Tråden for dumme spørsmål.

Hva slags eddik, og hvilke blandingsforhold? Eddikvann > klorin?
Husker ikke helt... sannsynligvis et par dL i en halvliter kaldt vann... Vanlig husholdningseddik...7%
Hvis det er snakk om aspergillus niger - hvilket sjølsagt er vanskelig å si - så er den rimelig tolerant overfor lav pH: "able to grow in the pH range 1.4–9.8 and in the temperature range 6–47 °C [3]." https://www.google.com/search?q=asp...i19j0i19l7.8030j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Du får jo kjøpt egne vaskemidler til fjerning av sånt. Jeg aner ikke hvor effektive de egentlig er. Og så avhenger det sikkert mye av den overflaten soppen har slått seg til på, hvor lett det er å vaske den vekk.
 
Jeg blandet klorin+eddik (5 ml av hver i 2 liter vann, litt sterkere enn den "ikke-skyll" blandinga som er i 3 liter) og det fungerte ypperlig i hvert fall. Bare vær litt forsiktig og pust inn minst mulig avgasser. Og bland ikke klorin og eddik først, før du heller dem i vannet. Det er direkte livsfarlig. Først det ene i vannet, rør rundt, og så det andre.
 
Sist redigert av en moderator:
Er tørrhumling obligatorisk for en IPA, spesielt med tanke på typeriktighet?
Nja, det er flere typer IPA. De fleste tenker vel på noe amerikansk, og da er det typeriktig å tørrhumle. I en engelsk IPA kan man vel slippe unna med en dugelig mengde i flameout, hopstand eller WP, tror jeg.
 
Hvor lenge kan et øl være i primary før man får problemer med autolyse?

Har lyst til å brygge over helga, men ferien min starter neste uke. I disse usikre tider vet jeg ikke når jeg kommer tilbake - kan bli alt mellom en og tre uker, dvs. at øl kan bli stående mellom 2 og 4 uker.

Vi snakker om en lys "lager" kaldtgjæra med Nottingham.
 
Kan ikke tenke meg at det kan bli problematisk.
Mener å ha lest her på forumet at øl har stått ca 1/2 år og fortsatt var ok.
Har selv hatt stående øl i gjæringsbøtta i over to måneder uten problemer.

En rekke variabler spiller nok inn så å gi noe tall er nok ikke så lett.
 
Hvor lenge kan et øl være i primary før man får problemer med autolyse?
Det er neppe noe å bekymre seg for. I store gjæringskar på tusenvisvis av liter er det nok et reelt problem, men kan ikke huske å ha hørt at hjemmebryggere har opplevd usmak fra autolyse.
 
Sist redigert:
Hvor lenge kan et øl være i primary før man får problemer med autolyse?

Har lyst til å brygge over helga, men ferien min starter neste uke. I disse usikre tider vet jeg ikke når jeg kommer tilbake - kan bli alt mellom en og tre uker, dvs. at øl kan bli stående mellom 2 og 4 uker.

Vi snakker om en lys "lager" kaldtgjæra med Nottingham.
Mange lageroppskrifter (uten tradisjonell overføring til secondary) har jo et gjæringsskjema på både 3 og 4 uker, så lenge du har temperaturkontroll eller stabil kjellertemperatur er det sannsynligvis bare bra om det blir stående lengre enn 2 uker. Men dersom du har planlagt å sette opp temperaturen for diacetyl-rest ville jeg ventet med det til du er tilbake.

Jeg har hatt flere øl stående nesten 4 uker før tapping, av forskjellige årsaker, og eneste problem jeg har opplevd er fordampning eller suckback av starsan-vannet i gjærlås pga. varme eller litt for dårlig temperaturkontroll.
 
Takk:)
Jeg har selv hatt lagerøl i primary 4 uker uten problemer, men det er bra å høre at flere har den samme erfaringen:beercheers:
 
Hvor lenge kan et øl være i primary før man får problemer med autolyse?

Har lyst til å brygge over helga, men ferien min starter neste uke. I disse usikre tider vet jeg ikke når jeg kommer tilbake - kan bli alt mellom en og tre uker, dvs. at øl kan bli stående mellom 2 og 4 uker.

Vi snakker om en lys "lager" kaldtgjæra med Nottingham.
Dette er kanskje veldig off(side)topic, men på midten av 80tallet la jeg endel vi. Da farmor døde arvet jeg en dunk plommevin hun hadde satt engang under krigen, (men var ikke stukket om). Flasket den, og den smakte aldri brent gummi.
Ellers er det jo mange flaskekarbonerte øl som får lov å hvile seg i årevis.
 
Denne væsken en visstnok skal ha proben på ph meteret i, den svir noe helt vanvittig på fingrene. Hva er det?
Er det nødvendig? Den tørker jo bare ut likevel.

@Finn Berger du har vel engang skrevet noe om dette? Eller andre?

IMG_20210629_130704.jpg
 
Kaliumkloridsløsning. Man kan lage den selv. Proben ødelegges (lekker) hvis man ikke bruker det. Antar at den dekalibreres hvvis man bruker noe annet?
 
Er vel en løsning med pH 4 med Potassium Chloride (KCI). @Finn Berger lærte meg hva det heter på norsk, men har glemt det.
Kaliumklorid:).

Engelsk er sært. Det skal på død og liv hete noe eget. I tillegg til at kalium blir kalt potassium (jamfør vårt pottaske), blir natrium til sodium. Sånt gjør livet vanskelig for folk utafor den engelskspråklige verden, og fører til mye feilmerking:(. Det er alltid lurt å sjekke at det ikke har blitt kluss i oversettelsen.

@RealGone Det er nødvendig å bruke stoffet, ja. Som @Petter Mandt sier, så vil væsken i elektroden lekke salter om du bruker noe annet. Jeg fikk en gang høre på Bryggselv at jeg like gjerne kunne bruke vann (de førte ikke oppbevaringsvæske sjøl om de solgte pH-metere). Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg da ødelagt pH-meteret mitt.
 
Sist redigert:
Takk folkens. Og da er det også meningen at den skal svi?
Rettelse: Svir virkelig ph på 4 så mye?
Du har sikkert hørt snakk om å "strø salt i såret":). Og om dette ikke er natriumklorid (koksalt), så er det ganske intenst salte greier. Jeg har vel ikke lagt merke til at oppløsninga svir om jeg bare får den på huden, men jeg kan forestille meg at du ikke skal få den i ei lita rift.
 
Takk folkens. Og da er det også meningen at den skal svi?
Rettelse: Svir virkelig ph på 4 så mye?
Sitron har pH 2.5, Cola har pH 2.3, så nei. Det er ikke pH'en som får det til å svi.
Btw, du skriver at "Den tørker jo bare ut likevel". Den skal oppbevares i KCl løsningen, (mao ikke bare dyppes, og så legges tilbake i futteralet). Poenget med Lagringsvesken er at ioner ikke skal lekke ut fra proben, og da må den oppbevares i ett medium med (samme?) ioner.

Edit: Sjekket opp om jeg husket riktig; pH på Cola (Classic) oppgis litt forskjellig, fra 2.3 til 2.5. Fun fact: til sammenlikning har 5% eddik pH 2.5 - 2.7.
 
Sist redigert:
Mulig jeg er teit nå, men går det ikke å sette ramping av temp automatisk på ITC 308 WIFI? På den jeg hadde før kunne jeg ha flere temp steg som trigget etter så og så mange timer.
 
Mulig jeg er teit nå, men går det ikke å sette ramping av temp automatisk på ITC 308 WIFI? På den jeg hadde før kunne jeg ha flere temp steg som trigget etter så og så mange timer.
Nei, tror du trenger 310 for å sette det opp automatisk. Men med wifi har du vel i det minste muligheten til å endre temperatur manuelt selv om du ikke er hjemme?
 
Tilbake
Topp