Æsj, noen som har erfaring med (svart?)mugg? Etter vi flyttet har øleskapet fått plass i kjelleren, og der er det nok litt høyere fuktighet. Oppdaget her om dagen at det var dannet seg mye mugg i gummipakningene til kjøleskapet. Kunne ikke se noe mugg inne i selve kjøleskapet. Når jeg lager gjærstartere så setter jeg de ned i kjøleskapet en dag, eller to, før bryggedag. Tanken på at starterne har menget seg med mugg var jo ikke noe særlig :D Jeg kan ikke si jeg har merket noe på ølene mine, og vil vel tro at en infeksjon fra mugg vil sette tydlige spor? Starterne er godt dekket med alufolie, så det vil vel uansett holde ulumskheter ute?

Jeg har ikke noen erfaring med mugg, men er det high risk å oppbevare startere en plass hvor man kan risikere at det er mugg, eller bør det være grei skuring så lenge de er godt tildekket? Tanken er å vaske av pakningene til kjøleskapet med klorin, og så følge med å vaske over ved behov dersom (når!) det kommer tilbake igjen.
Hadde et tilløp på kjøleskapet i kjelleren i fjor sommer, men etter å ha vaska det vekk med eddikvann har jeg ikke sett noe mer til fenomenet...
 
Sikkert lurt å vaske med klorin, ja. Det der er vel kanskje aspergillus niger, og jeg innbiller meg at den vil ete dekstriner om du får den i ølet: "Aspergillus niger was found capable of rapidly converting about 97% of the sugar from brewery spent grain liquor to fungal mass." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC187289/

Den produserer sporer, så vidt jeg veit, så du skal nok gjøre noe for å holde den nede. Men så lenge du ikke har utildekket vørter i det rommet, går det vel bra.

Noen sånne muggsopper produserer giftige stoffer, men jeg trur ikke du skal være veldig redd for det.

Jeg og hadde en følelse av at den ville spise mye sukker om den fikk muligheten. Kan ikke si jeg pt. har merket noen usmak på ølet. Det skummer litt mer enn jeg liker av ett av fatene, men det står på høyt trykk og er godt under halvfullt - og da er min erfaring at det kan skumme litt mer. Jeg åpnet en boks jeg bokset fra samme fat, og den skummet ikke mer enn normalt, så det er jo positivt. Men, når man ser mugg så begynner man jo å lure :D

Starterene har vært tildekket hele tiden når de har vært i det rommet/kjøleskapet med dobbelt lag med folie. Så de bør jo ha vært godt beskyttet. Da satser jeg på at det også går fint for fremtiden, så får kjøleskapet heller vaskes godt med klorin nå, og så får jeg heller ta konsekvensen av å ha kjøleskapet i kjelleren ved at jeg kanskje må vaske over det litt oftere enn jeg liker.
 
Tilbake
Topp