Tråden for dumme spørsmål.

Klarte endelig i dag å koke og få en gjærstarter på kolben uten overkok eller annet griseri, og er meget godt fornøyd med det, men lurer fortsatt like mye hver gang på den samme tingen og finner ikke noe godt svar;
Hvor kald MÅ den være før pitching av gjæren?
Jeg koker normalt dme med en liter vann i en kjele og resten av vannet i kolben så slår jeg over vørten i kolben etter kok, så nedkjøling fra ca 40° tar jo latterlig lang tid, iallefall om jeg skal helt til romtemp.
 
Klarte endelig i dag å koke og få en gjærstarter på kolben uten overkok eller annet griseri, og er meget godt fornøyd med det, men lurer fortsatt like mye hver gang på den samme tingen og finner ikke noe godt svar;
Hvor kald MÅ den være før pitching av gjæren?
Jeg koker normalt dme med en liter vann i en kjele og resten av vannet i kolben så slår jeg over vørten i kolben etter kok, så nedkjøling fra ca 40° tar jo latterlig lang tid, iallefall om jeg skal helt til romtemp.

Kan du ikke sette den under rennende kald vann?
Jeg pleier å sette kolben i en kjele også lar jeg kald vann fra springen kjøle ned
 
Klarte endelig i dag å koke og få en gjærstarter på kolben uten overkok eller annet griseri, og er meget godt fornøyd med det, men lurer fortsatt like mye hver gang på den samme tingen og finner ikke noe godt svar;
Hvor kald MÅ den være før pitching av gjæren?
Jeg koker normalt dme med en liter vann i en kjele og resten av vannet i kolben så slår jeg over vørten i kolben etter kok, så nedkjøling fra ca 40° tar jo latterlig lang tid, iallefall om jeg skal helt til romtemp.
Skjønner ikke dette med latterlig lang tid ... Setter kjelen/kolben i vasken med kaldt vann rundt. Snurrer en gang i mellom. Bytter kanskje vann 1 gang, er nedkjølt til romtemp på 15-20 minutter (litt raskere på vinteren, kaldere vann).
 
For min del går det mye mer enn en time på en 3-4 liter starter, da med kaldt vann kontinuerlig rennende i overløpet på vasken og snurring ofte.

Men er det ingen som har et svar på hvor langt ned jeg må før pitching av gjæren?
 
For min del går det mye mer enn en time på en 3-4 liter starter, da med kaldt vann kontinuerlig rennende i overløpet på vasken og snurring ofte.

Men er det ingen som har et svar på hvor langt ned jeg må før pitching av gjæren?
Romtemperatur. Gjæren vil nok gjerne ha det litt varmere, også, men de lærde påstår at det da går ut over kvaliteten. Jeg driver ikke og kontrollerer temperaturen, jeg bare kjenner etter at det kjennes riktig når jeg pitcher, og gjerne litt kaldere enn hva jeg tror romtemperatur kjennes som, også. Rørern min - Bryggselv-typen - produserer litt varme, og det gjør gjæren, også, så den blir gjerne liggende på 22-23 grader, vil jeg anslå. (Jeg setter den på et litt kjølig rom). Alt under 25 er greit, skjønt lagergjær kanskje ikke skal riktig så høyt. Men vanlig romtemperatur er fint for den, også. Det er ikke noe poeng i å prøve å holde temperaturen i starteren på den temperaturen den skal brukes på.
 
For min del går det mye mer enn en time på en 3-4 liter starter, da med kaldt vann kontinuerlig rennende i overløpet på vasken og snurring ofte.

Men er det ingen som har et svar på hvor langt ned jeg må før pitching av gjæren?

Jeg skal sette en gjærstarter nå snart. Da koker jeg bare opp litt vann og dme også fortynner jeg med kaldt vann rett fra springen direkte i kolben. Da kommer jeg fort ned på 20 grader :)
 
Sist redigert:
Jeg skal sette en gjærstarter nå snart. Da koker jeg bare opp like deler vann og dme også fortynner jeg med kaldt vann rett fra springen direkte i kolben. Da kommer jeg fort ned på 20 grader :)
Det går jo som regel bra, det der. Men jeg får angst av å høre sånt:).

En løsning er jo å koke opp vann, kjøle det ned, og sette det i kjøleskap.
 
Hei,

Tenkte å prøve meg på en saison. Har ikke erfaring med disse gjærstammene, men har hørt at man bør ha dedikerte gjæringskar pga enzymer som er vanskelig å få vekk etterpå. Vil jo ikke at neste øl etter saison skal havne på 1.002. Er det et reellt problem dette her?
 
Hei.

Bestilte messingkraner til to eiketønner. Men så slo det meg; er ikke messing problematisk i forhold til
1) Gjær
2) Bakterier
3) Avsmaker
?
 
Hei,

Tenkte å prøve meg på en saison. Har ikke erfaring med disse gjærstammene, men har hørt at man bør ha dedikerte gjæringskar pga enzymer som er vanskelig å få vekk etterpå. Vil jo ikke at neste øl etter saison skal havne på 1.002. Er det et reellt problem dette her?
Det er like "farlig" med maltstøv i vørteren som hvis det skulle være noe overlevende saison gjær i ei vaska gjæringsbøtte. Jeg har ikke hatt problemer med dette, men vasker alltid samme dag som jeg tapper, og vasker grundig ved å ta ut kraner, pakninger, og tar alle flater med svamp og PBW.
 
Tilbake
Topp